Délután fél kettő van a Solo House
előcsarnokában, egy magánklubban a Los Angeles-i Sunset Boulvard-on. Csak
tagoknak... Ha a hostess mosolyogva enged be a liftbe, az csak a következő
bűvös szavaknak köszönhető: „Robert Pattinsonnal találkozunk délután kettőkor.”
Meglepetésünkre a színész fél órával korábban érkezik... zilált szakállal. Nem
azért engedte megnőni, hogy elriassza a paparazzókat, hanem azért, hogy
felkészüljön a következő szerepére, amelyben egy rockbandáról szóló film, a The
Band része lesz. A mai témánk, ami miatt összegyűltünk, még a Cosmopolis,
David Cronenberg feldolgozása, amely Don deLillo könyvén alapul. A Cannes-i
fesztivál elektrosokkjának szánják a filmet. A kanadai rendező általános
megdöbbenést okozott azzal, hogy Eric Packer szerepét az Alkonyat-filmek
csillagának adta. A főhős egy 28 éves New York-i yuppie, aki keresztülutazik a
városon limuzinjával, egy hajvágás kedvéért, miközben tüntetések borítják káoszba
az utcát és a főhőst személyesen is fenyegeti valaki.
Ez a pokoli utazás megváltoztatja a
főszereplőt, és itt az alany akár Pattinson is lehet maga, aki sokkoló
alakítását a lehető legjobban időzítette. November közepére, amikor bemutatják
az utolsó Alkonyat-filmet, a tinédzser szívek tiprója nyugodtan utat engedhet a
felnőtt színésznek, aki a Cosmopolisszal futhat végre be. Az átalakulás most
kezdődik!
P: Rob, amikor legutoljára beszéltünk, épp a
Cosmopolis forgatásáról jöttél ki, és azt mondtad: „Nem értettem, mit
csinálunk, és amikor megkérdeztem erről Davidet, ő csak ennyit közölt: „Nem
tudom, nem is érdekel.””. Látva a kész filmet, most már világos a kép.
RP: Az első vetítéskor egyedül voltam és
teljesen zavartan jöttem ki róla. Abban az időben a zene sem ült még bele a
fejembe. Aztán megnéztem a filmet másokkal is, és ők sokkal élénkebben
reagáltak. Nem tudták abbahagyni a nevetést, és én azt gondoltam: „Ó, végül is
működik ez!” Alig várom, hogy lássam, a közönség hogyan reagál. Ez az első
alkalom, hogy egy filmemet tényleg mozifilmként tudok megnézni, mert a
Cosmopolis egyedül David Cronenberg műve. Ez tényleg az ő filmje.
P: Hogy az igazat megvalljuk, azért a tiéd
is...
RP: Attól még tisztán Cronenberg, efelől nincs
kétség. A legtöbb rendező kézen fogva próbálja vezetni a színészeket, és
megmondják: „Segítek neked eljutni oda, ahová el kell jutnod.” David leforgat
egy jelenetet, aztán úgy van vele: „Oké, ez jó, haladjunk tovább!” Ugyanakkor
nagyon érzékeny a színészek alakítására, és bár nem ad túl sok utasítást, mégis
titokzatosan pontosan kezeli az embereket. Semmi nem kerüli el a figyelmét,
elég egy percre figyelmetlenné válnod, és egyből észreveszi. Majdnem
nyugtalanító így dolgozni valakivel. A záróbulin megkérdeztem, hogy látott-e
már vágott jeleneteket, és erre azt válaszolta, hogy már az egész filmet látta!
Addigra megvágta az egészet. Mivel érdekelt a dolog, megkérdeztem, „Akkor már
tudod, hogy miről szól?” „Nem tudom, de jó lett, vicces.” Aztán Fellinitől
idézett, kijelentette, hogy a film meghalt, ha nem ébreszt további kérdéseket.
A forgatáskor David imádta a káoszt, ami
uralta az egészet, még a Paul Giamattihoz hasonló, tapasztalt színészeken is
eluralkodott.
P: A rendezőnek elvileg előnyben kellene
lennie...
RP: És ugyanakkor félnie sem szabad semmitől.
Sosem dolgoztam még hozzá hasonlóan magabiztos forgatókönyvíróval sem. Ha
leragadt valami egy jelenettel kapcsolatban, egyből mást csinált közben. Fejből
tudta a forgatókönyvet, tehát ezt megengedhette magának. Eleinte idegesítőnek
tűnt ez, de mivel én benne vagyok az összes jelenetben, megtanultam én is az
egész forgatókönyvet, mintha egy színdarab lenne.
P: Egészséges, ha egy színész izgul egy
kicsit, nem?
RP: Az első forgatási napon próbáltam nem
dicsekedni. Amikor készültünk az első jelenetre, Sarah Gadon (aki a feleséget
játssza) megkérdezte: „Hogyan készültél a szerepre?” Letörtem, dühösen
kiszálltam a limóból és kiabáltam: „Hogy ítélhetsz el ennyire?! Most
kóstólgatsz engem, vagy mi?” *nevet*
P: Cronenberg nekünk azt mondta, hogy stresszes
voltál a forgatáson...
RP: Egy olyan életszakaszban vagyok, amikor
próbálom felmérni, hogy mit valósíthatok meg színészként. Ez még összetettebbé
válik, ha van egy múltam, még akkor is, ha például David nem foglalkozott
ezzel.
P: Ajánlom Davidnek a legutóbbi
Alkonyat-filmet, ami néhol már-már Cronenbergies...
RP: *nevet* Alig hiszem el, hogy van belőle
még egy rész (a Hajnalhasadás második részét november 14-én mutatják be),
ráadásul néhány jelenetet újra kell venni a következő időszakban.
P: Úgy gondoltad, az Alkonyat már a múltad
része?
RP: Igen, már nem vagyok olyan, mint az
elején. Először is, öregebb lettem... Amikor be kell ülnöm a sminkeshez, látom
a ráncaimat, amelyek azóta jelentek meg, és ijesztőek. Kicsit vastagodtam is.
Mivel alig volt néhány ruhám az első film forgatásakor, lenyúltam párat a
kellékek közül, és ezekbe már nem férek bele!
P: Amikor 2009-ben Cannes-ba mentél, valóságos
lázadás tört ki a tengerparton, ahol 700 rajongód várt. A biztonsági
személyzetnek valósággal ki kellett menteni onnan téged.
RP: Idén észre sem fognak venni: „Nem érdekel,
nincs benne az Éhezők viadalában.” *nevet*
P: Vélhetően találkozód lesz az Alkonyatbéli
pároddal odaát, mivel Kristen Stewart is jelen lesz az Útonnal. A fesztivál
valóságos végzős bulinak tűnik már most is.
RP: Nagyon várom, hogy mehessek. A Cosmopolis
forgatása Cronenberggel megváltoztatott. Tökösebbé váltam. *nevet* Most öt
munkám várakozik, amelyek útját ez az egy film nyitotta meg előttem. Korábban
többet kételkedtem magamban. Ahogy elolvastam egy forgatókönyvet, ami tetszett,
folyamatosan edzettem magam rá, mindig feltéve a kérdést, hogy elég jó leszek-e
hozzá. Most azt mondom magamnak: „Bassza meg! Ha fel akarnak venni, hát
tegyék!”
P: A Cosmopolis óta nem veszel részt más
forgatáson, mintha várnál további szerepekre, amelyeket ez a film hozhat el.
Erről van szó?
RP: Többé-kevésbé. A Hajnalhasadás év végéig
leköt, és nem sok filmet forgatnak télen. Három hónapja valóságos pánikba
estem, de ekkor kezdtek megérkezni ezek a munkák. Ha minden jól megy, ősszel
már kezdhetek forgatni.
P: Két éve meglepettnek tűntél, amikor voltak,
akik fel akartak venni egy-egy filmhez, és azt mondtad, hogy ott színészkedsz,
ahol csak lehetőséged van rá. Úgy érzem, hogy az ezzel kapcsolatos hozzáállásod
megváltozott. Már tudod, mit akarsz magadtól.
RP: Mindig is jó filmeket akartam csinálni.
Korábban viszont az a fickó voltam, aki berúgott, és azt mondta: „Ha nem
tetszik valakinek, amit csinálok, akkor bassza meg!” *nevet* Mára ez
megváltozott: szeretném, ha azok, akiket én tisztelek, engem is tisztelnének.
Ezt könnyű azonban kimondani, de néha kell idő, hogy felfogjam, hogy mások
tisztelete nem a legfontosabb. Az pedig, hogy ezen sírok, nem visz előrébb.
Amikor David felbukkant a semmiből, hogy felkérjen a Cosmopolishoz, tonnaszám
tettem fel neki a kérdéseket. Pontosan akartam tudni, mit látott bennem, mit
gondolt rólam... de erre nem tudott válaszolni.
P: A Cosmopolis bemutatója bombaként robbant
az interneten.
RP: Már nyolc éve színészkedem, és gyakran kritizáltak,
aztán most hirtelen kijön ez a bemutató és most mindenki izgatott. „Remekül néz
ki! Jól játszik benne!” Őrület! Legalább már érthető kezd lenni, hogyan működik
egy kritikus agya.
P: A legtöbb kritikus szerint gyenge színész
vagy, és ezt úgy állították, hogy nem látták egyik filmedet sem. Pedig már az
Alkonyatban is jó voltál!
RP: Néhány jelenetben lehet... legalábbis
megpróbáltam. Szeretném azonban megkérdezni ezektől az emberektől, akik szerint
épp kezdek jól játszani: szerintük mire törekedtem az Alkonyatban? Azt hiszik,
hogy a természetemből fakadt az, amit ott nyújtottam? Nem. Színészként
döntéseket kellett hoznom. Vicces olyat olvasni, hogy (*drámai hangon
folytatja*) „A Cosmopolis végül bebizonyítja, hogy mégis jó színész?” Mit
jelent ez egyáltalán?
P: Mielőtt Burton vagy Fincher felfedezte
őket, Johnny Depp és Brad Pitt is inkább a csinos arcukról voltak ismertek.
Szerintem hasonló történik most veled a Cosmopolis kapcsán is.
RP: A jó hír az, hogy az ipar hamar reagál
arra, ha egy színész megváltozik, még akkor is, ha szerintem Brad Pitt az egyik
leginkább alábecsült színész a világon. Soha nem emlegetik, de még nem volt
egyetlen rossz alakítása sem. Manapság senki nem akar felnőtteknek szóló drámát
forgatni, mert azt mondják, hogy a nézők nem lennének rá kíváncsiak. Senki.
Kivéve Brad Pittet. Így lehet tartóssá tenni egy karriert. Még mindig látjuk
ezeket a filmeket a független mozik világában, de azok a drámák, amelyekben
sztárok szerepeltek, eltűntek. Azért történhetett ez meg, mert a színészeik
elvesztették a körülöttük lévő misztikumot. Hogy játszhatna el valaki egy ilyen
szerepet, ha mindenki tud mindent a színészről és a magánéletéről?
P: Korábban a tehetséges színészek váltak nagy
sztárokká. Ma azelőtt lesz valakiből sztár, mielőtt alkalma lenne bemutatni,
hogy tehetséges színész.
RP: A hírnév az egyetlen dolog, amihez
hozzájuthat valaki anélkül, hogy bármire lenne képesítése. És amikor valami
rosszat mer valaki szólni a hírnévről a médiában, akkor biztos, hogy durván meg
fogják szólni érte. Az emberek nem akarnak ilyet hallani. Nem irigyek, csak nem
akarják, hogy összetörjék az álmaikat.
P: Fenn kell tartani az illúziót, bármi áron?
RP: A paradox az, hogy egyidejűleg van jelen
az elvárás az illúzió és az illúzió szétrombolása iránt, ezzel egyidejűleg
pedig igény van minél több dolog összegyűjtésére a magánéletből.
P: Tévedek, ha azt gondolom, hogy ambiciózus
terveid vannak anélkül, hogy hallgatnál a Hollywood-i szirénhangokra?
RP: Valójában sokkal veszélyesebb lenne
megpróbálni Hollywoodban érvényesülni. Nemrég olvastam egy körülbelül 80 millió
dolláros várható költségvetésű film forgatókönyvét és nagyon tetszett. Ez volt
az első alkalom, hogy egy stúdió küldött egy forgatókönyvet, ami tetszett
volna, és ami igazán lázba hozott. Ezt mondtam magamnak: „Ez az, végre lesz egy
király slágerfilm, amire mindig is vártam!” Aztán, amikor elmentem egy
megbeszélésre ezzel kapcsolatban, elmondták, hogy engem már annyira
megbélyegzett az Alkonyat, hogy a szerep nem lehet az enyém. Csalódtam. Aztán
elolvastam újra a forgatókönyvet, és rájöttem, hogy nem is annyira jó. *nevet*
P: Olyan, mintha a végzet próbálna
figyelmeztetni.
RP: Lehetséges. Gyakran mondják, hogy
váltogatni kell az embernek a saját magáért vállalt szerepeket és a stúdiók
kedvéért vállalt szerepeket. Én azonban nem hiszek ebben. Ha szar filmet vállal
az ember, akkor szar filmet fog készíteni. Akármennyit is hozzon a
pénztáraknál, a pénz nem fog a film minőségén változtatni. És a siker sem
biztos dolog, elég a Titánok Haragját megnézni, ami elvérzett a kasszáknál...
P: Előfordult már olyan, hogy a pénz kedvéért
vállaltál egy szerepet?
RP: Igen. Valami azonban mindig történt az
utolsó pillanatban, és végül az egész filmből nem lett semmi. Persze, ott van
az öt Alkonyat-film, de azokat nem a pénzért csináltam, még akkor sem, ha úgy
érzem, hogy nem lenne fair másnak adni azt a pénzt, amit kapok érte. *nevet*
Megtanultam pár dolgot, és ezek egyike, hogy semmi, amiből pénz származik,
nincs „ingyen”. Úgy értem, minél több pénzt kap az ember egy szerepért, annál
több probléma jön vele. Például... elbarikádozzák a házadat. Amikor valaki azt
mondja: „Hiszen csak egy film!”, akkor azt akarnám válaszolni: „Igen, de az
egész hátralévő életemben nézhetem.”
P: Nehéz visszaszerezned a lelkedet, ha egyszer
eladtad.
RP: Főleg Hollywoodban, ahol mindenki megítél
mindenkit. Nagy tisztelője vagyok Nicholas Cage-nek, aki mindig is úgy
alakította a pályafutását, ahogy ő akarta, anélkül, hogy érdekelte volna bárki
véleménye. Tizenöt év után rájöttek, hogy egy igazi zseni. Nem csupán az egyik
leginkább lenyűgöző színész a világon, hanem egy valódi művész.
P: Az ellenséges fogadtatás, amiből az
Alkonyatnak kijutott, lehet, hogy jó lett volna arra, hogy te se aszerint éld
az életed, hogy mások mit várnak tőled.
RP: Amikor hirtelen ismertté válsz, akkor
amúgy sem tudod befolyásolni, hogy mások mit gondolnak rólad. Meg kell tanulnod
küzdeni az árral, főleg, amikor rájössz, hogy csak homokszem vagy egy irtózatos
nagy gépezetben.
RP: Amikor interjúkra jársz, egyikről a
másikra, hogy reklámozz egy filmet, de senki nem kérdez a munkádról,
előbb-utóbb kételkedni kezdesz, hogy egyáltalán színész vagy-e még? Gyakran
kerültem össze olyan emberekkel, akik nem láttak egy részt sem az Alkonyatból,
és csak azt akarták tudni, milyen érzés híresnek lenni. „Az emberek felismernek
az utcán, állandóan lefényképeznek, és ez nagyon furcsa. Halljuk hát tőled...”
Amikor erről beszélek, eszembe jut valami, ami
a tengerparton történt nemrég. Próbáltam szörfözni tanulni, hülyén néztem ki,
elképzelheted, amikor megláttam néhány lesifotóst, akik a sziklák között
rejtőzködtek. Amikor ezt tudatosan fel is fogtam, a testem ösztönösen kezdett
cselekedni, és elkezdtem feléjük rohanni. A futás közben azonban megkérdeztem
magamtól, hogy mégis mit csinálnék, ha elérném őket. Nem féltem attól, hogy
felpofoznának, amitől általában megijednek az emberek egy hasonló helyzetben,
hanem éppen attól ijedtem meg, hogy mi lenne, ha én pofoznám fel őket és
bíróságra kerülne az ügy. Szerencsére ezek annyira gyáva alakok voltak, hogy
egyből elmenekültek. Ötletem sincs, mi történt volna, ha nem lépnek le.
P: A jó hír, hogy a hisztéria nemsokára véget
ér.
RP: Nemsokára huszonhat éves leszek és
megmondom őszintén, kezd idegesíteni, hogy tizenhárom éves lányoknak vagyok az
ideál. Gyakran elábrándozom azon, hogy most mi következik.
P: Változás következik, amint a mozikba kerül
a Cosmopolis.
RP: Mindig is úgy éreztem, hogy az emberek a
színészek teljesítményét az amerikai ideálhoz mérik. Hogy nagyon hangosan kell
kiáltani vagy sikítani, hogy az emberek jónak találjanak. Így próbálom magamat
nem átverni.
P: Meglep, hogy ennyire a helyén tudod kezelni
a dolgokat. Találtad már úgy, hogy sztárként, vagy dívaként viselkedsz?
RP: Lehet, hogy más lenne a helyzet, ha mindig
azt mondogatták volna, mekkora tehetség vagyok, de erről nincs szó. A
kezdetekben modellként próbáltam befutni, de egyetlen állást sem kaptam. Amikor
már több, mint 2000 válogatáson vagy túl, és az alak az asztal túloldalán még a
szemedbe sem néz, csak a képeket veszi sorra undorodó tekintettel, és ennyit
mond: „Nem, nem...”, akkor egy idő után immunissá válsz dolgokra.
Egy kicsit több az interjúról:
A Cosmopolisnak, David Cronenberg új, a
Cannes-i Filmfesztiválon is ringbe szálló filmjének a sztárja, Robert Pattinson
lelkes résztvevője volt annak a fotózásunknak, ami végül majdnem 13 órán
keresztül tartott.
Általában, amikor egy olyan színésszel
beszélünk meg fotózást, akinek a filmjei világszerte már 2,6 milliárd dollárt
hoztak, akkor olyan személyre számítunk, aki hideg és távolságtartó, óvatos és
a róla kialakult képre vigyázó emberre. Minden ki van centizve, főleg, ha az
illető késik és újra kell szervezni mindent. Ez azonban csak általánosságban
igaz, mert ebből semmi nem vonatkozik Robert Pattinsonra.
Az interjú végén maga a színész jött elő azzal
az ötlettel, hogy kellene egy fotózás, ami David Cronenberg filmjeihez köthető.
Egyfajta tiszteletadásként a rendező felé, aki azzal, hogy felajánlotta neki a
Cosmopolis főszerepét, nem csupán útlevelet adott az Alkonyat utáni időkre,
hanem lehetőséget is arra, hogy felnőttkorba lépjen és ezt Cannes-ban, május
25-én tehesse meg.
Azt mondani, hogy egyszerű résztvevője volt a
fotózásnak, egy eufemizmus. Az első képek, amit Scannersben és Videodrome-ban
mutattunk neki, és amelyeket inspirálónak szántunk, nem várt kommentárral
jöttek vissza: Rob sajnálta, hogy nem lettek bátrabbak a képek, ki akarta tolni
a határokat a fotókkal – ez teljesen ellenkezett azzal a képpel, amit egy hozzá
hasonló személytől vártunk. Két nappal később a fényképész, Eliot Lee Hazel és
a stábja – érdekes társaság, a különleges effektes sminkesként egy terhes nővel
– egy lepukkant szállóban találkozott Robbal, L.A. belvárosában, hogy
előkészítsék a 13 órás fotózást.
Látva a képeket, fogadni mernénk arra, hogy
soha nem fogtok Robert Pattinsonra ugyanúgy nézni. Reméljük, hogy az
előítéletek olyan gyorsan fognak elszállni a színész feje felől, mint amilyen gyorsan
megjelentek.
twmmy, hálás köszönet a gyors és igényes munkáért, élvezet volt, mint mindig.
VálaszTörlésjutka