James Rocchi, The Hitlist
Ha a paranoiának lenne koszorús költője, akkor egyértelműen
a Cosmopolis mögötti mindkettő szerző érdemes lenne a címre. Don DeLillo könyve
alapján készült a film – az író regényei a „White Noise”, a „Libra”, a „Mao II”
és a többi már felfedezték az évszázad amerikáját a nukleáris rettegéstől a
bérgyilkosságon át a szektákig – amely egy nap alatt bontakozik ki, ahogy az
ifjú befektetési szakember (Robert Pattinson) átutazik egész Manhattanen egy
hajvágásért egy limuzinban, közben pedig a forgalomban és a saját döntéseiben
is megreked. DeLillo prózája megnehezít minden feldolgozást – megnehezíti a
könnyű olvasást is – és a rendező, aki felvette a kesztyűt, együttműködik DeLillo
szavaival és szimbolizmusával és kérdéseivel és összeesküvéseivel nem más, mint
David Cronenberg, a Videodrome, a Légy és a Meztelen ebéd rendezője.
Ez nem az első alkalom, hogy DeLillo-könyvből filmet
készítenek és nem az első alkalom, hogy Cronenberg megbirkózott egy látszólag
megfilmesíthetetlen könyvvel. Van egy kielégítő összhang a kettőjük témáiban,
nézőpontjaiban és módszertanában afelől, ahogy Eric elvakultan közeledik
kedvenc borbélya felé és afelől, ahogy a világ pénzpiacai omladoznak, mialatt
Packer spekulációja az emelkedő kínai jüan ellen épp elsöpri a saját vagyonát
és a cégét.
Eric aggódik, hogy valamiféle titkos összeesküvés áldozata:
és ahogy a mondás tartja, csak azért, mert paranoiás vagy, még nem biztos, hogy
nem akarnak elkapni, ugyanakkor csak azért, mert paranoiás vagy, azt sem
jelenti, hogy el akarnak kapni. Amikor Torval, a sofőr (akit a keserű és vicces
Kevin Durand játszik, felismerhető a Lostból és remek munkát végez) megkérdezi
Ericet, hogy tényleg akarja-e az utat, akkor a DeLillo-féle adok-kapok dialógus
elkezdődik, ahogy azt Cronenberg elképzelte: „A forgalom egy rémálom lesz, az
elnök a városba látogat.” Eric megzavarodik: „Minek az elnöke?” Torval pislog
egyet: „Az Egyesült Államoké.” Ericet nem nyűgözi le és nem ijeszti el, hogy a
titkosszolgálat eltorlaszolja Manhattan utcáit a biztonság nevében: „Még van
valaki, aki le akar lőni egy elnököt?”
A párbeszédek gyorstüzelésűek, annyira, hogy valóságos
lyukakat ütnek. És ahogy Eric átautózik a városon a különös kocsijával –
mialatt a világ tárgyalások, szexuális kalandok és még orvosi vizitek képében
is megjelenik a limó hátuljában – rájövünk, hogy ő a modern kapitalizmus
kivonatos összegzése. A titánok, akik a világot felépítik, apró, törékeny
emberek. És épp eléggé érdekes, hogy amikor egy sötét tekintetű cápát keres
valaki, aki remeg a megérdemeletlen hírnév miatt, akkor Pattinson különösen jó
választás.
A film jobban néz ki, mint Cronenberg legutóbbi
próbálkozásai – tiszta, de nem művi, még akkor sem, ha Cronenberg kényelmesebben
mozog a rendezői székben, mint a valódi világban és még úgy sem, hogy a
limuzinból a külső világot megjelenítő képek olyan sterilen laposak, mint az
autós jelenet az Észak-északnyugatban. Ahogy Eric beszél az információs
biztonsági főnökével (a bedrótozott Jay Baruchellel) és a feleségével (a
gyönyörű, üres képű Sarah Gadonnal) és mindenki mással, a dialógusok lefedik a
rémisztőt és az egyértelműt, a tompát és a banálist, a semmit és a mindent és
vissza. (Mindig eszembe jutott Lawrence Harvey és Janet Leigh beszélgetése a
Mandzsúriai jelöltben, akiknek az első párbeszéde egyszerre jelentéktelen és
elképesztően fontos: itt minden beszélgetés ilyen.) Ahogy a Videodrome
tekintett a televíziózásra, a Cosmopolis úgy tekint a kapitalizmusra, a nagy cégek
összetett látomások csupán, holott azok ritkán összetettek, viszont eléggé
létezőek. Eric belehajt egy tüntetésbe, amely az Occupy Wall Streetet idézi,
miközben a világ pénzpiacai éppen összeomlanak, holott az egész könyvet
2003-ban mutatták be: ez azt jelenti, hogy vagy Don DeLillo nagyon okos, vagy
mi vagyunk nagyon buták.
Más szereplők is remekül állnak helyt Don DeLillo ötleteinek
megjelenítésében és Cronenberg közvetett párbeszédeiben – Juliette Binoche és
Samantha Morton, Mathieu Almaric és Paul Giamatti – és a zene, amelyet a Metric
szolgáltat, épp a megfelelő csúcsos, nyugtalan érzést hozza, amilyet egy olyan
ember érez, akit a saját őrülete hajt keresztül a városon az önpusztítás felé.
A film cinizmusa egyszerre remek és megérdemelt: egy helyen Eric megjegyzi:
„senki nem utálja a gazdagokat... mindenki arra gondol, hogy tíz másodperc
választja el a gazdagságtól.” Jeges, ropogós és kristályszerűen éles szatíra a
pénzbolond világról. A Cosmopolis egy limuzinos útra visz, a modern társadalom
összeomlásába. Nem mi vezetünk, de nyugodtan utazhatunk, mert a végén ki kell
szállni és ki kell fizetni az árát.
4/5
صيانة افران بمكة
VálaszTörlésصيانة افران بالمدينة المنورة
صيانة افران بنجران
صيانة افران بالطائف
صيانة افران بابها
صيانة افران بخميس مشيط
صيانة افران بجدة
شركة جلي بلاط و رخام بخميس مشيط