Robert Pattinson dobogó szíve vagyok, és
otthonomból, Robert mellkasából beszélek most hozzátok. Pihenünk. Percenként
70-es szívritmussal, ami elég tipikus egy 26 éves fehér férfinál, mint amilyen
Robert is, aki jó, bár nem szuperhős formában van. Rob, meg kell említenem,
azon ment át, amit ő 'dolognak' hív. 'Csak folyadék diétán vagyok', magyarázza
beszélgetőtársának nem sznob londoni akcentusával, ami oly sok mindenkit
meglep, aki még nem jött rá, hogy Robert Pattinson tulajdonképpen nem egy
vámpír, akit Edward Cullennek hívnak. 'Póló nélkül kellett lennem egy
fotósorozaton', mondja Rob, 'szóval megkérdeztem, egy dietetikust, melyik az a
diéta, ahol annyit iszol, amennyit akarsz. Azt mondta, a lé-diéta az.' Újabb
bizonyítéka annak, hogy Rob nem vámpír. A vámpírok, általában ugyanis
eloldalognak a fotózásokról, mivel csillognak, és felidegesíti őket a camera
vakuja, megzavarván a legtehetségesebb fotósokat is. Továbbá a vámpíroknak
ritkán vannak imázsproblémájuk, és soha nem isznak. (A vérük nem áramlik.)
Nem túl rendkívüli módon, Rob és én egyedül vagyunk
pár emberrel ebben a szobában – egy nagyon forró klubban, elrejtve a Papaya
King mögött, Nyugat Hollywoodban, ami, mivel egy forró, napos délutánról van
szó, nagyon csendes –, és mindenki ránk figyel. Rob elvégre a világ legnagyobb
szívdöglesztője, és én vagyok a szíve, aki belül dobog. Érzem, ahogy más szívek
felgyorsulnak amikor közeledünk, mint annak a hot dog árus fiúnak, amint
kihozza a mangólét és a káposztás hot dogot a vékony papírban, és megkéri Robot,
hogy írjon alá egy darab nyugtát. ' A barátnőm imád téged,' mondja, majdnem
bocsánatkérően. Én nem gyorsulok fel, amikor Rob lefirkantja a nevét és Mallory
nevét, és visszanyújtja, mintha az egy szállítóhajóra való felpakolás számlája
lenne, ami tele van valószínűtlen szexuális fantáziákkal.
Rob úgy van öltözve, mint szokott, egy íratlan
hollywoodi szabály szerint, vagyis aki a többet keresi, annak külső
megjelenésére nem figyelnek. És bár mi 62 millió dollárt érünk, Rob esetében,
és ezt én mondom, a nemtörődömség őszinte. Egy baseball sapka, a fekete
tornacipők, egy vászoning, ez az öltözetünk – egy Ron Howard -féle dolog
érződik rajta. Laza ugrálása a henye srácnak, ugyanazzal a
lassú, könnyed ritmussal mint ami James Dean-nek van a Giant-ban; ez a
járásmódunk.
Egy fehér városi terepjáróval érkeztünk, melyet egy
Jeff nevű srác vezetett. Phoenix-be valósi, és most ő a sofőrünk. Pár évvel
korábban bukkant fel egy egyszerű öltönyben, vastag nyakkendővel. 'Tipikus
alkalmi munkás kinézet,' mondja Rob. Most szűk fekete pólót visel. Az odavezető
úton az autó árnyékolt ablakán át Rob a Hollywood Boulevardon felsorakozott
boltokat szemléli. Úgy következnek mint egy gyatra kacsamesében: Ajándékbolt.
Ajándékbolt. Ajándékbolt. Sztriptízbár. Legutóbbi ezzel dicsekszik: 'Több ezer
csábító lány. Három csúnya.' Kíváncsi vagyok milyen lehet a csúnyák szívének
lenni. Ezt nem fogom megtudni. A szerencsések közé tartozom.
Több ajándékbolt kirakatában is látja magát Rob
naptárokon, poszterokon, kulcstartókon, melyeket valami kínai ipari gyárban
készít egy munkás, Rob arcára, nagy kék szemeire, ragadozószerű fogaira, ahogy
azok kivillannak ajkai mögött, és még sincs semmi érzése irántam, Rob dobogó
szíve iránt. És én sem érzek semmit se a munkás, se az ő szíve iránt. Az olcsó
limlom mellett elhaladván, melyen Rob arca van, nem kezdek gyorsabban verni. A
gondolat, hogy az emberek milyen kulcsot kapcsolnak Rob bizsu arcához, milyen
szobákat nyitnak ki, és ott milyen titkokat tárolnak, az felgyorsít kissé,
mivel manapság ritkán találkozunk olyannal, aki az 'iparon' kívül lenne, és ha
találkozunk is olyannal, akkor az engem soha, és Rob-ot is is csak ritkán látná
meg. Edward Cullen lenne az, akit látnak, a szívtelen vámpír, aki 2008 óta ural
engem, és nem is enged el idén november végéig, és még azon a ponton se halhat
meg, elvégre már halott, de mi igen, mert mi az ő képében készültünk, vagy ő a
miénkben. Akárhogy is, annyira egymásba fonódtunk, hogy a különválasztás
megölhetné Rob-ot, és megtörhetne engem.
Rob és én sok időt töltünk mostanság egy autó
hátuljában, egyik sajtótájékoztatóról egy interjúra, majd vissza egy másik
sajtótájékoztatóra. Ilyen sok üldögélés enyhén idegessé tesz. Ez az ülő életmód
vezet a szívproblémákhoz és a kettes típusú diabéteszhez. Meg a cigarettázás,
amit szerencsére Rob nemrég abbahagyott. Most ezeket a viccesen izzó
elektronikus cigarettákat lebegteti a kezében, a kocsi hátuljában szívva őket,
az arcát nézve, mely mozdulatlan az ablak visszatükröződésében, ahogy
körbeviszik. Rob természetesen tud vezetni. Részt vett egy 10 órás kurzuson,
Oregonban, ha jól tudom a Breaking Dawn miatt. Lehet hogy tévedek; minden
összemosódik. Szörnyű sofőr. 'Azzal tanultam, hogy az emberek mindig belém
jöttek,' mondja. Vicces történet, így szokta mesélni: 'Az első alkalommal,
amikor valaki arról beszélt hogy híres vagyok, akkor volt, amikor egy pár éve
autót akartam venni. Egy '89-es nyitható tetejű BMW volt, 1000 dollárért, amit
a Craigslist listáján találtam. Kivittem a közeli dombokra, hogy kipróbáljam,
és persze majdnem összetörtem. Pár nappal később visszamentem, hogy átvegyem. Azt
mondtam hogy színész vagyok, és a srác utánam keresett. Mikor visszamentem, azt
mondta, 'Tudtad, hogy második vagy az IMDB-n?' én meg arra gondoltam, 'Francba,
most nem kérhetem a 200 dollár kedvezményt.'
Legutóbbi filmünk, a Cosmopolis szintén egy autóban
játszódik, bár ezúttal egy hosszú autóban. David Cronenberg rendezte. Rob Eric
Parkert játssza, aki egy rendkívül unott, az autizmus határán álló milliomos,
aki Manhattanen keletről nyugat felé autózik át, egy különlegesen kialakított
limuzinban. Ezalatt az út alatt rengeteg milliót veszít egy rosszul javasolt
pénzügyi spekuláció során a yennel kapcsolatban, miközben körülötte a világ
káoszba süllyed. Ez a káosz, természetesen, nagyban a rossz spekulációnak az
eredménye. Sok időt tölt el arcának nézésével, még mindig tükörképben, és a
káosz tetőzik, majd csendesen elsiklik. (zárójeles mondat) A végén vagy lelövi,
vagy nem, egy elégedetlen korábbi alkalmazott, akit Paul Giamatti játszik. Hogy
megteszi-e vagy sem, nemigazán számít. Eric-et nem nagyon érdekli, mivel a
számokon túl nehéz kapcsolatba lépnie a világgal. Ennek ellenére sokat
szeretkezik. Valamennyit Juliette Binoche-val is. Mikor forgattuk azt a
jelenetet igencsak megindultam, de inkább a nevetés, és nem a döfködés miatt.
'Juliette állandóan beverte a fejét,' emlékszik vissza Rob. Érzem ahogy elönt
az endorfin, amint arcán széles mosoly jelenik meg, ami egyből átváltoztatja
egy tűnődő szívdöglesztőből egy másik helyes angol sráccá, akivel egy pubban
találkozhatsz. Ezen oknál fogva ritkán mosolyog. A mosolygás nem védjegyünk.
A film Don DeLillo könyve alapján készült, tehát
zavarba ejtő. Az első sora olyan, mint a többi abból következő, egyszerre
beható és abszurd. 'Hajat akarunk vágatni,' mondja Eric, kilépve egy
irodaházból. Döbbenet, mégis, tetszik nekünk. 'Könnyű örömet szerezni nekem,'
mondja Rob. 'Ha nem értek valamit, az egyből érdekel.' A zűrzavar felkelti a
figyelmemet. Csakúgy mint a szembesítés. Régen vertem olyan erősen, mint amikor a
Cosmopolis premierje volt Cannes-ban, májusban. 'Úgy éreztem magam mint aki
mindjárt becsinál,' mondja Rob. Miután egyeztettem a vastagbelével, ezt a
kijelentést túlzásnak értékelem. Akárhogy is, izgalmas volt. Van egy cezúra a
stáblista vége és a lámpák felkapcsolása között, egy pillanatnyi csendes áhítat,
melyet csak süketítő dobbanásaim hangsúlyoznak ki még inkább. Ez az a pillanat,
mielőtt a közönség vagy éljenez, vagy kifütyül, mikor a Twilight utáni
karrierünk olyan volt mint Shrodinger egy macskája, egyidejűleg élő és halott.
És abban a pillanatban dobogtam, kopogtam és döngettem Pattinson mellkasában,
percenként milliószor. 'Elvesztettem az
eszem,' mondja Rob. 'Felkészültem arra, hogy megküzdjek 1500 emberrel.
Teljesen fel voltam villanyozódva.' A kockázat magas volt. A Twilight-ba az ő
megfogalmazása szerint 'szerencse' révén került. És, miután aláírta a
szerződést, már csak ment a sodrással. Mondhatnád hogy irányították, vagy
legalábbis vezették. 'Csak futottam körbe-körbe, letolt nadrággal, kikötődött
cipőfűzővel, és csodával határos módon, nem estem el. Eddig. Arra gondoltam,
'Basszus!' A legtöbb ember 15 évig olyan filmeket csinál, amiket senkise lát.
Én meg Cannes-ban vagyok.'
Abban a pillanatban, mielőtt karrierünk
egyenletének hulláma a valóságba nem omlott, érdemes megemlíteni, hogy Rob tapasztalatlansága
volt leginkább az, aminek köszönhetően megkapta Edward Cullen szerepét. Mint
ahogy a 'Twilight és Termékei a 21-ik századi Teen Idol számára' esszé írói is
írják, ez volt a lényeg. 'A stúdiók marketing stratégiája az volt, hogy
Pattinson hírnevét árucikké fejlesszék, termeljék és eladják a média- és
reklámiparok. Az értékesítés végül azt a formát vette, ahol Edward csábját
egybeolvasztották Pattinson hírnevével... A színész ismeretlenségét használták
arra, hogy összemossák az igazi embereket a Twilight-beli karakterekkel, amiket
el kellett játszaniuk, így hírességeket csináltak belőlük.'
Így az a pillanat, mikor Cannes-ban a stáblista a
végére ért, és mielőtt az ítélet ki lett volna nyilvánítva, volt az, amikor
megtörtént a fájdalmas elválás Edward Cullen vértelen szíve és én, Rob dobogó
szíve között.Nem tudtam, milyen hosszú lehet egy stáblista. Volt egy szünet,
majd taps, egy taps, mely egy újabb tapsvihart engedett szabadjára, míg az
egész terem nem tapsolt. Minket tapsoltak vajon? Vagy David-et? Esetleg Pault?
Nem érdekelt. Egy dolog volt biztos: nem Edwardot tapsolták.
Bár más szíveket megdobogtatok, nagyon kevés olyan
dolog vagy ember, vagy elfoglaltság van, ami igazán megérint. A kémiai
késztetés a harcolj-vagy-fussra, melyet a zűrzavar és a szembesítés hoz létre,
meghozza a csodát. Aztán van még pár dolog: nemrég igazán megindultam, amikor
Rob megtanult gördeszkázni. De nem igazán az ugrásból való megérkezés volt az
ami ezt kiváltotta, hanem, ahogy Rob mondja, maga az abszurd tény, hogy:
'Beperelhettek volna 800 millió dollárra.' (A vámpírok nem hordanak gipszet, és
nem ficamítják ki a bokájukat.) Nemrég a pisilés is felizgatott. 'Teljesen
lenyűgöztem magam tegnap,' mondja Rob, 'négy percen át pisiltem.' Cindy, a
húgyhólyagja azt mondja, ez a lé-diéta miatt van. Megmozgatnak a pletykák is,
de ahogy arról Rob panaszkodik, manapság már nehéz egyet is találni. 'Egyszer
elindítottam egy pletykát az Entertainment Tonight-on, hogy volt egy kimaradt
szex jelenet a Twilight-ban, de senki nem vette be. Én meg arra gondoltam, 'Mi
a fene? Én adom ezt nektek!' Ez egyébként azóta közel állt hozzám, mikor Los
Angelesbe költöztünk, Oakwoods-ban éltünk, egy teljes appartmanban, Burbank és
Hollywood között, a 101-ről lejőve, ahol leginkább lefutott gyerekszínészek
laknak, akik naphosszat ülnek a medence mellett. Nem túl meglepő módon, itt
lakott Screech is, és itt készült az első pornófilmje.
Mi más késztethetne még a sajtótájékoztatókra,
azokra a brutális, újrahasznosított levegőjű vesszőfutásokra? Ahogy Rob
panaszolja, 'Megpróbálod a dolgokat a legtökéletesebben mondani, de tudod, hogy
hacsak nem mondasz valami hülyeséget, amik alapján az emberek egy fasznak
fognak gondolni, akkor tőled nem idéznek semmit. És ha nem mondasz semmi
hülyeséget, akkor valaki elő fog állni valamivel ígyis-úgyis. Nézzük például
Rob barátnőjét, Kristen Stewartot. Ő egyike azoknak a dolgoknak, ami megfuttat.
A románcunkra, szerencsére, beleegyezését adta a Twilight Industrial Complex.
Ahogy a 'Twilight és Termékei' mondja, 'A rajongók, úgy tűnik, hajlandóak
elfogadni egy romantikus részvételt, ami leveszi Pattinsont a piacról, mintha
szó szerint egybeolvadna szeretett karakterükkel.' Így Kristen szíve és én
szinte minden nap találkozunk. De nem fogadtunk örök hűséget, míg a halál el
nem választ. Rob nemrég olvasta ezt egy napilapban, és röhejesnek találta.
'Volt egy magazin, ezekkel a képekkel, melyek azt mondták, megházasodtam. Soha
senki nem tudja mi igaz, vagy mi nem,' mondja felbőszülve. 'Még a saját
édesanyám is felhívott, és megkérdezte hogy ez igaz-e.' Nem igaz. Legalábbis
még nem.
De az igaz, hogy Kristen mindig olyat tett velem,
amit senki más. És bár az Úr a megmondhatója, Rob soha nem maradt ki az érzéki
szerelemből, akkor sem, ha mással háltunk, de én mindig zárt ajtók mögött
maradtam. Amikor először jött Los Angelesbe, egy kisebb csoportnyi vonzó nővel
járt el rosszhírű bárokba, mint a
Bronson Bar, de Rob inkább kerülte a vadul pillogó szempillákat hogy odakint
cigizzen szemeig lehúzott kapucnis pulcsiban. Dalokat írt Kristen Stewart
számára. Abban az időben tele voltam vágyakozással, egészen a töröttségig, így
a dalok elég szomorúak lettek, mintha valamelyik Van Morrison szám lenne az
Astral Week-ről. 'Tulajdonképpen,' mondja Rob, 'próbáltam leutánozni Van
Morrison-t.' Néha elvitte ezeket a dalokat a mikrofonokig, olyan helyekre mint
a Pig 'n Whistle és a Rainbow Room, hogy előadja azokat 2-3 másik előadó, és
persze a pincérnők előtt, akik, mint mondja, egyetlen barátai lettek. Még
mindig nosztalgikussá válok ezekre a napokra gondolva, elérzékenyülök, ha arra
gondolok, hogy vajon azok a szomorú, megfosztott énekes-dalszerzők, akik
végigugatják a 'Hallelujah-t', vagy azok a pincérnők, oklahomai akcentusukkal
és szép melleikkel tudták-e hogy ki volt, illetve kivé fog válni. Kíváncsi
vagyok, vajon ő tudta-e.
A Twilight sikere után a dolgok megváltoztak. Ahogy
Rob mondja, összetörtek. 'A barátaim köre igen gyorsan leszűkült.' Rob azt
mondja, 'Én szeretek a parazita lenni, és nem fordítva.' Nem mentünk többet
szórakozni. Nem léptünk fel többé karaoke estéken. Most már ritkán versenyzek.
Most, ha éppen nem Edward, vagy Eric, vagy valaki más, Rob úgy él, mint a
Silver Lake (Ezüst Tó) remetéje. Felkel, és gyümölcslét készít magának. Pár
órán keresztül könyvek összefoglalóit olvassa az Amazonon. Levest készít
magának, majd átolvas néhány forgatókönyvet. Ezek leginkább csak szavak,
sűrített, hízelgő, egynapos zabkásák, melyeket más mikrózott természet feletti
epikus művek követnek. Néha, ha olyat olvas, ami érdekel, megdobbanok. Mint a
következő drámája, melyet a francia-libériai rendező, Jean-Stephane Sauvaire
fog rendezni, akinek legutóbbi filmje a Johnny Mad Dog, gyerekkatonákról szól.
Ez a film Irakban fog játszódni. Következő hónapban utazunk. Ott talán, a
mellettünk fütyülő golyók, vagy ennek a lehetősége, meg fog mozgatni. Addig is,
elviseljük a hátramaradt időt a kocsik hátuljában, lézengve a
kereszteződésekben, és várva a lámpa váltására. Jeff megkérdezi, hogy van-e
olyan hely, ahova el akarunk menni, de nem tudjuk. 'Nem megyek soha sehova.'
Majd hozzáteszi tényszerűen, 'Azt se tudom, hol van a sehol.'
(Patti)
Na. Azért ez a szív tényleg tájékozatlan egy kissé. azt a 10 órás vezetéstanulást valóban Oregonban követte ela gazdája, de a Twilight-ra készülve... Kíváncsi vagyok, mi tévedés lehet még az irományban :)
VálaszTörlésfene tudja, összességében elég depresszív hangulat jött le róla (vagy bennem van és ezért érzem így?), az utolsó mondata majdnem úgy ütött, mint a cikkhez tartozó képei *sóhaj*
VálaszTörléskösz twmmy!
szerintem sem az a felhőtlen, vidám cikk, ha komolyabban elolvasom, és nem csak a stilistikai, helyesírási melléfogásokat keresem. Úgy tűnik, a komolyabb cikkekben mindig ilyen. Csak emlékezzünk a krokodilos VF cikkre. Vagy a cikk írója fog mellé. Tényleg, ilyenkor a kész irományhoz mennyi köze van a megriportáltnak? És mi az, hogy ő készít reggel lét, ebédre lét?
VálaszTörlésPatti, köszönjük a fordítást, nem lehetett egyszerű!
VálaszTörlésJó kedve ezek szerint nem csak nekem nem lett tőle... Némi realitás azért csak akad benne, mondjuk Cannes kapcsán, meg hogy mennyire lehet izgis megint a sagát promotálni, meg a kirakatban filléres cuccokon a saját képét látni.
A mosolygás nem a védjegyünk. Miért nem?
A kész irományhoz annyi közük van, amennyit a sztár menedzsere enged. Ha nem él az átnézés jogával, akkor nem azt írnak, amit akarnak
*akkor azt írnak, amit akarnak
VálaszTörlésEz egy igen kreatív cikk. :)) Még mindig rötyögök Cindy-n. Ilyet kitalálni! :DD Bár kíváncsi lennék egyéb szerveinek is a nevére...
VálaszTörlésKöszönöm szépen az élményt.
Köszi lányok a fordítást! Aranyat értek ezekkel a munkáitokkal!
VálaszTörlésNekem nagyon bejönnek ezek a "mélyértelmű" cikkek, viszont nem értem, attól, hogy ismert lett, miért ne zenélhetne, ha abban leli örömét. Nem egy, nem kettő nagyon ismert színész van, akik zenekarokkal is fellépnek, zenélnek, mert örömüket lelik benne. Így marha uncsi napjai vannak és lesznek, aztán meg depis lesz és a franc tudja, hol köt majd ki.
Soha nem értettem az embereket, hogy a saját életükben, miért nem találják meg azokat az örömöket, amiktől jobban érzik magukat.
Na, ez nekem sem volt soha tiszta. Mia bánatért nem kell azért elmenni open mic.-re, mert felvették telefonnal és felrakták a netre? azért Open, nem?
VálaszTörlés