TORONTO – A híres kanadai rendező, David
Cronenberg és az Alkonyat sztárja, Robert Pattinson aligha vádolható azzal,
hogy a fennálló társadalmi rend ellen agitáló radikálisok lennének.
A kanadában június 8-án moziba kerülő új
filmjükből, a Cosmopolisból viszont nem éppen ez derül ki.
A filmnek nemrég történt meg a nagyot szóló
bemutatója a Cannes-i Filmfesztiválon, de a torontói Cronenberg és a Londonban
felnőtt Pattinson örömmel hozták el a filmet abba a városba, ahol forgatták.
Mindennapi viseletben, hanyagul viselt ingben
jelent meg a fiatalos rendező és a jóképű, baseball-sapkás főszereplő egy
belvárosi szállodában Torontóban. Ők ketten jól el tudják adni a filmet,
amelyik a modern kor hatalommal és mohósággal átitatott mániáit mutatja be.
Cronenberg szerint azonban a Cosmopolis
kevésbé jó lehetőség egy szociológiai-politikai kirohanásra, sokkal inkább
alkalmas egy újfajta történet bemutatására. És igen, a 69 éves rendező
tisztában van azzal, hogy a film bemutatója időpontjában világszerte
antikapitalista tüntetések történnek.
A film, amely Don DeLillo 2003-as regénye
alapján készült, egy fiatal manhattani milliárdos, Eric Packer (Pattinson) egy
bizarr napját mutatja be.
„Már három éve megírtam a forgatókönyvet”,
mondta a rendező. Mégis, jól mulattatja a tény, hogy a Cosmopolis, és a
jelenkor eseményei mennyire lefedik egymást.
„A könyv egész szerkezete gazdag
társadalomkritikában és a társadalmi környezet bemutatásában” jegyezte meg
Cronenberg, aki a témát átemelte a forgatókönyvbe is. „És, mint minden igazi
művészi alkotásnak, ennek is többoldalú jelentése van, komplex, összetett, és
több szinten is provokatív.”
Ehhez tartozik a leegyszerűsített, mégis felforgatott
történet, amelyben a Pattinson által alakított nárcisztikus milliárdos
keresztülautózik fehér, hosszított limuzinján a városon, csak, hogy levágassa a
haját, miközben masszív pénzügyi portfóliója teljesen összeomlik.
Az út során találkozik emberekkel, számot vet
életéről, mert az amerikai elnök látogatása miatt a New York-i közlekedés
összeomlik, lépésben tudnak csak haladni, és a Wall Street elleni tüntetők is
megtámadják a kocsit.
Ez volt eddig Pattinson számára a leginkább
megterhelő szerep. Erre felkészült már, amikor jelentkezett.
„Nagyjából az összes jelenetben szereplek a
filmben” mondta. „Riasztó volt kissé, amíg el nem kezdtük a forgatást.”
Cronenberg segített neki átlépni néhány
nehezebb pillanaton, de a színész hamar rájött, hogy több erőfeszítésbe fog
kerülni a szerep, mert szóról szóra a leírt párbeszédet kellett követnie.
„Meglehetősen tetszett, hogy mechanikusan meg
kellett tanulnom az összes mondatot.” mondta Pattinson. „A forgatás minden
éjszakájába nyúlóan ezeket tanultam.”
Nem szerencsés, hogy a Packer-szerep jelentős
ellenpontja az álombéli vámpírnak, Edwardnak. Pattinson számára az
Alkonyat-sorozattal való ötéves kapcsolat november 16-án véget ér, amikor
bemutatják a Hajnalhasadás második részét.
Természetesen a Cosmopolis avantgárd hangneme
és Packer cinikussága komoly előrelépést jelentenek a 26 éves színész számára.
Az egyik jelenetben a Pattinson-féle Packer az
egyik tanácsadójával (Juliette Binoche) szexel a limuzinban, mintha az aktus is
az üzlet része lenne. Rövid beszélgetései félénk feleségével (Sarah Gadon) a
limón kívül pedig inkább tűnnek tárgyalásnak, mint társalgásnak.
Visszatérve a limóhoz, a dolgok csak még
furcsábbá válnak, amikor a szexőrült Packert análisan megvizsgálja egy orvos,
és aszimmetrikusnak találja a prosztatáját.
„Általában öt oldal után meg lehet mondani egy
forgatókönyvről, hogy mi fog történni benne, itt azonban teljesen más volt a
helyzet” mondta Pattinson. „Őrült dolog volt érezni a veszélyt, ami a
Cosmopolis készítésével járt, de ez izgalommá vált, amint elkezdtük forgatni a
filmet.”
A film csúcspontján Packer egy 22 perces
verbális párbajra lép egy kirúgott alkalmazottal (Paul Giamatti), aki
megfenyegette, hogy megöli. A párbeszéd-központú összecsapás azonban sokkal
inkább való színpadra, mint egy filmbe.
Ez a legutóbbi Cronenberg-film visszatér a
rendező filmekkel való bizarr bánásmódjához, főleg, ha szembeállítjuk a tavalyi
Veszélyes vággyal.
A rendező szerint azonban minden filmje – a
Shivers-től a Cosmopolisig – hordoz egy közös vonást.
„Mindig is érdeklődtem a nyelv iránt” mondta
Cronenberg. „Egy film nyelvezete mindig kiemelt fontossággal bírt számomra. A
kreatív gyökereim sokkal inkább az irodalomba nyúlnak vissza, mint a
mozitörténetbe.”
Cronenberg és Pattinson is élvezettel
dolgoztak azon, hogy a szavakra nagy jelentőséget helyező Cosmopolist
összehozzák.
„Rájöttünk, hogy egyfajta gyónásként jelentek
meg dolgok a filmben” mondta a rendező.
Pattinson hozzátette: „Amikor készült a film,
tudtuk, hogy még soha, senki nem csinált ehhez hasonlót, és azt, hogy nem fog
működni.”
A kettejük szakmai kapcsolata valamilyen
formában tovább fog tartani. „Remélem, fogunk még együtt dolgozni” erősítette
meg Cronenberg.
„Nincsenek még filmek, amelyek már megkapták
volna a zöld lámpát, de nem akarunk megállni a Cosmopolissal. Nagyon jó volt
együtt dolgozni, és Rob az egyik kedvenc színészemmé vált.”
Pattinson egy szégyenlős mosollyal nem tudta
megállni, hogy ne biccentsen oda egyet Cronenbergnek, egy halk „Köszönöm”-öt
mondva.
„Ez nagyszerű” mondta. „Egész idáig alig
tekinthettem magamat színésznek.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése