Második rész
Harmadik rész
És a fordítás, Andris dőlt betűs jegyzeteivel megtűzdelve.
Nem mindenben értek egyet a cikk szerzőjével sem, meg a fiammal sem. Mert ugye a fiam férfiből van. És ő nem érti a női lelket azért teljes egészében meg.
De a cikk érdekességnek jó, mert valaki végre szembeszáll az Alkonyatot letaglózókkal. Egyet nem értésem Bella lényéhez köthető. Számomra ő nem egészen azt jelenti, amit a cikk írójának. De emberek vagyunk, különböző véleményekkel. Ez egy. Jó olvasást
Erika
Christakis
Mi
kell a nőnek: a filmes világ sivársága női
szemmel
A
szerző tanár, közegészségügyi
tanácsadó
Első
rész
Ó,
hol jársz már, Gregory Peck? A Ne bántsátok
a feketerigót! bemutatójának 50-edik
évfordulóján érdemes megállni egy
pillanatra és hálát adni azért, hogy
régen legalább voltak igazán elszánt,
hősies férfiak a vásznon. Nem létezik, hogy én
legyek az egyetlen nő, akit fáraszt az amerikai filmekben
csetlő-botló férfigyermekek látványa. A
Seth-ek, a Zak-ok, a Franco-k és Ashtonok. (Nyisd ki a
szemed és nézz meg több filmet.)
Nem mintha nem lennének szórakoztatóak:
egyszerűen csak nem ugrik meg tőlük a pulzusom annyira, hogy
mozijegyért rohanjak.
Az
amerikai film a tömegkultúra Szaúd-Arábiája
lett, amelyik tudatosan figyelmen kívül hagyja a népesség
felének a gazdasági potenciálját. És
amikor a filmipar mégis, nagy duzzogva 'reagál' egy női
film különös sikerére, akkor is tökéletesen
sikerül rossz üzenetet közvetítenie,
elsikkasztja a film lényegét és a körülötte
zajló hisztire helyezi a hangsúlyt, mintha a nők
tömegeinek ősemberi igényei lennének. (Az
Alkonyat-széria sem azért sikeres, mert a nézők
nőként érzik magukat kezelve, hanem azért, mert
RP csábosan néz, a tiniknek meg ez kell.)
Az
ipar mégis a férfiak legbelső igényeit
igyekszik kielégíteni. A férfiak megkapják
a vágyaikat a filmekben, és ezek szükségességét
senki nem kérdőjelezi meg. Felrobbanó autók,
véres csaták, letépett végtagok,
grandiózus szuperhősök, pszichopata gyilkosok, térdelő,
meztelen lányok? Ott van minden. (Aha, ez legalább
annyira előítéletes, mint az, hogy a nőknek csak
könnycsepptől csöpögős filmek kellenek.)
A
férfiak eltávot kapnak, amikor a fantáziáikról
van szó – mindegy, mennyire zavaró vagy nevetséges
– ám a nőktől elvárják, hogy felnőttként
viselkedjenek, még akkor is, ha ez nem sok szórakozást
jelent. Különös módon a nőknek szóló
történeteket egyszerre veszik túl komolyan és
kezelik le. A filmbéli vágyainknak szelídnek és
kimértnek kell lenniük, nehogy felhívják
magukra a figyelmet. Ritkán hallani panaszt afelől, hogy
mennyire kizsákmányolja a nézőket James Bond
vagy Batman, de ha valami ponyva kijön nők részére,
mint az Alkonyat-sorozat, egyből záporoznak a megvető vagy
aggodalmas megjegyzések. Nehéz egyszerre íztelennek
és károsnak lenni, mégis, a lányregények
ellen ezek a leggyakoribb érvek. Ha viszont elhanyagoljuk a
hasogató lekezelést, még egy könnyűsúlyú
kalandfilm, mint az Alkonyat is néhány érdekes
aspektusát mutatja be a nők lelkivilágának. (Mi
baj van Batmannel? A populáris kultúra nem nélküli
dolog, Batman helyett Macskanő, meg Lara Croft sem jobb.)
Mostanra
már mindenki hallotta a forksi tinédzserlány és
a halhatatlan vámpír szerelmi történetét.
Ha semmi mást nem tudunk Bella és Edward barokkos
szerelmi történetéről, vagy az ellenséges
tini-farkasfalkáról, akik megpróbálják
ezt megsemmisíteni, akkor is lehet, hogy hallottunk másról.
Mégpedig a legutolsó részben, a Hajnalhasadásban
bemutatott émelyítő szülési jelenetről,
amelytől állítólag néhány néző
valósággal rosszul lett. Ugorjunk hát bele ebbe
a világba: egy olyan történetre épül,
amelynek során a nászút során történt
fogantatást egy nagy léptekkel lezajló terhesség
követ. Néhány pillanatnyi langyos boldogság
után Bella letaglózott férje és a
nézőközönség növekvő rémülettel
nézi, ahogy a lány teste elsorvad a nem-emberi magzat
kihordása során.
Az
áldozat terhe egyre növekszik, miközben a
magzat/baba (itt van némi ellentmondás) azzal
fenyegetőzik, hogy eltöri Bella minden csontját. Végül
Edward egy kétségbeesett császármetszést
hajt végre – a fogával – és Bella meghal,
vélhetően a sokktól és a gerinctöréstől.
Rögtön utána azonban felélesztik, a férjének
a halhatatlanná tevő mérgével, amelyet direkt
erre a célra tartogattak. Trükkös cselekmény,
mitagadás.
A
feministák és az érzékeny gyomrúak
(én mind a kettő tábort erősítem)
lélegzet-elállítva állnak az események
ilyen fordulékonysága előtt. A Hajnalhasadás –
amelyet egy, már Oscar-győztes csapat állított
össze – azonban jól elkapja a félelmet, a vágyat
és az anyaság érzelmi elszigeteltségét,
jobban, mint bármelyik film, amire emlékszem. Edward
szeméből látjuk a terhesség felfedezésének
a gyötrelmeit, aki az embrióra, mint egy „izére”
hivatkozik, majd saját mániákus energiájának
a forgószelébe menekül. Idegességét
a csomagolással és a hazaút megszervezésével
leplezi, mialatt ifjú felesége csendesen, türelemmel
viseli az új helyzetből adódó
megpróbáltatásokat. A repülőtérre
vezető úton, a taxiban a korábban szétrobbanthatatlan
pár egymástól távol, csendben üldögél.
A néző kukkolóként látja, ahogy
kibontakozik a régi igazság: egy váratlan
terhességről szóló történetnek csak
egy főhőse lehet. (Nézz meg pár európai
filmet is.)
Edwardot
sokkolja, hogy a felesége belehalhat a szülésbe,
és mainstream filmhez képest szokatlanul közvetlen
módon könyörög neki, hogy vállalja az
abortuszt. Bella azonban biztos abban, hogy ha átváltoztatják
vámpírrá, akkor túléli a szülést,
és végül vállalja a terhességet.
Senki nem érdemli meg, hogy az abortuszpolitikát
belecsempésszék a kedvenc filmjébe, de a film
olyan komolyan foglalkozik a gondolattal, hogy egy nő akár
képes lehet és kockára teszi a saját
életét a még meg nem született gyermekéért.
A
Hajnalhasadás azt is komolyan veszi, hogy a szülés
lehet ijesztő és nagyon véres esemény is.
Könnyű elfelejteni, hogy évente még mindig
félmillió nő hal bele a szülésbe, és
még rosszabb számot kapnánk, ha idevennénk
a milliókat, akik közel kerülnek a halálhoz,
vagy életük hátralevő részére
nyomorékká válnak. És akkor még
nem is említettük a vetélések, a
csecsemőhalál, a születési rendellenességek
és egyéb szörnyű dolgok okozta fájdalmat.
A nők tudnak ezekről, úgy, ahogy a férfiak generációi
tudnak a háborús történetekről. A háborús
filmek, változó valóságtartalommal és
minőségben, mindig ellátták a férfiakat
egy özveggyel. (A háborús filmeket sem azért
nézi az ember, mert az milyen fasza – hanem azért,
hogy lássa: ilyen nem történhet meg többször.
Látszik, hogy a cikk írója amerikai, nekik
otthon sosem volt igazán háború.)
Azért
említem a gyermekágyi halált, mert nem csak a
nők álmai hiányoznak a fősodorbéli filmekből.
A nők félelmei is. Mélyen elszomorító az
amerikai kultúra állapota, ha egy vámpíros
tinédzserfilmre van szükség, hogy ábrázolják
egy nő félelmeit, képzeltet és valósat,
a szaporodásról és az anyaságról.
Minden valószerűtlensége ellenére a kritikusok,
akik lehúzták a gyomorforgató szülési
jelenetet, nem látták a lényeget mögötte.
(Bevallom, én sem. Én unatkoztam.)
Ez
groteszk, de nem lehetetlen. Robert Pattinson jól hozza az
elkeseredést (szegény Edward véres arcával),
ami egy rosszul sikerült szülést kísér.
Bizonyos szempontból azonban a Hajnalhasadás nem megy
elég messzire ebben a horrorisztikus ábrázolásban.
(Miért, mi kellett volna még? Egy
tinifilmben? Direkt mutatni a zsigereket?)
Amikor a véremnek több, mint a felét elvesztettem
az első gyermekem szülésekor, egy szülészeti
rezidens gorombán úgy ábrázolta a szobát,
mint a Texas-i láncfűrészes gyilkos buliját.
(Megsúgom: aki mindennap találkozik egy csomó
vérrel, az gyakran válik közönyössé
vagy szarkasztikussá – különben becsavarodna.)
Egy sebész barátom nemrég megjegyezte, hogy a
császármetszések valóságos
vérfürdők lehetnek. Csodálkozunk hát, hogy
a női közönséget csak úgy vonzza a
Hajnalhasadás? A nézőtér teljesen elnémult
a jelenet közben, amikor én ott voltam. Ez az őrült
hülyeség hozzánk beszél.
Még
azok a lányok is, akiknek nem jár a fejükben a
gyerekvállalás, megtalálhatják a
közösséget a szomorú sorsú főhősnővel,
Bellával. A becsmérlői, akik szerint a lány
rossz szerepmodell, nem látják a történet
lényegét. Bella nem szerepmodell. Ezt még a
legfiatalabb olvasók is tudják. Ő egy egyszerű lány,
akinek különlegessé válik az élete.
(Bellában, mint szereplőben a karakterfejlődés
leghalványabb villanása sincs meg, és KS sem
igyekszik belevinni hasonlót. Ennél a cikknél
még a „... 15 percben”-paródia is jobban látja
a lényeget.)
Az
emberek természetesen nem tudják hová tenni a
szexi vámpír és a fiatal, törékeny
halandó (akinek a halvány bőréről és
ügyefogyottságáról sok értekezés
található a könyvben) közötti
aszimmetriát. Hogy igazságosak legyünk, Bella
sosem volt akkora vesztes, mint amekkorának kikiáltották:
egy igaz barát és jó tanuló. Munkája
van és kocsija (amit az apjától kap)
és ő vigyáz infantilis anyjára és
apjára, akik még egy pizzát sem tudnának
megmelegíteni. Bella „harmincöt évesnek
született”, ahogy azt már a könyv elején
leírja. Láthatóan ő az egyetlen ember ráadásul,
akinek feltűnik egy rakás vámpír
különlegessége, akik próbálnak az
átlagemberek közé beolvadni. (Okosnak
akarsz valakit feltüntetni? Rakd körbe még nála
is hülyébb emberekkel! A filmben Bella ráadásul
leszarja a „legjobb barátnőjét.”)
Másfelől
nézve viszont Bella elég unalmas a fiújához
képest, akit leginkább egy szó ír le:
tökéletes. Érdekes, hogy Edwardból pont az
a készség hiányzik, hogy lássa Bella
gondolatait. Sok időt eltölt viszont azzal, hogy megpróbálja
megérteni a szerelmét, ráadásul fájdalmas
számára látni, hogy a lány milyen jól
kijön félig farkas haverjával, Jacobbal. Amelyik
nő már próbálta rávenni a pasiját,
hogy találja ki, mi a baja, imádni fogja ezt a szálat.
Tehát,
kiderül: Bellában van valami. Teljesen hidegen hagyják
az általánosságok (testsúly, smink,
randik), amelyek meghatározzák a szokásos
középiskolai hierarchiát. A tudományórai
kiránduláson (igen, Amerikában egy
közös természettudomány-óra van,
szánalmas), ami még
az első filmben volt, ő az egyetlen lány, aki nem sikít
hisztérikusan egy vödörnyi giliszta látványától.
Amíg a barátnői báli ruhát vesznek,
Bella a könyvesbolt felé indul. Üdítő olyan
főhősnővel találkozni, aki se nem Rosszlány és
nem is egy Disney hercegnő.
Bellát
viszont gyötrik a tinédzserkori alkalmatlanságok
és apró hibák, a kritikusok szerint ráadásul
Edward acélos csodálata is valószínűtlen.
Bella mindig alacsonyabbrendű lesz mindenki szemében...
kivéve őt. Ez éppen a lényeg. A több
nyelvet beszélő polihisztor, aki ráadásul olvas
az emberek gondolataiban és emberfeletti ereje van, beleszeret
Bella édes normalitásába. (De édes!
Kár, hogy ilyet már láttunk...)
És
itt a másik dolog: Edward vámpíri szerelme
megváltoztathatatlan. Amikor Bella azzal védekezik,
hogy egyszer meg fog öregedni és meghal, míg a fiú
ugyanolyan 17 éves marad – Edward ragaszkodik hozzá,
és senki máshoz, akkor is, ha a nő egy összetört,
süppedt roncs lesz. „Ez számomra semmit nem jelent.”
- mondja őszintén - „Mindig te leszel a legcsodálatosabb
dolog a világomban.”
Micsoda
férfi! Elbeszélgethetne Newt Gingrich-csel és az
összes politikussal, hírességgel és a
focipályákon szurkoló apukával, aki dobta
a feleségét egy fiatalabb, csinosabb kiadásért.
Az Alkonyat-sorozat valószínűtlen elemei közül
ez a legfurcsább és egyben a legcsodálatosabb.
Második
rész
Amikor
korábban láttuk Bellát az Alkonyat-filmekben, az
egyetlen életcélja az volt, hogy örökké
együtt élhessen Edward Cullennel. Még a fiatalabb
olvasók számára is lehet, hogy ez a fixáció
kissé... korlátozott. Én megértem a
tiniházasságokat, de ennyi erővel miért ne
mehetne Dartmouthba, egyből, és csak később vállalná
a vámpír-babát. Mielőtt rávetnénk
magunkat az írónő vallására és
korai házasságára, mint lehetséges
magyarázatra, próbáljuk meg végigkövetni
a szokásos lépéseket a felnőttkorig.
Felejtsük
el az érettségit és a felsőoktatást.
Felejtsük el a kocsi részleteit és az
egészségbiztosítást, felejtsük el az
időpont-foglalásokat és az idősödő szülők
otthonban való elhelyezését. Nem kell
megszervezni a saját Vogue-címlapra illő esküvőnket,
mert a hihetetlen vámpír sógornőnk a világ
legjobb partiszervezője. Csinálják mások a
kemény munkát, a mesevilágban az ambíciók
szívnak.
Bella
gyámoltalansága idegesítő lehet – Edward főz
rá, még akkor is, ha a lány főzi a vacsorát
az apjának és Edwardnak nincs szüksége
emberi ételre – de ez még rosszabb, ha a valódi
élet kontextusában nézzük. Ki ne álmodna
arról, hogy csökken a vállára nehezedő
felelősség? Ebben az ideges korban, és az „emberi
világ végén”, szerintem sok tinilányt
tartja vonzónak Bella választását, aki
igen különös és szokatlan módon
válaszott párt.
A
leghumortalanabb és a hangsúlyra a leginkább
süket kritika szerint az Alkonyatban Bella és Edward
kapcsolata ékes példája a családon belüli
erőszaknak. Edward túlságosan hatalmaskodó,
Bella túlságosan aláveti magát neki, így
írják. Edward sokat viszi Bellát – így
gyorsabb, egyszerűen. Néha felmászik a lány
szobájába és nézi, ahogy alszik. A
legnagyobb bizonyossággal állíthatom, hogy nem
vagyok oda az olyan férfiakért, akik képesek
lennének beosonni a lányom hálószobájába,
hogy nézzék, ahogy alszik. A helyzet viszont az, hogy a
vámpírok nem alszanak. Tehát Edwardot nem csupán
Bella nyűgözi le, hanem az is, hogy az emberek alszanak.
Értitek? (Én igen, de a cikkíró
nem nagyon. Edwardot miért is nyűgözné le, hogy
valaki alszik? Ő is aludt ugyebár, régen.)
Személy
szerint úgy gondolom, hogy még egy 12 éves is
felfogja, hogy lehet úgy élvezni egy kidolgozott
elszökős-ottalvós történetet, mint fikciót,
akkor is, ha a valóságban nem akarná látni
az UPS-es futárt vagy egy környékbeli mutogatóst
a szobájában az éjszaka közepén.
Edward csak próbálja megvédeni Bellát a
rossz vámpíroktól, akik meg akarják őt
ölni. És később bocsánatot kér,
amiért ennyire ellenőrzés-mániás –
szerintem ezt fölöslegesen teszi. Egyszerűen gálánsan
viselkedik, és nagyon sok sárkány van, akit le
kell győznie.
Ezt
néhányan megértjük. Kicsit fáj, hogy
ezt mondom, de egy bizonyos hányada a heteroszexuális
nőnemű népességnek élvezi, ha álmodozhat
egy férfiról, aki megvédi. Néha a nők
olyan férfiról fantáziálnak, aki
egyszerre megvédi őket és veszélyes is. Közülük
néhány nő, akit teljesen és visszavonhatatlanul
tönkretenne egy nemi erőszak, néha elfantáziál
arról, hogy megerőszakolják. Figyelem: ezek a nők
tudják, mi a különbség az esetek között.
Ez nyilvánvalóan ésszerűbb, mint az olyan
férfiak észjárása, akik nem tudják,
és éppen ezért erőszakot követnek el.
A
kritikusok azt is felróják, hogy Bella túl sokat
felad magából Edward kedvéért. A történet
íve – sokáig őrzött szüzesség,
kemény szex, majd démonizált terhesség –
azt a fárasztó közhelyet sugallja, hogy a nők, a
férfiakkal ellentétben megszenvedik a szexualitást.
A történet szintjén maradva, ez több okból
sem igaz. Kezdőknek: Edwardnak is sokat fel kell adnia magából
Belláért.
Edward
egy íztelen, „vegetáriánus” étrendet
vállal, és csak állati vért iszik, hogy
visszafogja végtelen étvágyát az emberi
vér iránt. (Tényleg nem érti,
hogy nem csupán Edward, hanem az egész Cullen-klán
elvből nem iszik emberi vért? Bella nélkül sem.)
Időnként néha vissza kell fognia a mohó szomját
Bella vére iránt, amelyet a heroinfüggőséghez
hasonlít – de csak azután, hogy azt hitte,
elvesztette a szerelmét és halottnak vélte a
lányt. A hiányának az elviselhetetlen kínja
miatt nem állatiasul el csupán. (Én
már semmit nem értek.)
Nos,
ki nem akarná elhinni, hogy a szerelem ilyen nemessé
tehet valakit? Hogy egy ember személyes áldozatot hozna
– feladná, mondjuk, azt, hogy több szexuális
partnere legyen az életben – egy nagyobb szerelem érdekében?
Vonzó gondolat, és szeretném jelezni, hogy ezt a
vágyat férfiak és nők is érzik. A
kultúránkban azonban semmi nem sugallja ezt. Mindent
figyelembe véve a nők még mindig úgy tűnik,
hogy többre tartják a szexuális hűséget,
mint a férfiak.
A
kritikusok szerint sértő lehet az a rejtett utalás,
miszerint a férfiak szexuális ragadozók, de sok
tinédzser lány talán másképp
vélekedik. A szexuális erőszakot többnyire
fiatal, de már a serdülőkorba lépett lányokon
követik el férfiak (és öt százalékuk
teherbe is esik, ésszerű számítások
szerint). Igen, bárkivel megtörténhet; de
általában nem történik meg. Ettől a
férfiak már legbelül mind erőszaktevőkké
válnak? Biztosan nem. Elég azonban egy főiskolai
kollégiumban szétnézni éjszaka, vagy egy
házibulin, hogy lássuk az ellentmondást a fiatal
lányok arcán, ahogy próbálnak a 21.
századi felfordult világ szexuális
filozófiájában eligazodni. (Amerikában
nagyon máshogy mehetnek a dolgok...)
A
válási statisztika meglepően alacsony számot
mutat a felsőoktatásban végzett párok esetén,
akik sokáig halasztották az esküvőt, és
kétlem, hogy egy csekély kisebbségtől
eltekintve a 30-as nők hajlandóak lennének kockáztatni
azt a jelentős érzelmi és anyagi befektetést,
hogy kettőnél több naptárt kelljen
szinkronizálniuk Valentin-napon. (Tipikus amerikai
hozzáállás: a szerelem, mint érzelmi és
anyagi _befektetés_, ekkora kreténséget!)
Vagy fogalmazzunk másképp. A nők mára ugyanúgy
nem törődnek a hím nem kutyaszerű viselkedésével,
mint eddig sem törődtek. Még mindig van valami barokkos
undormány, ami körülveszi a párjukat megcsaló
férfiakat – az Arnold Schwarzeneggereket, a Woody Alleneket
és a Dominique Strauss-Kahnokat – amitől egy lány
elsápad. (Ugyanez áll a párjukat
megcsaló nőkre.) Nem
csoda, hogy Edward önmegtartóztatása ennyire
vonzó.
Tudom,
olvastam a híreket: a monogámia már nem divat, a
monogámista az igen, még a 70-es évekbeli
nyitott kapcsolat, amelyet poliamorizmusnak adnak el manapság,
az is létjogosultságot nyert. Igaz, hogy a fiatal nők
rengeteget szexelnek manapság és sokkal kevesebb a
közös pont egy kapcsolatban, és a hűtlenség
a nemek között egyenlő arányban oszlik meg.
Szeretném azonban tudni, hogy ki találta ki ezeket a
szabályokat. Szeretném látni, hogy a tinédzser
lányok közül ki álmodik a baldachinos ágyában
arról, hogy a báli partnerük egy lány-lány-fiú
hármasba erőlteti bele őket. (A nyilvánvalóan
a pornómédia által sugallt, káros
hármas-négyes-stb. dolgokat azonban fölösleges
összevetni a hűtlenségi és a válási
statisztikákkal – azelőtt is magas volt a válások
száma, hogy „divat” lett a hármas szex.)
Az
Alkonyat-sorozat egyik frissítő adaléka, hogy teljesen
hiányzik belőle a lányok közötti küzdelem
egy fiúért. Bella érzelmi és szexuális
vágyai vezérlik a narratívát. Minden
ügyetlensége ellenére Bella a fő attrakció
ebben a műsorban és vicces nézni, ahogy a srácok
törik magukat, hogy őket válassza. Rengeteg tintát
el kellett pazarolni, hogy ecseteljék Bella ártatlanságát;
ennek ellenére, éppúgy, mint a legtöbb
tinilánynál, nála is központi szerepet
játszik a szüzessége elvesztése és
jól eljátszadozik több fiúval is. (A
filmekből ez speciel nem jött le – inkább az, hogy
hagyta magát sodródni az árral, aztán ha
jött valaki, aki két kedves szót szólt
hozzá, akkor már rögtön még bambábban
nézve viszonozta ezt a vonzalmat.)
A
történet részben ugyanis akörül forog,
hogy Bellát nem csak egy, hanem két emberfeletti
tulajdonságokkal rendelkező hím vonzza (és ne
is említsük azt az emberi fiúhadat, akiket
muslicaként hajt félre). Már mélyen benne
járunk a sorozatban, amikor Bella határozottan ejti
Jacobot, a vérfarkas riválist, az Egy Igaz Szerelméért.
Nem hiszem, hogy ezt a konfliktust komolyan kellene venni (nem
is lehet), és úgy
értesültem, hogy Edward nyilvánvalóan
megnyerné a vérfarkas-vámpír párbajt,
ha arra kerülne sor. Izgalmas viszont látni egy
képzeletbeli lányt, amint egy bizonytalan szerelmi
háromszög közepén áll. (Ha a
közepén áll, nem lehet a háromszög
másik csúcsa. A valóság szerintem inkább
az ilyen helyzetekből áll: több fiú verseng egy
lányért, ebben nincs semmi meglepő.)
Továbbá,
Edward szexuálisan épp annyira tapasztalatlan, mint
Bella, és őszintén szólva, már-már
prűd. A házasságról alkotott fogalmai szinte
teljesen Edward király korabéliek, és azért
tart ki, mert előbb szeretné házassággal
szentesíteni a kapcsolatukat. „Ahonnan én jövök”
- magyarázza a százéves vámpír -
„így mondjuk, hogy szeretlek.” „Az én koromban”
- válaszol Bella - „így mondjuk, hogy felizgultam
rád.”
Sok
civódás és ügyetlenkedés után
a baldachinok között, amelyet Edward mazochista módon
(???) vett Bellának,
végül a férfi megadja magát, és elég
szerencsétlen módon megpróbál szexuális
kapcsolatot kezdeményezni a harmadik könyv végén.
Ez a fejlemény kimaradt a filmből, de Stephenie Meyer
odadobott egy kis koncot, mielőtt a férfiúi bénázás
visszaütne a karakterre. Egy lányt tisztelni egy dolog,
idiótának lenni egy másik. Addigra viszont Bella
megitta az óvatosság lehűtő szörpjét és
beleegyezett, hogy a dolgokat a „helyes sorrendben” csinálják.
Ez
nagyon durván hangzik, de az egész történet
elég hihetetlen, és sehol máshol nem jön
elő annyira a hihetetlensége, mint a hírhedt
ember-vámpír nászéjszakán. Már
beszéltek eleget a törött deszkákról
és a lehorzsolt bőrről, de még ennél is
érdekesebb elem, hogy látjuk az örömöt a
pár arcán, akik először vannak együtt.
Emlékszünk rá, hogy mikor hallottunk utoljára
romantikus kuncogást egy filmes szexjelenetben?
Bella
kissé lehorzsolt tagokkal, de sértetlenül ébred,
nem azért, mert verték, hanem azért, mert a
fajok közötti szexben még vannak kidolgozatlan
részletek. „Szerintem nagyon jól csináltuk”
- erősíti meg magát és félénk
férjét a láthatóan kielégült
Bella, miután a férj szétverte az egész
hálószobát attól való félelmében,
hogy bántaná a feleségét. A hatásosabb
és gyengédebb filmes változatban csak azt
látjuk, ahogy az ágy támlája szétreped,
miközben Edward a PG-13-nak megfelelően mozog. A látvány
nem csak a számítógéppel erősített
izomzatát mutatja, de a szégyenkező és hezitáló
arcot is. Ismerős kifejezés azon többmillió kanos
fiatal fiú számára, akik túl korán
kezdték a szexet. (... és akik soha nem
látták a filmet.)
Rossz
kezekben ez a jelenet horrorrá vagy vígjátékká
vált volna. Az ügyes rendező, Bill Condon azonban
valóssá teszi a játékot, mutatja Bella
nyugodt reakcióját, miközben a fiatal férjét
meg kell nyugtatnia, hogy minden rendben van. A többnyire nőkből
álló közönség csendben, értőn
mosolyog. (És ha éppen nem Edward izmos
testét mutatják, akkor türelmetlenül
toporog.) Az egyenes játékkal,
bölcsen, de nem minden irónia nélkül teljesen
meg tudjuk ragadni a világot, anélkül, hogy hűvös
távolságból szemlélnénk.
Harmadik
rész
Miután
a még-ember Bella és vámpír szuperhőse
kapcsolata beteljesült a házassággal az
Alkonyat-sorozatban, van egy rövidke szünet, mielőtt a
film hangvétele átcsapna az 50-es éveket idéző
romantikából a teljes horrorba. Egy ilyen váltás
megölne egy filmet, főleg egy lányoknak szóló
filmet, és néhányan szó szerint nem
képesek kezelni. Egy vagy két héttel a bemutató
után, országos napilapok foglalkoztak olyan esetekkel,
amelyek során nézők rohamot kaptak a szülési
jelenetkor. „A Hajnalhasadás káros az egészségre?”
- harsogták a címlapok. (Ami jól
illeszkedett a reklámkampányba: minél többet
beszélnek róla, minél inkább pörög
a téma, annál többen mennek el megnézni.
Ügyes trükk, de lehet, hogy direkt megrendezett. Kár,
hogy nagy kriticizmusában a cikkíró nem élt
ezzel a szerintem nyilvánvaló feltételezéssel.
A jelenet amúgy egy közepes horror szintjét sem
üti meg félelmetességben és vérességben.)
Ne
becsüljük alá az epilepszia komolyságát,
de meg kell kérdeznem, hogy lett-e valaha valakinek rohamja
attól, hogy férfiaknak szánt filmet nézett?
Az epilepsziásoknak vélhetően minden környezetben
lehet rohama, és az Alkonyat korántsem az első film,
amelyik erős fényekkel vagy más, agyzsibbasztó
látvánnyal támad. Lehet, hogy jobban
odafigyelünk azon extrém jelenetekre, ahol az apa úgy
segít világra hozni egy gyereket, hogy közben
szinte pornográf módon fröcsög a vér
az arcára (na, ilyet meg aztán főleg nem
láttam benne), mint az
olyan jelenetekre, ahol géppuskatűz van és leszakadó
végtagok? A média hisztérikus reakciója
elég féloldalas.
A
rajongók azonban jobban tudják. Csakúgy, mint a
sorozat utolsó részének a jogtulajdonosai.
Meglepő, hogy egy meleg férfi kellett ahhoz (figyelembe véve,
hogy a kamaszfiúk fantáziái eléggé
egysíkúak), hogy a megfelelő filmes hangvételt
megtalálják az el nem sietett, eredeti tempójú
esküvői jelenetre? A kritikusok többnyire unták, de
a folyosón való hosszú végigvonulás
egyáltalán nem volt rosszabb, sőt, szerintem sokkal
jobb volt, mint végignézni egy személy lerobbanó
fejét a sokadik alkalommal. (Alma vs körte
klasszikus esete. A Schindler listáját sem a Kiborg
Pusztító 4-gyel kell összevetni.)
Egyszerűen nem szoktunk hozzá, hogy a nők örömét
ilyen hosszú ideig mutatják a filmvásznon.
Hogy
meghallgassuk a filmipart is, adott, hogy a nézők jobban
szeretik az erőszakot filmen, mint a szexet, és főleg
jobban, mint a szerelmet. (Mert szexelni, meg szerelmesnek
lenni, azt otthon is lehet, géppuskával szétlőni
másokat meg nem.) És
miért vagyunk elégedettek, amikor egy srác 79
percen keresztül hatástalanít egy bombát,
közben meg van egy 15 másodperces, kulcsfontosságú
szexjelenet. (Lásd fent.)
Egy felrobbanó autó tényleg annyira izgalmas?
Nem egyezhetünk meg abban, hogy a vonzó emberi test
sokkal jobb látvány, mint egy lőfegyver? (Szerintem
meg tök jól néznek ki a vonatok, mégsem
várom el, hogy egy filmben vonatokat mutogassanak agyba-főbe.)
Több,
mint egy néhány Alkonyat-rajongó aztán
megkapta az Újhold és a Napfogyatkozás kapcsán,
mert a könyvből néhány erőltetett párbeszédet
kihagytak, olyan akciójelenetek kedvéért, amiket
senki nem akart látni. Ugyanakkor egy sarkalatos párbeszédet,
amelyben Edward bocsánatot kér Bellától,
pillanatnyi rövidre vágtak, megtagadva a nézőtől
egy rimánkodó szuperhős látványát.
(Miért kellene nekem rimánkodó
szuperhős?) És Stephenie
Meyer nem is nagyon foglalkozik azzal, hogy felépítse
azt a hatalmas csatajelenetet, amelyre az egész sorozat épül,
a negyedik rész végére, inkább
mindenki... kitaláltátok... kidumálja magát
belőle.
És
ez akkor miért is probléma? Nem kéne inkább
megragadni – sőt, a velejéig belenyúlni – egy
olyan filmet, amely egyszerre befutott és egyszerre
erőszakellenes? Még várat magára egy olyan
kritika az Alkonyatról, amelyik megragadja a történet
alapvető lényegét: az aggresszió majdnem mindig
a legrosszabb lehetőség, és az emberi élet
tiszteletet és türelmet érdemel. (Aha,
ezért viszik élelemnek a turistacsoportot a valamelyik
részben a fővámpírokhoz... ez nem
erőszakellenes történet. Aki olyat akar, olvasson
Asimovot.) Ezt könnyű
szakadtasnak, vagy politikailag fenyegetőnek (hát,
ez nem az) találni, de
Stephenie Meyernek van valamije, ami a politikai spektrum mindkét
végét bánthatja. Nekünk viszont nem kell
leragadni a konzervatív vallásos tanításoknál,
vagy a fellengzős liberális pacifizmusnál, hogy
elismerjük a frissítő ritkaságot, amelyet ez a
sorozat nyújt úgy, hogy elutasítja a nemzetünk
szerelmét az erőszak iránt.
Stephenie
Meyer bevisz egy ütést enélkül is. Egy
brilliáns húzással az édes, finom
(ostoba) Bellát
teszi fegyverré a gonosz ellen, aki a családját
olyan feminin érzelmi erővel védi, amely ellenáll
egy csapat középkori vámpír-nehézfiúnak.
(Ahol a kisfőnök egy lányvámpír,
ezt add össze.) Egy igazi
anyaistennővé válik, a vámpírvilág
Vestájává, harcos királynővé, de
sereg nélkül. Ezt kapjátok ki, remegő kezű,
házsártos banda. Bella nevet utoljára. A hasonló
történetek között ez egy jó darab.
Szóval,
miért is ragaszkodunk ahhoz, hogy a női irodalmat és
fantáziát a valóság kritikus és
megalázó lencséjén keresztül nézzük?
Ha ez nem megy át azon a vizsgán, ahol a kérdés,
hogy mi a jó az életünkben, akkor azt sem
érdemeljük meg, hogy álmodjunk erről az életről.
(Ilyen életről? Rémálmodni.)
Semmi új nincs ebben: a nőket mindig is a moralitás
őreinek tartották. Akármi a tanulság a
Másnaposok 2-ről, senki nem tartja fenyegetésnek az
amerikai férfiak számára. (Mert nem is
akarja senki komolyan venni, nem is lehet és nem is kell.)
Mégis, a női filmekben mindig van valami, ami egy különös
üzenetet kell, hogy közvetítsen. Voltaképpen
a nőknek nem is lehetnek álmaik, mert valakinek a drága
érzékenysége még megsérül.
(Más nőké, akik esetleg nem értenek
egyet?) Ami még nem
tiszta, az az, hogy mik is ezek az érzékeny érzelmek,
amiket állítólag védünk.
Nevezzünk
meg egy filmet, bármilyen filmet, amelyik: 1) egy vagy több
női szereplő van benne, névvel és 2) ezek a nők
egymással egy pasin kívül másról is
beszélnek. Ha azt gondoljuk, hogy ez egy butácska
teszt, amelyen a legtöbb film átmegy, akkor hibázunk.
A legtöbb film megbukik. A Bechdel-féle teszt kiválóan
mutatja, mennyire vannak jelen a nők az amerikai filmekben. Azon
filmek listája, amelyik megbukik, illusztris: A
Bourne-rejtély, Ocean's 11, A Gyűrűk Ura (Látta
egyáltalán a filmet???),
A remény rabjai, Mission Impossible, X-Men és így
tovább. (Miért direkt akciófilmeket és
sci-fi-t sorol?) Még a
nőknek és gyerekeknek célzott filmek, mint a Fel!,
vagy a Harry és Sally is megbukik.
Annyira
hozzászoktunk ahhoz, hogy a nő-központú
történetek láthatatlanná váltak a
populáris filmekben, hogy képesek kiszúrni a
szemünket egy olyan pótlékkal, mint A tetovált
lány. (Nyilván az amerikai és nem a
svéd változatról szól.)
Látszólag a filmben tényleg van potenciál,
a kemény, de összetett személyiségű
hősnővel és a nő-a-főnök történettel. Ne
hagyjuk magunkat átverni: a film nem a nők vágyairól
szól, hanem éppen a férfiakéról.
Hogy máshogy lehetne megmagyarázni a történetet
szétverő, biszexuális utcagyereket, aki képes
ledobni a bugyiját egy zord, cinikus és egyáltalán
nem szeretetreméltó idősebb férfinak? Tényleg
be kell vennünk, hogy ezt az őrzött, szexuálisan
sebzett majd megmenti a ... mi is? Kedvesség? Szexuális
csáberő? Hűség? A látványosan meggyőző
módszer, ahogy lelép és összejön a
férjezett szeretőjével? És mi van a számos
leszbikus jelenettel, a vonzó barátnővel fekete
harisnyakötőben? Kérem szépen. Ez egyértelműen
a fiúknak szól.
Ha
te egy lány vagy, akinek tetszett a Tetovált lány,
akkor nyilván nem találkoztunk még. A könyv
hirtelen sikere ellenére számos nő tódult, hogy
megnézze a meztelen, tetoválásokkal teli
színésznő, Rooney Mara anális megerőszakolását.
A színésznőnek ráadásul tényleg
beültettek egy mellbimbó-piercinget, ahogy a rendező
segítőkészen elmagyarázta a médiának,
hogy jól verődjön vissza a fény a melléről.
Sok nő számára a bujaság ezen torz
megtestesülése pont nem az a dolog volt, amit
Karácsonykor látni akart. (El kell olvasni az
ismertetőt.)
Ms.
Mara lélegzetelállító kritikáin és
a bókolt erőszakjeleneten túl a történet
számos nő megkínzott és megcsonkított
hullájáról szól, amelyet bőséges
képanyaggal tárnak fel. Nem is lep meg, hogy senkit nem
sokkol ez a zsigeri barbarizmus a moziban. A nők sorozatos
lemészárlása annyira alapvetés egy
filmben, hogy már alig döbbenünk meg rajta.
Perverz
módon minél nagyobb az érzelmi intimitás
és minél nőcentrikusabb a képernyőn mutatott
szexuális aktus, annál valószínűbb, hogy
a korhatár felől döntő testület feljebb tolja a
lécet, tehát a film rosszabbul fog teljesíteni a
pénztáraknál. (Ebben speciel igaza
van.) Ezért lehet, hogy a
pozitív kritikát kapott Blue Valentine (Nem
akartam már kikeresni.)
először NC-17 besorolás alá esett, mert mutattak
benne egy dekoratív, de nem túl feltűnő nőt, aki
orális szexet valósít meg a partnerével.
Ugyanakkor a Tetovált lánynak nem kellett ilyen
csatákat vívnia, hogy megvédje a szörnyű
anális és orális szexjeleneteit és a
meztelen, lökős aktusokat.
A
film a pénztárnál nem áll jól,
emlékeztetnek folyamatosan, de az erőszak előnyben
részesítése a romantika helyett és az
egészséges szexualitás helyett garantálja,
hogy tovább gyártják futószalagon az
olyan filmeket, amelyek untatják vagy sértik a nők
jelentős hányadát.
Az
Alkonyatot ért kritikákra Bill Condon rendező nemrég
megjegyezte: „Ez a sorozat olyan dolgokról szól, amik
fontosak a nőknek és egy nő van a középpontban.
Tehát lesznek emberek, akik kimaradnak és gúnyolják.”
(Igen, mert szerencsére szabad a vélemény.)
A jelenkorban a nők annyi területen érnek el hatalmas
sikereket, és így különösen nehéz
szembesülni azzal, hogy még megragadtunk az őrült
férfiak korában, amikor filmekről van szó.
Lehet
ezekután hibáztatni egy lányt, mert tetszik neki
egy csapat ijesztő vámpír, vagy egy falka lompos
farkas? „Miből választhatok?” - kérdezi Edward egy
helyen. Ti, filmmogulok, még ott vagytok: Figyeltek ránk?
Adjatok nekünk is álmokat, felrázva és
keverve.
(Kész.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése