Eredeti cikk
és itt a fordítása
Még soha nem fordult elő David
Cronenberggel, hogy elvette volna a kedvét a filmkészítéstől az,
hogy egy könyvet „megfilmesíthetetlennek” neveztek. 1992-ben
kihozta William S. Burrough termékenyítő hatású Meztelen
ebédjének a kissé töredezett, de lenyűgöző filmváltozatát.
Ezt követte 1996-ban a J. G. Ballard könyvéből készült Crash-ot
körülvevő ellentmondásosság, amelyet a film körüli botrányok
miatt sajnos figyelmen kívül hagyott a közönség. Ezúttal a
cseles feldolgozások kapcsán Cronenberg Don DeLillo Cosmopolisához
fordult, amelyet szóról szóra átültetett a mozivászonra, így a
film nem ad semmi kompromisszumot az olyan néző számára, aki
évente ötször, ha ellátogat egy multiplexbe.
Felületesen nézve a történet maga
az egyszerűség. A dotcom milliárdos Eric Packer (Robert Pattinson)
elindul az irodájából, beszáll egy ultramodern, elpusztíthatatlan
limuzinba és keresztülhajtat a városon, hogy levágassa a haját.
Fémes buborékján kívül a gazdaság éppen összeomlik, ami
valamilyen módon összeköthető Packer üzleteivel, és lázadás
tör ki, és kiderül, hogy Packer életét is merénylet fenyegeti.
Az útja során a főhős megpróbál közelebb kerülni a
feleségéhez, lefekszik néhány alkalmazottjával, átesik egy
prosztatavizsgálaton és találkozik egy furcsa szektával, amelynek
bizarr kötődése van a patkányokhoz. Amit a film során
észrevehetünk, az Packer folyamatos önpusztítása, mialatt
fokozatosan megismeri a körülötte levő világot.
A Cosmopolis talán a legkevésbé
Cronenberges film, amelyet David Cronenberg valaha forgatott.
Megtalálható benne az a hideg, elfogulatlan látásmód, amely
nagyjából minden filmjére jellemző, de itt szokatlan módon
mutatja meg a történetet, hiányoznak a szokásos, felismerhető
szörnyű testi utalások és a hozzá járó zene Howard Shore-tól.
Shore munkája ebben a filmben minimális, és eléggé távol áll
attól, amit általában kapunk tőle, sokkal inkább jelent
szakadatlan hümmögést, mint komponált zenekari művet. A
szereplők különös tónusban beszélnek, filozofikus
eszmefuttatások bugyognak ki belőlük a világot és a gazdaságot
érintve, és minden monológra egy kérdés érkezik, amelyet még
több elmélkedés követ válasz helyett.
Fél óra elteltével a nézőt vagy
lenyűgözi, amit a vásznon lát, vagy addigra teljesen elveszti az
érdeklődést a film iránt. Ha a film mellett marad, az végül
kifizetődőnek bizonyul: ahogy Packer egyre jobban kikerül a
világából és visszatér a gyökereihez (a maga módján), az
emberek egyre kevésbé játsszák meg magukat. Többet megtudunk a
főhősről és az életéről, a párbeszédek egyre jobban haladnak
az elvonttól a mindennapi társalgás felé. A borbélynál játszódó
jelenet, ahol két olyan szereplő beszél, akiknek tényleg kemény
élet jutott osztályrészül, a legemberibb a filmben. Azt mutatja
meg, hogy amikor Packer szembesül a valósággal, az túl soknak
bizonyul számára.
Mondhat bárki bármit az Alkonyatról,
de nem lehet Robert Pattinsont hibáztatni azért, mert eljátszik
egy ikonikus szerepet, amelyet úgy írtak meg, hogy a tinilányok
eszüket vesztve imádják. Az általános vélekedés szerint, ha az
Alkonyat-sorozat véget ér, Pattinsont le fogják írni. A
Cosmopolisban nyújtott teljesítménye alapján azonban inkább az
derül ki, hogy ő az igazi üzlet: minden jelenetben ott van,
könnyedén elviszi a filmet a hátán úgy is, hogy nehéz
párbeszédekkel kell boldogulnia, amelyeket hosszú felvételek
során kellett eljátszania. A szerepe ábrázolása hibátlan, a
világ összes fájdalma valahogy mindig ott van a szemében a jól
fésült és kifogástalan külső mögött. Mivel a film jórészt
egy limuzin belsejében játszódik, sokkal inkább érezhető
színdarabnak, mint mozis alkotásnak, és ezen nem segít sokat,
hogy Cronenberg hosszú felvételekkel forgatott, ahogy már
említettük. Amikor Juliette Binoche, Paul Giamatti és Samantha
Morton kaliberű színészek vannak a rendező keze ügyében, hogy
egymást váltva hozzák a legfurcsább dialógusokat Don DeLillótól,
akkor az eredményt egyszerűen élmény nézni.
A Cosmopolis talán a legkevésbé
piacra szánt mű az évben, mégis az egyik legújabb tinibálvány
játszik benne. Ez a film továbbá az egyik legkielégítőbb
alkotás idén, ha valakinek van hozzá szeme és türelme, hogy
megnézzen egy hosszú filmet a világ és az azt irányító emberek
törékeny természetéről.
Nna kérem. Azért vannak a világban még értelmes kritikusok.Minden szavával egyetértek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése