2012 április 21-én Robert Pattinson becsusszant a bérelt
Toyota Camry kormánya mögé és elautózott az otthonától 10 percre lévő LA-i Los
Feliz-be Koreatown-ban. A színész ideges volt; épp egy olyan szerep
meghallgatására igyekezett, amit nagyon szeretett volna megkapni, és a
meghallgatások nem az erősségei. „Utálok meghallgatásra járni,” mondja.
„Egyszerűen nem tudom megcsinálni. Nagyon idegessé válok, bénítóan idegessé.
Rosszul mennek és utána mindig szörnyen érzem magam.” Az idegeit az utóbbi
indie filmbeli kalandjai sem nyugtatták. Az olyan filmek mint a Bel Ami vagy
Little Ashes inkább csak jöttek-mentek és a Cosmopolis is hamar kifullad – mind
kudarc, ha a Twilight szupernovájával hasonlítjuk össze, ami 3.3 milliárd dollárt
keresett a box office-ban és egyedül az utolsó rész 20 millió dollárt hozott
Pattinsonnak.
Akarta ezt a szerepet – szüksége volt rá –, hogy
bebizonyítsa, már nem csak a sötét, tűnődő, színjátszó, eléggé humortalan, 100
éves vámpír, akit Edward Cullennek hívnak. Tehát megérkezett a helyszínre
fiatalon, jóképűen, híresen és halálra izgultan. „Rémisztő volt,” mondja. „Elég
ritka, hogy valamit igazán, tényleg igazán akarjak.”
Fölösleges volt stresszelnie (bár lehet, hogy az segített).
„Győztesként érkezett”, mondja David Michod, a 2010-es Animal Kingdom ausztrál
rendezője, aki egy maratoni három órás találkozáson dolgoztatta meg a színészt,
ami tartalmazott hosszas beszélgetéseket, jelenet olvasásokat és improvizálást,
azért, hogy a rendező lássa, eé tud-e játszani egy lassú eszű bandatagot, aki
Guy Pearce-vel kel útra egy antiutópiás Ausztráliában azért, hogy megtalálják
az utóbbi ellopott autóját. „Ő volt azok között a színészek között akik
bejöttek az ajtómon a legközelebb ahhoz a gyönyörű és teljesen kidolgozott
karakter-verzióhoz, ami nem sokban különbözött az enyémtől. Üdítő volt, mert
hirtelen láthattam a filmet.”
Most Pattinson reméli, hogy a közönség is örülni fog, amikor
a Rover a mozikba kerül június 20-án, egy hónappal a Cannes-i bemutatója után.
„Összeolvasztani egy hibrid kvázi-apokaliptikus behatásokat egy olyan munkába,
aminek saját, pikáns karaktere van, a Rover olyasmi, mint egy Cormac McCarthy
elképzelés Ausztáliáról, ami valahol középúton van a mai világ és a The Road
Warrior ideje között,” írta a THR fő filmkritikusa, Todd McCarthy.
A Rover egyike annak a két filmnek, amiktől Pattinson
reméli, hogy elviszik karrierjének
következő állomására, a másik pedig David Cronenberg Maps to the Stars
című hollywoodi szatírája, amit ősszel mutatnak majd be. Mindkettő művészfilm,
mindkettőt szeretetből csinálták, mindkettő olyan messze van a Twilighttól
amennyire egy film csak lehet, és mindkettő egyformán fontos ahhoz, hogy
Pattinsont felnőttként határoljon be.
A színész tinédzsereket (és az anyjukat) villanyozott fel a
vámpír franchissal, elképzelhetetlenül híressé vált és most, 28 évesen azt
kérdezi, mi a következő lépésem?
Olyan kérdés ez amit Pattinson kortársainak is fel kell
tenniük, a Harry Potteres Daniel Radcliffe és Emma Watson-tól kezdve a Transformer-es
Shia LaBeouf-ig, akik mind azzal küzdöttek, hogy kitörjenek a karrierjüket
meghatározó franchise-ból abban az időben, amikor olyan sok más színész üldözi
őket.
Radcliffe mérsékelt sikereket ért el film terén, majd a
Broadway felé fordult ahol olyan elismert darabokban játszott mint a Cripple of
Inishmaan; Watson továbbra is egy divatcsillag, akinek nem sok dolga volt a Noé
filmben, de következő filmja Guillermo del Toro Szépség és Szörnyetege; és
LaBeouf, aki plagizálás után Lars von Trier Nimfomániás filmjében mutatta meg
magát.
Pattinson a saját tiszta útját választotta: hogy a legjobb
rendezőkkel dolgozzon akiket csak talál, Cronenberg-től kezdve Werner Herzog-ig
-akinek Queen of Desert című filmjében T.E. Lawrence-t fogja alakítani - és
James Gray-ig (akinek a The Lost City of Z filmjében Benedict Cumberbatch
mellett fog játszani.
Nem idegenkedik attól, hogy olyan rendezőket hívjon fel csak
úgy, akiket csodál, mint tette ezt például Harmony Korine-nal. „Elmentünk
vacsorázni. Nagyon kedves volt. De nagyon sokáig tartott, hogy rájöjjek,
megtehetem ezt,” mondja Pattinson arról, hogy minden előzmény nélkül hívogat
fel rendezőket. Korine most egy forgatókönyvet ír a számára, titkokba
burkolózva. „Még nekem sem árulja el, miről fog szólni,” vigyorog Pattinson.
A színész rendkívül nyugodtnak tűnt ezekkel a kihívásokkal
szemben, ahogy az ebédjét fogyasztotta a Nyugat-Hollywood Soho Houseban, ahová
az ütött-kopott, fekete, 1989-es nyitható BMW-jével érkezett. Fekete nadrágban
és fehér pólóban könnyed, élénk, ég a vágytól, hogy örömet okozzon ,egyáltalán
nem olyan, mint a kísérteties karakter, aki miatt híres lett. „Volt pár
interjúm nemrég, és úgy hangzott, mintha mániás-depresszióban szenvednék,
készen arra, hogy megöljem magam,” mondja, „Pedig nem, nem vagyok ilyen!”
Semmi sem zavarja – sem a fullasztó hőség ahol ülünk, sem a
távoli ismerősök, akik folyton közbe-köszöngetnek, sem a végtelennek tűnő
kérdéseim a Twilighttal kapcsolatban, az ötrészes Saga, ami időnként elnyomta
őt.
„Minden megváltozott, amikor elkezdték a marketinget és a
közönség más megközelítésből kezdte nézni a filmeket, amikor erőltették ezt a
’team’ hozzáállást,” mondja az egyébként pozitív tapasztalatról. „Olyan volt,
hogy ’Én vagy Team Edward vagy Team Jacob vagyok.’ Ezzel volt tele minden,
aztán jött a visszahatása. Míg az első film után nem volt ilyen visszahatás.”
Ez a visszahatás személyessé vált, amikor Pattinson
kapcsolata a munkatárs és barátnő Kristen Stewarttal megromlott, miután a lányt
rajtakapták a Snow White and Huntsman rendezőjével, Rupert Sanders-sel, minek következtében
Pattinson „egy felszarvazott vámpír” lett, ahogy egy blogíró jellemezte. De
kapcsolatban vannak még? „Oh, igen,” mondja vidáman.
A pénz nem érdekli (ami elég könnyű, ha valakinek annyi van
belőle mint neki) és kevés fizikai értéke van a gitárkollekcióját leszámítva,
ami olyan 17 gitárt jelent. „Szép gitárokat veszek, és nagyjából ez az összes
kiadásom,” mondja, kiemelve „egy klasszikus Gibson J100-at 1943 vagy mikorról.”
Nemrég eladta a 1922-es Los Feliz házat amit 6.27 millió
dollárért vett olyan három éve, egyszerűen mert elnyelte a ház óriási mérete.
„Túl nagy ház volt,” mondja. „Elképesztő volt, mint Versailles. Teljesen,
tökéletesen őrült. Lenyűgöző kertje van, de csupán egy szobát használsz.
Tulajdonképpen élhetnék egy zárkában is, amíg van egy ablaka.”
Azóta egy bérelt helyre húzódott egy zárt közösségbe, a
Coldwater Canyon-ban. Berendezése szándékosan alapszintű: három felfújható
matraccal és „ezzel a rozoga székkel, amit a Los Feliz előző lakosai hagytak
ott,” költözött be. „Az alkalomhoz megfelelően huzigáltam a matracokat egyik
szobából a másikba. Egy ideig nagyon furcsa volt.”
A költözés óta képtelen volt sok dolgát megtalálni, bele
értve a ruháit is. „Nem értem, hogy nincsenek ruháim,” morogja. „Elvégre
elloptam szinte minden ruhát, amit premierekre adtak, de a szekrényemben így is
csak vagy három darab van.”
A szeretett DVD gyűjteményét sem találja. Filmrajongó, aki
olyan filmeket részesít előnyben mint a Száll a kakukk fészkére, a Breathless,
vagy a Smashed. Mégis, a rá jellemző túlzott szerénységgel, nem állítja, hogy
szakértő. „Nagyon benne voltam a filmtörténelembe amikor tinédzser voltam; azt
hittem, ez lenyűgözi az embereket,” mondja. „De aztán idősebb leszel, és
rájössz, ez senkit nem érdekel.”
Cronenberg fenntartással fogadta ezt a kijelentést.
„Elképesztően nagy tudása van a moziról, szinte akadémikus,” mondta.
„Emlékszem, ahogy egyszer hallottam a forgatáson, ahogy Juliette Binoche-sal
ismeretlen francia filmekről beszéltek, és ez meglepett. De ahogy jobban
megismertem őt, rájöttem, hogy nagyon is európai fogékonysága van. Nagyon
magasan működő intellektusa van (nekem viszont nincs, szóval ezt nem tudom
jobban átírni), ami meglepő lehet ha azokat a karaktereket nézzük, akiket
játszik.”
A Twilight előtti időben Pattinson alig tudott összeszedni
valamit a megélhetésre. Leégetten élt Londonban, egy lakásban Tom Sturridge
színésszel és a sebeit nyalogatta, miután kirúgták a Roland Schimmelpfennig The
Woman Before című produkcióból a Royal Court Theatre-nél. („Nem tudom, miért
rúgtak ki. Valószínűleg mondtak valamit, de annyira ideges voltam, hogy nem
figyeltem,” mondja.)
Tinédzserként kezdett színészkedni, főleg a körülötte lévő
lányok vonzásának köszönhetően, a helyi Barnes Theatre Company előadásaiban
szerepelt, egy színházban, ami közel volt a szülei házához. Édesapja gyakran
elfoglalt volt a régi autók ügyeivel, így Pattinson az anyjával és két
nővérével maradt. Míg pénzekereséssel foglalatoskodott, időnként modellként is
dolgozott (édesanyja egy modell ügynökségnél dolgozik), aztán tinédzser-színészként volt egy fontos
mellékszerepe a 2005-ös Harry Potter és a Tűz Serlege filmben. Nem volt
teljesen biztos abban, hogy színészkedni akar-e és egy darabig arra gondolt,
hogy a politika felé fordul valamilyen módon. De 21 évesen Los Angelesbe jött –
ahol eleinte a WME ügynökének, Stephanie Ritz házában aludt – hogy elmenjen a
romantikus-komédia Post Grad meghallgatására.
„Nagyon tetszett a forgatókönyve és azt hittem, pontosan
tudom, mit csinálok,” mondja. „Aztán bementem és teljesen elrontottam. És
őszintén szólva, emlékszem, ahogy mondtam utána a családomnak, hogy ’Ennyi
volt. Nem bírom elviselni, mennyire kibírhatatlan ez’. És szinte tudtam, hogy
rosszul csinálom. Az egész az én hibám volt.”
Ha már LA-ben volt, mint egy utolsó lehetőségként, a
Twilight-ra is jelentkezett, ami Stephenie Meyer fiatal felnőtteknek szóló
könyvén alapult, és egy tinédzser lányról szól, aki Washington egy kis városába
költözik és szerelembe esik egy vámpírral, a halhatatlan Cullen klán sarjával. (ha esetleg valaki még
mindig nem tudja miről szól...)
Készített egy felvételt Londonban, amin „Tom (Sturridge)
játszotta Bellát”. Ezután Catherine Hardwicke hajnali 2:30-kor hívta fel, és
volt ez az „idétlen társalgás, és én nem is olvastam a könyveket vagy a
forgatókönyvet, csak mondtam a hülyeségeket a telefonba.”
Ezután elment Hardwicke házába, Venice-be (Kalifornia), ahol
az első alkalommal találkozott
Stewarttal, akit már kiválasztottak a szerepre. „Négy emberrel készítettek
próbafelvételeket,” emlékszik vissza. „Az egyik jelenetben le kellett volna
vennem a pólómat, és azt hiszem én voltam az egyetlen, aki nem vette le.”
A Lionsgate(Summit volt!!!)
először nem volt megelégedve vele, néhány producer túl öregnek tartotta
az örökéletű középiskolás szerepéhez(21 éves volt ekkor), de az ügynöke tovább
nyomta a dolgokat. „Stephanie azt hajtogatta, hogy ’találkoznod kell a
producerekkel, csak borotválkozz meg előtte vagy 20-szor’,” mondja.
A nagy borotválkozás működött, Pattinson megkapta a
szerepet: „Tulajdonképpen ez volt az utolsó esély, amikor megkaptam a
Twilight-ot.”
A franchise öt filmje megváltoztatta az életét,
meglepetésére. Azt hitte, ez is olyan film lesz, mint „Hardwicke előző munkája,
a 13 csak vámpírokkal. Őszintén nem gondoltam, hogy ilyen nagy sikere lesz.”
Azt mondja, Edward szerepe igen váratlan kihívásnak mutatkozott: „Nagyon
korlátolt szerep volt, bizonyos módon. Olyan drámaira akarod csinálni, amilyen
csak lehet, de ugyanakkor ez olyan valaki, aki soha nem veszíti el az eszét,
így aztán csak azt kérdezed, ’Hogy a f---ba lehet ezt megcsinálni?’ Azt hiszem,
ez volt az egyik legnehezebb munkám, amit valaha csináltam.”
A következő négy évet Pattinson a Twilight világában
töltötte, és azóta se nagyon állt meg. Évek óta nem volt vakációja, részben
mivel a híressége miatt nehéz utaznia. „Nem hiszem, hogy lettem volna valahol
is, ha nem nézzük a munkát,” mondja. „Félek attól, hogy kihagyok valamit.” (
Hát, lehet nem vakációnak hívja, de volt vagy másfél éve munka nélkül –twmmy-)
A 12 millió dolláros Rover, amit az A24 ad ki, Ausztráliába
vitte, ahol egy fárasztó forgatás várt rá öt városon át, beleértve Marree-t
(lélekszám 90). A filmet „szó szerint a semmi közepén” vették fel, mondja. „Ott
van az az út, mi keletről nyugat Ausztráliába visz, az Isten háta mögötti
helyeken, és mi ott voltunk, ahol ez az út a porba fordul. Az aszfalt végén voltunk,
ebben a 90 embert jelentő városkában.”
41 napon keresztül forgatott ott, egy olyan „hajózható
konténerben, aminek ablakai vannak,” abban a hőségben, ami eléri a 100 fokot is
a melegben és milliónyi léggyel körülvéve. „Amint feljött a nap, egész nap
legyek próbáltak a szemedbe mászni.”
A nehézségek ellenére „volt valami nagyszerű abban, hogy a
horizontot lehetett csak látni mérföldeken keresztül,” mondja Pattinson. „Van
benne valami igazán nyugtató.”
Egy barátja adott neki egy meditációs hanganyagot amikor
Torontóban a Maps-et forgatta, és azóta is megtartotta. „Könnyen veszem a
legtöbb dolgot,” mondja, leszámítva a paparazzikat, akik még mindig üldözik.
Emlékszik, ahogy órákon keresztül követték, amikor próbálta elkerülni, hogy a
lakhelyéhez vezesse őket. „Olyan nyolc autó követett. És ez 10 órán keresztül
folytatódott. Szó szerint nem tudtam, mit csináljak. De találsz módot, hogy
feldolgozd ezeket. Már olyan hosszú ideje megy, hogy az életed részévé válik.
Nem is nagyon emlékszem, milyen volt az életem előtte.”
Most az életét leginkább az egyedüllét határozza meg, vagy
hogy pár barátjával lógjon, de nem a híresség csapdái. Ő egy „igazából
magánakvaló ember,” bár ehhez képest feltűnően beszédes és ugyanolyan hűséges.
Barátjai azok akikkel felnőtt, menedzsere (Nick Frenkel a 3 Arts
Entertainment-től) és ügynöke (Ritz) ugyan az. „Még mindig van nála egy
táskám,” viccelődik, „valószínűleg tele a szennyesemmel.”
Két nappal a találkozásunk előtt ünnepelte, a május 13-án a születésnapját
olyan 20 barátjával a Chateau Marmont-ban egy vacsorával „ami egyszerűen túl
hosszúra nyúlt”. Azt mondja, még mindig nem szedte össze magát azóta. „Már öt
éve vagyok LA-ben, szóval már sok embert ismerek itt. Jó volt.”
Néhány Twilight haverral is tartja a kapcsolatot, és néha pókerezik
Kellan Lutz-al, aki lényeges jobb mint ő, bánatára. „Nevetséges!” mondja.
„Mintha csak azt kérdeznék, ’Akarsz 500 dollárt arra költeni, hogy velünk
lógj?’ ’Oh, nagyszerű!’”
Ezeket a kalandokat leszámítva bevallja, hogy némileg
önsanyargató és legutóbbi legnagyobb élvezete az volt, hogy egy felfújható
széken ült egy medence közepén egy üveg rosé kíséretében. „Szó szerint azt
éreztem, hogy ’Ez már a mennyország. Ezt akarom az életemben,’” mondja. (Én is
elüldögélnék egy medencében ott valahol a melegben egy pohár ezzel-azzal a kezemben –twmmy-)
Szinte ijesztően normális – egy anti-sztár, egy színész, aki
akarata ellenére csöppent a hírességbe, aki nem akarja vagy kívánja azt jobban,
mint a fölösleges házat, amit otthagyott Los Felizben. „Megragadhatná a pénzt
és folytathatná a nagy költségvetésű filmeket,” mondja Cronenberg. „De nem az a
kívánsága, hogy hollywoodi sztár legyen.”
twmmy, szokás szerint egy élmény volt, a fordító megjegyzéseitől pedig csak még inkább XD köszi :)
VálaszTörlésköszi twmmy, nagyon élveztem a cikket!
VálaszTörlés