Eredeti cikk
Mi az ára manapság egy hajvágásnak?
Eric Parker (Robert Pattinson) nem csak egy
másik nagyágyú a Wall Street-ről, nem csak egy másik Master of the Universe
vagy Gordon Gekko klón, ő keresztezése Bill Gatesnek, Warren Buffetnek és Steve
Jodsnak – csak fiatalabb és jóképűbb kiadásban.
Packer hajat akar vágatni, és azt is tudja,
hol. A limójában végzi az ügyleti ügyeit – ami igazából egy iroda kerekeken –
és átmegy New York City-n, akkor is, ha az megöli. És ez megtörténhet, mert az
Elnök a városban van, továbbá fenyegetések és baljóslatú hírei is elérték.
Ezek mellett még egy híresség temetése is folyamatban van – a rap egyik főpapja
halt meg „természetes” halállal – így az utca maga a gyilkosság. Packer
emberei nem boldogok. De amit Packer akar, azt Packer megkapja, abban biztos
lehetsz.
Ez David Cronenberg adaptációja Don DeLillo
2003-as regényének dióhéjban, és ha a fenéken-billentős videó előzetes miatt valami
dinamikus és verekedős dolgot vártál, nos, akkor átvert az előzetes,
mert a film egy teljesen más szörny.
De briliáns, szerintem, egy régóta várt
visszatérés abba a bizonyos felforgató sci-fi világba, ami Cronenberg
specialitása volt, mielőtt nagyon tisztességessé vált volna (nos, ez túlzás, de
a Veszélyes módszer, a Gyilkos Ígéretek és az Erőszakos múlt mind jólnevelt
filmek).
A Cosmopolis közömbös-langyos
fogadtatásban részesült a Cannes-i fesztivál végén a múlt hónapban, de az emberek
nem voltak felkészülve a furcsaságára, a beszédre, a statikusságára és erre a Pattinsonra... Ez egy furcsa párosítás. Amink van az egy igazi Cronenberg; az
eXistenZ óta a legcronenbergibb film (ami, nem túl véletlenül, az utolsó saját
forgatókönyve volt), és többféle módon is visszavezet a Naked Lunch-ra és a
Videodrome-ra.
Robert Pattinson
Igazából ez egy szatíra leginkább, egy
hideg, nem teljesen ellenszenves képe egy modern embernek, begubozódva a
külvilágtól ha tetszik neki ha nem, a technológia, a gazdagság és a pénzügyi
birodalma miatt. Packer lehet milliárdos (bár a részvényei gyengülnek ahogy a
történet halad és a kínai yuan továbbra is halomra dönti a jóslásait), de, mint
a legtöbbünket, őt is felemészti a munka.
A szexmániája, ami számottevő, majdnem
megkülönböztethetetlen a kényszertől hogy guruljon és üzleteljen: szeretkezik,
ahogy csak tud (beleértve Juliette Binoche-t, továbbá találkozója van Emily
Hampshire-vel mialatt a napi prosztata vizsgálata folyik), de a három hetes
házassága az örökösnő / költő Elise-vel (Sarah Gadon) el nem hált marad, annak
ellenére hogy összefutnak reggeli, ebéd és vacsora során is. (Azt nem tudjuk
megy hogy közlekedik a városban – talán sétál.)
Mint egy másik ikonikus üzletelő, Brett
Easton Ellis Amerikai Pszichója, Packer is rémálomként éli meg az álmot.
Szuperokos, de alig veszi észre saját elidegenedését.
Beszédes forgatókönyv, de Pattinson
tudással és meggyőzéssel vezet át minket.
Néhányan,
talán a legtöbben, fülledtnek és mesterségesnek fogják találni ezt a filmet –
de ez teljes mértékben szándékos. A limó hangszűrős és fegyverbiztos ablakain
kívül a város egy protestáló és nyughatatlan karnivál-hátteret adja, de Packer
szinte nem is pislog, még akkor se, ha az autóját bemocskolják szlogenekkel és
törmelékkel. Mathieu Amalric tejes pitéje, amit a képébe nyom, kell ahhoz, hogy
emberi reakciót váltson ki belőle – a biztonsági embere bánhatja is! - bár úgy
tűnik, a megszállottsága a hátul és oldalt röviden sokkal inkább a borbélyával
való emberi kapcsolatának helyrehozataláról (újralétesítéséről) szól, mint a
fodrászati célról. És még ez sem elég – tovább kell mennie, és rájövünk, hogy a
lassan mozgó röppályája nem más, mint halál-kívánság.
Néhányan
vonakodnak elismerni hogy Robert Pattinson tud színészkedni. De végül rá fognak
jönni. A srác több mint a haj(vágása). Ez egy beszédes forgatókönyv, de Pattinson tudással
és meggyőzéssel vezet át minket, kiváltképp a film tetőpontján, Paul
Giamattival.
Alattomosan vicces, és legalább annyira filozófikus
mint politikai – amivel azt értem, legalább annyira érdekelt a létezésen
alapuló félelem iránt, mint a társadalmi igazságtalanságokkal/ban –
jövendölésem szerint a Cosmopolis mint Cronenberg egyik
legtisztább/legvalódibb(?) teljesítménye lesz értékelve.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése