Az Alkonyat sztárja egy halálba hajtó ifjú
milliárdost játszik David Cronenberg romlott kicsapongásokról szóló tompa
kritikájában
Richard Corliss, Time Entertainment
Zac Efron és Robert Pattinson úgy futottak be,
mint csinos fiúsztárok huszon- és tizenéves lányoknak szóló
franchise-filmekben: Efron a táncos bálkirály a Disney Channel High School
Musical-sorozatában, míg Pattinson Edward, az érzékeny vámpír az
Alkonyat-sorozatban. Most mindketten azon munkálkodnak, hogy hitelessé, komoly
színésszé tegyék magukat és Cannes-ba jöttek két, komoly versenyben lévő
melodrámával. Kritikáink következnek.
„Meg kell halnod” mondja a feltüzelt kisember,
miközben fegyvert tart a 28 éves pénzpiaci manipulátorra és milliárdosra, Eric
Packerre, „azért, ahogy gondolkodsz és viselkedsz. A lakásodért, és azért, amit
kifizettél érte. A napi orvosi vizsgálatokért. Ezért már önmagában. Orvosi
vizsgálatok naponta. Azért, amennyid volt és azért, amennyit elvesztettél,
egyszerre. Nem kevesebbet az elvesztésért, mint a létrehozásáért. A limuzinért,
ami a bangladesi emberek elől szívja el a levegőt. Már csak ezért is.”
Olyan, mintha valami tüntető hagymázas álmait
mondanák az Occupy Wall Street keretében élő kommunából, 2011-12-ből. Holott ez
bizonyos Benno Levin precíz elemzése, Packer kiszolgált ex-alkalmazottjáé, Don
DeLillo Cosmopolis című regényében, amelyet 2003-ban adtak ki. A jogos düh,
amely végigsöpört az elfoglalók mozgalmán és amerikaiak millióin a gazdasági
polarizáció elmúlt három éve során, már régen ott habzott Benno vérében. (A
történet 2000 áprilisában játszódik, amikor a tech-lufi kipukkadt.)
Tehát DeLillo kapitalista kilengéseket boncoló
próféciájának a filmes feldolgozásának – amelyet David Cronenberg, a kanadai
mindenhez értő mester adaptált és rendezett – legalább akkora fullánkkal
kellene rendelkeznie, mint egy Goldman Sachs okoskáról szóló hírnek, aki
kétmilliárd dollárt vesztett egy rossz fogadáson. Vagy legalább azt a dühös
fájdalmat váltaná ki, mint egy Paul Krugman-darab, mint a mai „Egók és
immoralitás”, a Wall Street egyszázalékosairól.
Ehelyett ez a lapos, klausztrofób dráma nem bizonyít
semmit, csak a Cannes-i Filmfesztivál legújabb trükkjének ürességét, amellyel
világraszóló publicitást akar elérni: a 12 napos program néhány kiemelt helyén
olyan B+ rendezők kapnak lehetőséget, akik közepestől a szörnyűig terjedő
filmekben fiatal színészeket szerepeltetnek. Szerdán ott volna az Úton az
Alkonyatból ismert Kristen Stewarttal, tegnap a Paperboy a High School Musical
örök végzősével, Zac Efronnal. És most itt van Robert Pattinson, Stewart
mellett a másik név az Alkonyatból (ráadásul a pasija), aki a vámpírfogakat egy
plutokrata vicsorára cserélte.
Ezek közül egyik sem érdemes egy komoly
filmfesztiválhoz. Csak azért vannak itt, mert szórakoztató hírforrást
jelentenek a 20-as éveikben járó hírességek a Grand Palais vörös szőnyegein. A
bent vetített filmek kevésbé fontosak, mint a paparazzók fotói, amelyeket az
egész világon egyből megnézhetnek. Garantáljuk, hogy sokkal kevesebb kép
készült a 80-as éveikben járó Jean-Louis Trintignantról és Emmanuelle Riváról,
amikor Michael Haneke Amour című filmjének a világbemutatójára léptek be, mint
az Arany Pálma favoritjai, amely vasárnap este dől el. Hallani lehet egy
bulvárújság szerkesztőjét, amint mondja: „Ezek öregek, ráncosak, és egyáltalán,
kik ők? Szerezz egy képet valami fiatalról, szépről és híresről: a sármos
vámpírgyerekről az Alkonyatból.”
Cronenberg számított rá, hogy az újságírók nem
Pattinson Ericjére fognak figyelni, hanem Edwardra, és bejelentette egy
sajtótájékoztatón, hogy „könnyű azt mondani, hogy ez a film egy Wall Street-i
vámpírról vagy vérfarkasról szól, vagy a vérszívó kapitalizmusról – mert nem.”
(Egyik kritikában sem olvastam egyetlen vámpíros viccet sem.) Miután nem kell
legnépszerűbb szerepéről beszélnie, még így is eléggé ideges maradt a színész,
legalábbis ez látszott a tévés interjúkban, ahol gyakran olyan meanderező
monológokba mélyedt, mint Benno Levin egy röhögőgörcs előtt.
„Lehet, hogy egyszerűen depresszív vagyok”,
mondta Pattinson, „de úgy érzem, néha a világnak szüksége van egy nagymosásra.”
Leállt, hogy kritizálja magát az összefüggéstelenségéért: „a színészeknek nem
kell intelligensnek lenniük. Úgy érzem, hülyét csinálok magamból. Miért nem
tudok válaszolni a kérdésre?” Ez volt a legfurcsább előadás a Cannes-i
sajtótájékoztatók történetében, mióta Lars von Trier magában beszélve azt
mondta: „Oké, akkor náci vagyok.”, és ezért persona non gratává nyilvánították
a tavalyi fesztiválon. Pattinson viszont nem volt ennyire vicces.
Cronenberg felé a folyamatos kérdés az lenne,
hogy „Miért a Cosmopolis?” Egy gazdag ember története, aki egész napján
keresztül utazik át Manhattanen csak azért, hogy levágassa a haját, és közben a
nézőt végig az üléshez szíjazza Packerrel szemben a limó hátsó ülésén.
Motorizált trónján ülve a király udvarának számos látogatóját fogadja: a pénzügyi
tanácsadóját (Samantha Morton), a műkincs-kereskedőjét (Juliette Binoche) és
néhány jó szakemberét, mialatt a forgalom lépésben halad egy elnöki látogatás
és egy pro-Occupy tüntetés miatt. A sofőr (Kevin Durand) arra is
figyelmeztette, hogy valaki le akarja lőni. Ez lenne Benno.
Cronenberg a korai virágzásában a hetvenes
években olyan rémálomszerű filmeket alkotott és rendezett, amelyekben
átlagembereket fertőzött meg olyan rosszakaratú, láthatatlan és hatékony vírus,
mint akár az influenza. A Parazitákban ez egy apró, piszkos kis bogár volt,
amely szájon át terjedt szex közben. A Veszettben egy vérszívó szerv, amely a
hordozója hónalja alól támadt. A Porontyokban és az Agyfürkészőkben maga az
elme volt, amely feldarabolta a családot és pszichikus apokalipszist idézett
elő. A remekművében, az ötvenes évekbeli horrorfilm 1986-os
újrafeldolgozásában, a Légyben Jeff Goldblumot választotta főszereplő tudósnak,
akit egyszerre nyűgözött le és taszított saját átalakulása egy óriási, undorító
rovarrá. Áthatóan, alaposan, édesbúsan a Légy tette Cronenberget a mozi első
számú poétájává, ha érzelmi és testi degenerációkról volt szó.
Azóta, leszámítva a mókás Meztelen ebédet,
William S. Burroughs könyvének feldolgozását és a skizoid Pókot, amelyekben
hallucinációkon volt a hangsúly, a Cronenberg-féle étlap csökkentette a
megdöbbentő elemek részarányát. Már inkább más emberek történeteinek a
rendezője (nincs saját történetből filmje az 1999-es ExistenZ óta), és inkább
beteg dolgokra koncentrál (Erőszakos múlt, Gyilkos ígéretek) vagy buja
neurózisra (Veszélyes vágy).
Ezek közül bármelyiket elfogadnám a Cosmopolis
levegőtlensége helyett. Kétségkívül kínzó volt forgatni egy filmet egy olyan
díszletben, amely nem nagyobb, mint egy törpének való börtöncella, ezen kívül is
Cronenberget tovább bénította Eric Packer alakja, aki akár az Amerikai Pszichó
pénzéhes fiatal menedzsere is lehetne Bret Easton Ellis könyvéből. A különbség,
hogy a Pszichó Patrick Batemanje meggyilkolt és megcsonkított embereket (vagy
legalábbis elképzelte). Packer csak várja, hogy a világ elé menjen, vagy az ő
világa véget érjen.
Hannah Arendt a nácizmust a „gonosz
banalitásának” nevezte; Packer nyilván a legnagyobb hatalom lágyságát fejezi
ki. Korrupt, de passzív, nem tanúsítja a Wall Street alakjainak az energiáját.
Lehet, hogy örül a Benno (Paul Giamatti) által ígért halálnak – egy 22 perces
zárójelenetben, amely az elején idézett beszédet tartalmazza, de nincs sem
ereje, sem fenyegetése. Pattinson sem segít. Modulálatlan alakítása nem sok
ötletet ad aziránt, hogy ő most egy felnövő ember, vagy épp egy hervadó. Csak
egy jóképű manöken, akit ölni öltöztettek, de nem kellett volna megszületnie
sem. És bár Pattinsonnak jár a pont, hogy Cronenberggel akart dolgozni (miután
Colin Farrell kiesett), mégsem tud felülemelkedni a szépfiús képen, de nem is
oltja bele Packerbe azt a földöntúli sármot, amelyet a névjegyét jelentő
szerepben hozott. Az ember kíváncsivá válik, mit szólnak az Alkonyat rajongói a
Cosmopolishoz. Igazából nem fogják megnézni. A híre megelőzi a filmet.
Ahelyett, hogy a limó mellett rohannék, ahogy
Packer bábui képletesen teszik, én inkább fogolynak éreztem magam, aki
szomorúan vette tudomásul, hogy a hátsó ajtó zárját nyitó gombot a sofőr
kezeli. Mr. Packer, maga az életét kockáztatja egy hajvágásért, amelyért John
Edwards-szintű árat kell fizetnie. Én levágatom a Barber College-ban hat
dollárért. Csak kérem, engedjen ki!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése