Forrás
Francesca Babb
The Guardian, 2012.06.09.
“Nem igazán tudom, hogy fogadnak” – mondja Robert Pattinson és kortyol egyet a hatalmas
kólás papírpohárból.
“Végül is
semmi nem számít, kivéve az emberek negatív véleményét. Az igazán számít. Az
mindig elvezet a következő dologhoz. Érdekes, csak rájuk figyelsz, majd a
következő mozidra. A film az egyetlen dolog, amire gondolsz, amikor az
megjelenik.”
Ahhoz
képest, hog az egész világ a lába előtt hever - a Twilight sorozattala
háta mögött és David Cronenberg jeges drámája, a Cosmopolis a következő
kikerülő filmje – olyan ember benyomását kelti aki kételkedik önmagában. “Soha
nem vettem magam komolyan, mint színész” – mondja, amikor éppen leszállt a
Németországból érkező repülőgépről, ahol, mint megjegyzi, úgy tűnik mindenki
utálja őt.
“Meglepő, hogy
az emberek milyen nagy számban gondolják, hogy igazából buta vagyok” – mondja.
“Azt hiszem, úgy gondolják, hogy aki tiniknek szóló filmben játszott, az csak
egy hülye lehet. Nem tudom, lehet, hogy az vagyok. Néhány ‘legjobb’ színészről,
amikor csak beszélgetsz velük, kiderül, hogy nem a legokosabb emberek a
világon.”
Eric Packer, a karakter,
akit Pattinson a Cosmopolisban alakít, nem hülye. A filmben, ami Don DeLillo
2003-as könyvéből készült, a legtöbb jelenet Packer limuzinjában játszódik, egy
pénzügyi varázs-kölyökről szól, aki szexel, a seggében ujjal matatnak (egy
utazás közbeni prosztata vizsgálat alkalmából), hosszú, fejfájdító monológokat
mond, elveszít egy rakásnyi pénzt, ravaszkodik a támadójával, de mindenekelőtt
le akarja vágatni a haját. A fim premierje a cannesi filmfesztiválon volt. A
filmkritikák legtöbbje jó volt, kimondottan Pattinsont dícsérték. Őszintén
szólva, történhetett volna másképp is. Nem a legkönnyebben emészthető filmek
közé tartozik.
“Ez érdekes. A
filmről megoszlottak a vélemények Cannesban” – mondja Pattinson, mielőtt
beismeri, hogy megszállottan kereste a a róla szóló véleményeket. “Csak ültem
egy autó hátsó ülésén visszatérőben a sajtókonferenciáról, és egyfolytában
nyomtam a frissítés gombot a telefonomon. Soha nem igazán csináltam még olyant,
amit az embereknek utálniuk kell, vagy igazán odalenni érte. “Teljesen más,
mint az eddigi filmek, és ez volt az egyik oka, hogy benne akartam lenni.
Amikor elolvas az ember egy forgatókönyvet és tetszik neki, a kérdés
megfogalmazódik: Ezt tényleg megcsinálják? Ez az egész egy auóban történik, egy
csomó szövegelés van benne a gazdaságról és sok moziban fogják játszani? De azt
hiszem, ez fontos, és szeretnék sok ilyen filmet csinálni, hogy legyenek újra
ilyen filmek a mozikban. Sok fura dolog történt ahhoz, hogy a mozikban csak
olyan szuperhősökről szóló filmek legyenek, amiket 250 millió dollárba kerül
megcsinálni. Ez a legnevetségesebb dolog.”
Természetesen
Pattinson is kivette a részét ebben a nevetségességben. A mértékletes vérszívó
Edward Cullen szerepének eljátszásával az öt részes Twilight sorozatban (aminek
utolsó része novemberben lesz a mozikba) ő csinált a Summit Entertaintment
számára 2,5 milliárd dollárt, és magából nemzetközi tini szex-bálványt.
Eltávolodni ettől a szereptől nem lesz könnyű, és nem ez Pattinson első
kísérlete a távolodásra.
Ott volt, hogy
csak kettőt említsünk, az ez évben a mozikba került Bel Ami, ami az 1885-ben
írt francia regényből készült, és ahogy Pattinson mondja ‘csak úgy jött és
ment’ és a Vizet az Elefántnak (2011-ben), egy másik viszonylagosan
alulértékelt könyvadaptáció, amiben Reese Whiterspoonnal játszott, és egy
cikuszi állatorvost alakított. Egyik sem segített igazán neki abban, hogy
színésznek tartsák. És most itt a Cosmopolis és a szerep, amiről Pattinson egyaránt
tűnik izgatottnak és zavartnak.
“Ez olyan,
amit eddig még soha nem csináltam, és nem is igazán értem” – mondja a 26 éves
Pattinson, aki egy fogpiszkálót rág, részben, hogy távol tartsa magát a maradék
sajtkockától és részben mert megpróbál leszokni a dohányzásról.
“Egyfolytában
kérdezgettem Davidot, ‘Mi az, amit láttál bennem?’. És arra gondoltam, “Csak ne
a finanszírozási dolog legyen az.”
Szünetet tart. “De szükséged van más emberek hírességére, mert az emberek
könnyen ítélnek. Ha egyszer kialakult rólad egy vélemény, akkor kész is. Úgy
teveztem, tíz évig tart, hogy mindez a távoli ködbe vesszen, úgyhogy abban az
évben részt venni a Cannes-I Filmfesziválon, amikor az utolsó Twilight film a
mozikba kerül, kimondottan furcsa.”
Úgy tűnik, Cannes sokat
jelentett Pattinson számára. Amíg ő és barátnője, Kristen Stewart, akivel
együtt játszik a Twilght filmekben, a paparazzik és a rajongók zaklatásának
tárgyává váltak szinte egy este alatt, érződik, hogy még nem békélt meg
hírességével. Ő egy kelletlen szívtipró, aki fekete sapkában, szürke ing alatt
viselt fehér pólóban, fekete famerban és fekete sportcipőben van. Semmi nincs
benne, ami elárulná, hogy szupersztár, kivéve élesen kirajzolt vonásait és a
kívül levő testőröket. Még abból a magabiztosságból sincs sok benne, amit
elvárunk azoktól, akik a világ legküzdelmesebb szakmájának csúcsára küzdötték
mgukat.
“Mindenki szerette az
Erőszakos múlt-at és a Gyilkos Ígéretek-et, de azok sokkal érthetőbbek, mint
ez” – mondja Pattinson. “Ez idegesített, azt gondoltam, mindenki Viggo
Mortensent akarja látni, ahogy embereket lő le, ez meg csak arról szól, hogy
üldögélünk és beszélgetünk a pénzpiacról. De az első kritikák egész jók voltak,
és ilyen élményben még nem volt részem egy filmmel sem. Ez a film kapta a
legjobb kritikákat azok közül, amiket eddig csináltam. Legtöbbször nem olvasom
el a kritikákat, a Twilighttal kapcsolatosokat különösen nem, mert az embereket
teljesen elborítja a saját véleményük a film kulturális hatásával kapcsolaban. De
erről, erről sokat olvastam és halálosan féltem.”
A Cosmopolis
minden aktuális célzat nélkül a zeitgeist csapdájában találta magát (
Zeitgeist: egy társadalmi változást pártoló,
alulról szereveződő világméretű mozgalom. A Zeitgeist jelentése:
„Korszellem”. A ford.) Ahogy a film forgatása éppen elkezdődött úgy zajlott egy Occupy Movement is.
(Wikipédiában olvasható róla egy szép összefoglaló.) A filmen Packer keresztül
hajt New York-on egyik tiltakozástól a másikig, amelyeken a kapitalista
társadalom ellen tiltakoznak. Az életben
Pattinson a hírcsatornákon a filmbeli jelenetek tükörképét láthatta.
És valahogyan az
emlékeiben újabb vegyes színezetű dolgok tűntek fel. ”Emlékszem, amikor egy
ilyen Occupy zajlott Los Angelesben” – mondja. “Ismertem egy csomó színészt,
aki elment erre. Mindegyikük autóval ment, mert egyikük sem szereti a
vonatokat, de egy megállóval a cél előtt leparkoltak, mert nem akarták, hogy
meglássák az ingyen kapott Audijaikat, és felszálltak a vonatra. És én arra
gondoltam ‘Mit csináltok? A többi ember dolgát szúrjátok el ezzel
valószínűleg’. Úgy sejtem, ez egy fajta burok; mondani akarsz dolgokat, de
álszent vagy. Én soha nem voltam még olyan helyzetben, hogy politikai dolgokról
fejtsem ki a véleményem, nem igazán jött elő a téma. De hirtelen szembetalálod
magad egy nagyfokú felelősséggel.”
Pattinson
karrierje eddig még nem adott neki lehetőséget arra, hogy a saját korabeliek,
vagy az idősebbek közül legyen széles rajongói tábora. És szintén érdekes
választás volt Cronenberg részéről Pattinsont választani. A rendező legutóbbi
filmje a Veszélyes vágy volt. Ebben Michael Fassbender fenekelte Keira
Knightley-t, míg Viggo Mortensen analizálta minden mozdulatukat (természetesen
az a Mortensen, aki a rendező kedvence). De szinte minden interjúból, mit
Cronenberggel készítenek, az derül ki, hogy egy pillanatra sem bánta meg, hogy
Pattinsont kihúzta a tini álmokból és egy összetett feladat elé állította. És
amíg Pattinson elismeri, hogy a forgatókönyv megtanulása nem volt hőstett,
érezni lehet, hogy abban reménykedik, Cronenberg rizikós vállalása
megváltoztathatja a pályáját.
“Amikor
megkaptam a szerepet” – mondja sapkáját igazgatva - “minden egyes cikk, ami
megjelent, arról szólt, hogy ‘R-Pattz küzd az elismerésért’. Nem tudom, ki
találta ki ezt az ‘R-Pattz’ – dolgot. Szeretném megfojtani őket. De ha egyszer
megteszed azt a lépést, azután nem folytathatják úgy, hogy ‘R-Pattz folytatja a
küzdelmet az elismerésért!’ Elő kell jönniük valami mással, szóval nekem egy
kicsit könnyebb lesz. Én mindig pocsék vagyok a meghallgatásokon. A Twilight
óta kettőn voltam. Egyik ez közül a mostani munkámhoz kapcsolódik, és nagyon
nehéz volt. Két, nagyon, nagyon hosszú meghallgatás volt, amin mindenki részt
vett. És utána nagyon boldog voltam, hogy megkaptam a szerepet. És én
egyszerűen a Cosmopolis miatt gondoltam azt, hogy ‘Mehetsz és csinálhatod úgy,
mint egy színész, inkább, mint hogy csak egy srác vagy a Twilightból, mert most
hozzájutottál némi külföldi elismeréshez.”
Minden jó kritika
ellenére a rosszak maradnak Robert Pattinsonnal. De ha a beszélgetésünk jelent
valamit, akkor az az, hogy úgy tűnilk, kezdi elhagyni az ön-elfojtást, ami
azzal együtt járt, hogy az arca volt egy megbélyegzett mozinak. Ha ez végül
megtörténik, valószínűleg elkezdheti jól érezni magát a saját bőrében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése