Robbal a Cosmopolisról, a Mission:
Blacklist-ről, a Band-ről, a Cronenberggel való újabb közös
munkáról, a Coachella-i útról, a kedvenc szerzőiről és
filmjeiről, valamint az első Alkonyat-filmről beszélgettünk. Ezt
el kell olvasni!
Interjú egy vámpírral
Robert Pattinson kimutatta a foga
fehérjét az Alkonyat-sorozat után. Ezúttal David Cronenberg
filmjében alakít egy mohó aranyifjút. A színész elbűvölően
és őszintén fogadott minket Los Angelesben. Jacky Goldberg
interjúja:
A beszélgetés a Sunset Stripre néző
Soho House legfelső emeletén zajlott le. Ez egy magánklub terasza,
ahol a fényképezőgépek és a telefonok tiltólistán vannak. A
színész a sajtósa nélkül jött el. Háromnapos borostát,
sapkát, barna szövetnadrágot és egy egyszerű pólót viselt.
Az interjú egy órán át tartott.
K: Most Los Angelesben laksz?
RP: Igen, már egy ideje. Először nem
tudtam magammal mit kezdeni, de most, ha nem vagyok itt, akkor
hiányzik. Még jobban, mint London, ahol felnőttem, de onnan már
minden barátom elköltözött. A családom még ott él, de ide
akarnak ők is jönni, úgy, mint a barátaim. Őrület, de elég egy
napot tölteni LA-ben, és máris itt akarsz élni. *nevet*
K: A film elszakad a decens
fiatalember-képtől, ami kialakult rólad az Alkonyat kapcsán, és
azon pár film kapcsán, amit utána forgattál. Ez feltűnt forgatás
közben?
RP: Természetesen. Ijesztő a
gondolat, hogy beskatulyáznak *elgondolkodik egy pillanatra* mint a
legtöbb pályakezdő színészt, ha már erről beszélünk. Fontos,
hogy korán megmutassa az ember, hogy mennyire sokoldalú. Ez a
lényeg. Voltaképpen a Cosmopolis főszerepét aznap kaptam meg,
amikor a Hajnalhasadás utolsó forgatási napján voltam. Épp
akkor, amikor kezdtem komolyan félni attól, hogy önmagam
ismétlésének a hibájába esek, akkor bumm! Cronenberg felhívott.
Jobb volt, mint bármi, amiről valaha álmodni mertem. Most nagyon
kíváncsi vagyok, hogy fogadják a filmet.
K: Az ellenkezője, hogy csak a
független filmek felé fordulsz és nem csinálsz több, nagy
költségvetésű várható közönségsikert, nem ijeszt meg?
RP: Őszintén megmondom, ha csak
Cosmopolis-szintű filmekben szerepelhetnék, az valami fantasztikus
lenne. Nem nagyon érdekel, hogy nagy filmekben voltam színész.
Először is, nehezebb: húsz embernek kellett megfelelnem – míg a
Cosmopolisban csak egynek.
Aztán, általánosabban szólva két
lehetséges szerepem lehetett ezekben a filmekben: vagy tinédzser,
aki felnő, vagy tinédzser, aki teljesen be van zsongva. Amikor alig
vagy húsz éves, akkor még rendben van, jól érzed magad, a lányok
imádnak. Ez viszont nem tart örökké.
K: Mit mondott David Cronenberg, amikor
felhívott?
RP: Az ügynököm egy éve átküldte
a forgatókönyvet, de akkor még Colin Farrell volt a kiszemelt
főszereplő. Azt mondtam magamnak: „Bassza meg, ez a szöveg
hatalmas! Nekem miért nem ajánlanak valami hasonlót? És miért
küldik el nekem a forgatókönyvet, ha már megvan rá a
főszereplő?” *nevet* És egy évvel később a semmiből
felbukkan David, felhív, és azt mondja: „Hé, benne akarsz lenni
ebben a filmben?” Nagyon boldog voltam. A forgatókönyv nagyon
összetett volt. Egy éve még álmodoztam róla, aztán most
képtelen voltam dönteni. Egy hétig tartott, amire összeszedtem
magam és visszahívtam Davidet.
K: Elmondta, hogy miért téged
választott?
RP: Nem, soha. Még csak nem is voltam
nála előzetes meghallgatáson. Amikor megkérdeztem efelől, csak
annyit mondott, hogy volt egy megérzése... amikor bevallottam neki,
hogy nem vagyok egészen bizonyos abban, hogy miről is szól a film,
ezt válaszolta: „Én sem, de majd együtt rájövünk.” Ezért
érdekel most nagyon a közönség véleménye, jobban, mint máskor.
K: Ismerted David munkásságát
azelőtt?
RP: Igen, láttam majdnem minden
filmjét.
K: És melyik volt a kedvenced?
RP: Talán a Videodrome vagy a
Scanners. A Crash is nagyon tetszett. Jól teljesített
Franciaországban, nem? Angliában, emlékszem, az emberek megőrültek
miatta. Be is tiltották! Persze, emiatt aztán mindenki látni
akarta. Amikor most újra megnézem, teljesen érthetetlenné válik
számomra, hogy miért tilthatták be. Abszurdum.
K: Lehet, hogy a vámpíros kiállásod
tetszett Cronenbergnek? A Cosmopolisban egy brókert alakítasz, aki
bizonyos módon a munkások vérét szívja...
RP: *kételkedve* Talán igen...
Húzhatunk párhuzamot a kapitalizmus és a vámpírok közé, de a
film nem egy olyan szereplőt állít középpontba, aki el akarna
pusztítani mindent. Ez az alak keres valamit. Már látott mindent,
és kíváncsi, hogy van-e még valami – mert lennie KELL még
valaminek. A végére kiderül, hogy ez egy szomorú film. A főhős
szeretne jobb lenni, de az ösztönei és a belső késztetései
utolérik.
K: Közel érzed magadhoz?
RP: *ingatja a fejét* MMMmmtalán...
valamennyire. Talán abban, hogy mást lát, mint ami közvetlen
előtte hever. Azt gondolja, hogy a világ nem csupán egy dolog,
hanem létezik egy mögöttes, magasabb rendű gondolkodás.
K: Mondtad, hogy a forgatókönyv
nagyon komplex. A párbeszédek különösen irodalmi jellegűek. Ez
az első alkalom, hogy ilyesmivel kell dolgoznod?
RP: David szigorú volt a szöveggel
kapcsolatban, az utolsó szóig. Imádtam a sorokban rejlő ritmust,
egyből, miután elolvastam a szöveget, így nem is volt kérdés,
hogy ne ragaszkodjunk hozzá. Általában egy forgatókönyv célja,
hogy megjelenítsen egy nyersanyagot, amely elég valószerű ahhoz,
hogy elmondhassuk a kamera előtt. Ez itt másképp zajlott. David
számára nem volt elég, hogy valószerű legyen. Ennél sokkal
mélyebbre akart menni a realizmusban. A színházra emlékeztetett,
arra a közegre, amelyben már régen jártam utoljára. Hogy
éjszakákon át magoljam a szövegemet... végül ez egy jó dolog
lett, és katartikus is: a folyamatos ismételgetéssel szinte
mechanikusan tudtam mindent.
K: Ismerted Don DeLillo munkásságát?
RP: Csak az Underworldöt olvastam pár
éve. A film miatt persze elolvastam a Cosmopolist is, és azóta az
összes többit is. Ezt a kérdést ugyanis mindig felteszik és nem
akarok hülyének tűnni. *nevet* Beszélni viszont elég nehéz
róla. Szeretem a stílusát, de nem biztos, hogy elég okos vagyok
ahhoz, hogy felfogjam az írásai mögött rejlő eszmeiséget.
K: Szoktál olvasni?
RP: Pár éve még többet olvastam, de
egyre nehezebb időt és a szükséges elmélyedést megtalálnom
hozzá.
K: Úgy hallottam, szereted Michel
Houellebecq könyveit...
RP: Így van! Tudja, hogy majdnem
találkoztunk Párizsban? Lehet, hogy olvasta az egyik interjút
velem, amelyben az ő könyveiről is volt szó, mert felhívott,
amíg a bemutatóval turnéztunk. De megijedtem, hogy találkozhatunk
*nevet* és ezt azóta is sajnálom, mert jó lett volna együtt
vacsorázni vele. Ugyanakkor szeretném, ha az egyik regényének a
feldolgozásában szerepelhetnék. Mi is volt a legutóbbinak a címe?
K: La carte et la territoire. Olvastad?
RP: Még nem, de olvastam az ajánlóját
és remek filmet lehetne készíteni belőle. Minden könyvéből
remek filmet készítettek eddig.
K: Extension du domaine et de la lutte,
igen, remek volt. Nem láttam a Les Particules élémentaires-t,
amelyet egy német rendező forgatott le. És amikor a La Possibilité
d'une Île-hez jutunk,
amelyet ő maga rendezett, az teljesen idegen film, néhány gyönyörű
jelenettel és néhánnyal, ami teljes bukást jelentett...
RP: Nagyon szeretném látni őket.
Főleg az Extension...-t. A kedvencem.
K: Mit tartasz vonzónak
Houellebecq-ben?
RP: Cinikus írónak tartják, de ebben
szerintem nagyot tévednek, éppúgy, mint a Cosmopolis kapcsán: sok
szereplő a felszínen rosszfiúnak tűnik, akik azonban csak
kétségbeesetten próbálják élni az életüket, kiteljesíteni
azt, és minden alkalommal kudarcot vallanak. Ez a kudarc teszi őket
emberközelivé és ez semmisíti néha meg őket, és ez a kudarc
tele van reménnyel, ha jobban odafigyelünk rá. Martin Amis-nak van
hasonló hozzáállása. Lehet azonban, hogy most összevissza
beszélek, mert már évek teltek el, amióta ezeket a könyveket
olvastam. *nevet és tölt magának egy kávét* Volt producere az
Extension...-nak Angliában? Nem hiszem. Ez olyasféle film, amelyet
csak a te hazádban láthatunk. Furcsa nézeteid vannak arról, hogy
mi a közönségfilm és mi nem. A Cosmopolishoz is egy francia
kellett producernek. [Paulo Branco]
K: Kétségtelenül. Ez olyan, mint
azok az amerikai rendezők, akiknek főleg a francia mozikat sikerül
megtölteniük nézőkkel: Coppola, Ferrera...
RP: Egyszer voltam Ferreránál egy
válogatáson, de nem kaptam meg a szerepet. Ez még az Alkonyat
előtt volt. Úgy éreztem, a lehető legjobbat nyújtottam, majdnem
eltört a karom is, és ő annyit mondott: „Igen, oké, nem rossz.”
Sírva távoztam, nagyon szánalmas voltam. *nevet* Szeretnék nagyon
rosszul beszélni franciául. Nagyon sok dolog, amit szeretnék,
franciául van.
K: Ó, igazán? Mint például?
RP: Van itt egy munka Jean-Stéphane
Sauvaire-ral, aki a Johnny Mad Dogot rendezte. A címe Mission:
Blacklist, és Szaddam Husszein felkutatásáról és elfogásáról
szól. És tudod mit? Irakban akarja leforgatni. Bassza meg! Senki
más nem elég tökös ahhoz, hogy ezt megpróbálja! Mindenki arra
kéri, hogy helyezze át a forgatást Tunéziába, de ő kitart Irak
mellett: ott játszódik, ott forgat. Igaza van. Legalábbis, amíg
minket is el nem rabolnak. *nevet*
K: Melyik másik francia rendezővel
szeretnél még dolgozni?
RP: *gondolkodás nélkül*
Audiard-ral. Ő az egyik kedvencem. Mindent megteszek, hogy
megnézhessem az új filmjét Cannes-ban.
K: Ez az első alkalom, hogy ott
leszel?
RP: Nem, de eddig csak reklámozni
mentem. Az ilyen helyzetekben kicsit ostobán éreztem magam, mint
egy élő óriásplakát. El tudtam képzelni, hogy ha versenyben van
az ember, az mennyivel másabb érzés lehet. Amikor belegondolok,
azt mondom: Hát, még nem toltad el az egész életedet. Cannes...
Nem lehetek elég hálás Davidnek ezért.
K: Gyakran mentél moziba gyerekként?
RP: Nem sokat jártam mozizni, de
imádtam videokazettákat kölcsönözni. A kölcsönzőben mindig
rengeteg lány lézengett. *nevet* Végül összebarátkoztam a hely
tulajdonosával, egy igazi filmőrülttel. Mindig felnőtt filmeket
akartam belőle kihúzni. Erőszakos filmeket akartam látni, de ő
inkább művészfilmeket adott. Így láttam 12 évesen Cassavetest,
és néhány filmet Godard-tól... *megáll egy pillanatra* úgy
szeretnék egy Godard-filmben szerepelni. Ez is egyfajta szürreális
álom... ezért csináltam az Alkonyatot! *nevet, aztán sóhajt*
K: Milyen gyerekkorod volt?
RP: Őszintén szólva, elég unalmas.
Zenész akartam lenni. Próbákra jártam és kis koncertekre. Erről
ennyit. Később beléptem egy színjátszókörbe, ott is sok csinos
lány lógott. *nevet* Mindig hátul akartam maradni, nem érdekelt a
színészkedés. Egy nap azonban csak úgy kimentem...
K: Hogy bevágódj egy lánynál?
RP: Pontosan. Úgy alakult, hogy
bekerültem pár darabba, egy ügynök meglátott és megkeresett.
Még mindig ő az ügynököm. A következő héten már a Trója
szereplőválogatásán voltam, Brad Pittel. Azt mondtam magamban: mi
a fasz! Nem is értettem, mit keresek ott, hat évig tartott ezt
felfogni.
K: Az Alkonyattal kapcsolatos kitettség
nagyon zavaró? Hogy állandóan lesifotósok követnek?
RP: Az
egész világ összeszűkül és az nagyon zavaró, igen. Ugyanakkor
ezt a figyelmet az előnyömre is lehet fordítani. Még ha az
emberek utálnak is, akkor is rád gondolnak. Egy nézőként én azt
gondolnám: mi a frászt akar Cronenberg ezzel a gyerekkel? Ez csak
újabb erőt ad ahhoz, hogy tovább küzdjek, hogy bizonyítsak, hogy
megmutassam, nincs igaza sok bírálómnak.
Úgy értem, azért elég
már, néha csak becsúszhat egy-egy szar film.
K: Nem kell mindent
elhajítani, ami az Alkonyathoz kapcsolható azért. Az első rész
igazán szép volt...
RP: Ez igaz. Nemrég
újra megnéztem. Catherine [Hardwicke, a rendező] igazán
tehetséges. Egyszerre rendező és része a közönségnek, az a
fajta, aki megborzong, ha két szereplője
csókolózik, reszket, ha félelmetes rész jön... Az első rész
tényleg gyönyörű, mert meglepetést okozott: Catherine békében
leforgathatta ezt a pici kis filmjét, amire senki nem volt kíváncsi.
A stúdió kisebb kockázatot vállalt a következő filmekkel.
Nagyon érdekesnek tartottam az erotikának és a prűdségnek ezt a
furcsa keverékét. Nehéz volt megcsinálni és valamennyire
Cronenberges is volt. A szereplőknek nincs kedves és szép
kapcsolatuk a testükkel. Kínban élnek.
K: Most min dolgozol?
RP: Most egy filmet
forgatok, a The Band-et, arról az együttesről, ami Dylannel
játszott: csodálatos forgatókönyve van, a dalszövegírásról
szól. Előkészületben van egy jól megírt szövegkönyvű
thriller is, ennek még nincs rendezője. Franciák százai állnak
sorba viszont rá. Pár éve még úgy nézett ki, hogy
Latin-Amerikában fogják forgatni, most azonban úgy látszik, hogy
Franciaország a soros. Lesz még egy film Cronenberggel, de még nem
tudom, mikor kezdik forgatni. Első filmje lesz, amit
Franciaországban forgat, és megígérte, hogy nagyon furcsa lesz. A
következő két-három év kritikus számomra. Most történik
minden.
K: Most jöttél vissza
Coachellából, láttuk a képeket. Mit hallgattál meg?
RP: Nos, semmit, vagy
inkább szinte semmit a paparazzók miatt. Nagyon dühítő volt.
Csak végig akarsz békében hallgatni egy koncertet, táncolni egy
kicsit, és 20 srácot látok, akik egyre-másra lövik a fotókat.
Fasznak éreztem magam a helyzetben. Sikerült látnom a
Radiohead-et, a Beirut-ot, nagyon jó volt. És láttam egy kicsit a
Justice-ból. Imádom a videóikat.
K: Amelyeket Romain Gavras
rendez?
RP: Igen, a Stress-t. Még
egy jó francia.
K: Az említetteken kívül
milyen zenéket hallgatsz?
RP: A mostaniak
közül nem sokat, kivéve egy hip-hop bandát. A nevük Death
Grips, a rapet keverik a technóval. Elég kemény, nem olyasmi, amit
általában hallgatok, de van bennük valami, valami
meghatározhatatlan géniusz. Pár éve volt egy nagy Van
Morrison-korszakom, valódi őrültjük voltam. Sokat hallgatok még
jazzt és klasszikusokat. Lehet, hogy öregszem.
K: Valahol olvastam, hogy csodálod a
pornószínészeket. Ez igaz?
RP: Ilyet mondtam? *nevet* Nem
emlékszem, de miért ne? A téma érdekel. Mindig akartam valamit
csinálni ebben a témában. Ez az egyik legérdekesebb dolog, ami a
generációnkban létezik, nem? Mindenki nézi, de senki nem akar
beszélni róla. Kemény téma, és senki nem akar írni róla. Én
akartam, két éve, de nem vezetett sehová. Nézted már az AVN
[Adult Video News]-díjátadót? Őrületes. Annyian vannak, és
annyira büszkék arra, amit csinálnak... És amikor a
szólásszabadságért kell harcolni, ők mindig ott vannak. Csak
csodálni lehet őket.
Interjú Cronenberggel
Amikor elkezdtem gondolkodni, melyik
színész rendelkezik a szerephez szükséges összes tulajdonsággal,
Robra gondoltam. Eric Packer nem egy olyan szereplő, akivel együtt
lehet érezni, és a megformálásához nagyon erős karizma kell.
Néhány színész fél attól, hogy
negatív szereplőt játsszon, főleg, amikor a negatív szereplő a
hős, mert féltik a róluk kialakult képet.
Olyan színészt kerestem, aki nem félt
attól, hogy egy gazembert játsszon el. És Robert pont ilyen volt.
Ugyanakkor szükségem volt egy olyan színészre, akiből sugárzott
valamennyi gyengeség is, volt egy gyermeki oldala, egy olyan fiatal
férfi oldala, aki még nem nőtt egészen fel. Robnak pedig
elképesztő előadásmódja van, ennél a szerepnél pedig fontos,
hogy sose álljon le egy mondatban, beszéljen gyorsan, bonyolult
témákról. Kellett egy színész, aki tudta hozni ezt a sebességet.
Ritka tulajdonság ez az amerikai
színészeknél, gyakori viszont az angoloknál. Valamennyire azzal,
hogy egy brókert játszik, Rob közel marad az Alkonyathoz: itt is
egy vámpír. Amíg azonban az Alkonyatban gyengéd és romantikus, a
Cosmopolis gazdasági zseni vámpírja egy veszélyes alak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése