alklamából, hogy tegnaptól kapható Amerikában a digitális adathotrdozón. A mázlisták. Nálunk kiadják? Valaki tud valamit?
Pearce: “I’MA KILL YOU FOR PLAYING EDWARD!” Pattinson: “Sure. Tired anyway.” |
Innen:
Idáig
Mit várhatunk
Mindig is úgy
gondoltam, hogy az ütemezése bármelyik filmnek is, soha nem
elrettentő dolog. Hacsak, persze, az ütemezés megengedi, hogy azon
kapd rajta a filmet, hogy próbálja manipulálni az érzékeidet;
ebben az esetben ez teljesen más történet, továbbá – sok
lényeges helyen – hiba a művészi film készítésének
próbálkozásában.
A lassú filmek,
ugyanakkor, többször okoztak egész kielégítő tapasztalatokat,
mint nem, főleg a teljesen lenyűgöző képi gyönyörűsége
miatt, amit hirtelen észre tudtam venni és el tudtam sajátítani,
a tökéletesen megírt karakterek mellett. Azon rendezőknek, akik
ilyen filmeket rendeznek, szinte mindig van egy bizonyos érzékük a
csend használatára – és a módra, ahogy fegyverként tudják azt
használni a narratívájuk során. Ezért bár a
rendező-forgatókönyvíró David Michod második teljes hosszúságú
drámája, a Rover, széles körű bemutatást nyert különböző
pozitív kritikákkal, volt pár igen kedvezőtlen hasonlítás is
olyan antiutópia filmekhez, mint a Mad Max és – egy ésszerűen
közelebbi – Cormac McCarthy regénye, a The Road (filmre vitte
John Hillcoat). A probléma a korábban említett írókkal? A
narratív szünetek, melyeket leginkább a vontatott ütemezés
okozott.
De ezek pont azok a
sarkított reakciók, amikről hallottam olyan meditatív
karakterelemzések kapcsán is, mint a The American és Under the
Skin – két olyan film, amiket sokra tartok. Ez így már magában
azt jelentette, hogy jó eséllyel indul számomra a film, mert soha
nem lehet tudni, hogy mások fejében milyen messzeségekbe nyúlik a
meg nem értés. Michodnak, akinek előző filmje, az Animal Kingdom
egyhangú kritikai elismerést nyert, most valószínűleg bizonyos
elvárásoknak kellett megfelelnie.
A kérdés – amire
azóta kerestem a választ, mióta először láttam az érdekes
előzetesét – oda meg vissza, hogy vajon a film elnyeri-e
tetszésemet. Mert elképesztően szerettem volna, ha igen.
Miről szól?
Egy évtizeddel
azután, hogy Ausztráliában összeomlik a gazdaság, egy zárkózott
férfi (Guy Pearce; Memento) egyetlen tulajdonát könyörtelenül
ellopják: az autóját. Szinte megszállottan vissza akarja azt
szerezni, elindul utána, közben találkozik Rey-el (Robert
Pattinson; Cosmopolis), aki az egyetlen valószínű kulcsa ahhoz,
hogy visszakapja az autóját.
A Jó, a Rossz és a
Csúf
Felületesen nézve,
ki indulna útnak azért, hogy visszaszerezze az ellopott autóját?
Senki, igazából. A film író-rendezője, David Michod viszont
biztosít arról, hogy az elbeszélés ennyi, és nem más. A
forgatókönyvet az év két legbrilliánsabban írt karaktere
segíti. Amíg Pearce magányos farkasa egy folyamatosan futkározó
talány, aki hagyja, hogy a közönség találja ki az indítékait
és az elmebetegséget az ösztönös impulzusokon alapuló döntései
mögött, Pattinson Rey-e, akivel maga szintjén fogsz azonosulni és
együtt érezni, egyből megnyeri a közönség szeretetét. A
párbeszéd, amit a két karakter megszakítva oszt meg, lehet, hogy
nem való sokaknak, de amint bekerülsz a film fantasztikus
atmoszférájába, jó eséllyel kedveled meg a társalgásukat.
De a párbeszéd,
bár ütős helyeken van, nem a fő erőssége a filmnek. A csend az,
ami váratlanul érint. Míg a párhuzamos vágás önmagában nem
rossz technika, Michod és csapata úgy tűnik szűndékosan kerüli
el, hogy annak érdekében, hogy két párhuzamos történet előre
haladjon egy filmkockán. A jelenetek zömében úgy vannak
felállítva, hogy pont jó keretet adjanak; a mélysége és az űr
magyarázza meg mindazt, amit a háttérben lehet látni, és ez az,
ami pluszt ad a filmhez. A film elején van egy feltűnően gyönyörű
jelenet, ami példája annak, amit korábban állítottam. Natasha
Braier filmoperatőr jeles osztályzatot érdemel azért, hogy ilyen
tökéletesen pompás technikákkal állt elő a mozgó fotózáshoz
ami ebben a filmben található, azzal a kettős céllal, hogy
egyszerre tűnik káprázatosnak míg elsősorban támogatja a
történet mesélését – szinte mint egy hozzáadott eszköz.
A vágás során,
bár lineáris, sok szorosan kötött folytonosság-nehéz átmenet
található a jelenetek között. Peter Sciberras vágó, ugyanakkor,
nem fél attól a merész döntéstől, hogy néhány jelenetet
hosszabban hagyjon, mint ahogy az egyébként értelmet nyerne – és
a legjobb dolog ebben az, hogy nagyon is működik. Néhány áttűnés
itt is gyönyörűen működik. Észrevettem, hogy annak a legtöbbje,
amit a laikus csak „átúsztatásnak” fog nevezni a jelenetek
között, az leginkább egy igen lusta gyakorlat az átmenetben, sok
független film esetében; az semmi, de még olyan reklámok is
vannak, amik használnak átúsztatást jelenetek között annak
ellenére, hogy semmi értelme. Itt viszont, szerencsére, van egy
hozzáadott drámai hajlama az átúsztatásnak, amit ugyan nem tudok
határozottan megmutatni – de a dinamikája a használatának
nagyot durran.
Az egész produkció
kivitelezése egy nagyon letört, minimalista légkörrel
büszkélkedik – szinte felidézi a népszerű Mad Max franchise
világát. Magányos utak, poros, piszkos tárgyak, és sivatagos,
homokos hegyszorosok melyek a végtelen mélységig húzódnak az út
mindkét oldalán, melyen a film főhősei mennek a film nagy
részében. Egyedül ez készíti fel a közönséget arra, hogy mi
fog még jönni.
Az atmoszférikus nyelvezethez az Antony Partos által írt zene ad még sokat, aki visszatér Michodhoz az Animal Kingdom után. Bár a háttérzene nagyon is alábecsült, az az, ami felpörget a gyanakvás szükséges érzéséhez.
Az atmoszférikus nyelvezethez az Antony Partos által írt zene ad még sokat, aki visszatér Michodhoz az Animal Kingdom után. Bár a háttérzene nagyon is alábecsült, az az, ami felpörget a gyanakvás szükséges érzéséhez.
Talán az egyik
legmerészebb
– és talán legtöbbet tárgyalt – húzásuk a zenét illetően
az volt, hogy randomszerűen belerakták Keri Hilson Pretty
Girl Rock című számát a filmbe. A
kulcsa ennek az, hogy megértsük, hogy a rendező miért döntött
úgy, hogy hirtelen belerakja ezt a dalt az események történésével
kapcsolatosan. Felületesen nézve, ugyanakkor, várható volt, hogy
sok sarkos reakció fogja érni a filmet, melyek közül legtöbbje
azzal fog foglalkozni, hogy miért van a hirtelen szünet az
egyébként konzisztens filmben. Azt viszont nem lehet letagadni,
hogy egy ennyire radikális lépés megtétele (kockáztatva ezzel a
szokásos nézőközönség elvesztését) egy olyan hőstett, amiért
a rendező tapsot érdemel, ha másért nem is, de a tiszteletből
mindenképp.
Szóval mi nem
szerethető a filmben? A vége – a nagy felfedés – félrsikerült
ügy lehet néhány néző számára. Egy olyan filmnél, ahol a
felépítés meseszép volt, az egész mögötti ok lehet némileg
nyomasztó. Nem mintha a vége gyenge lenne; az indoklás önmagában
erős kontrasztban áll azzal, amit a film ad a közönségnek.
Előadni vagy nem
előadni
Az
egyik legerősebb pontja a filmnek mindenképp az, akiket Michod
szereplőkként választott, ez olyan erőteljes tehetségeket
jelent, mint Guy Pearce (Memento) és Robert Pattinson (Cosmopolis).
Pearce, főleg, szinte abszolút lenyűgöző azzal a széles, mindig
dinamikus érzelmi skálájával. Mivel elég kevés szövege van,
sokkal többet ad a testbeszéde. Az, hogy a közönség ezen felül
úgy próbálja megoldani a karakterének történetét, mint a Rubik
kockát, szintén segít. Bár Pearce fantasztikus, Pattinson lesz
az, aki meglepi a filmrajongókat; rajongókat és becsmérlőket
egyaránt. Teljesen beásva magát a karakterének világába,
Pattinson egy tökéletesen árnyalt előadást produkál, ami
egyszer sem nyújtja azt az érzést, hogy nagyon próbál valaki más
lenni. Tudatosan távolodik el a Twilightban róla kialakított
képről lépésenként, és jó okkal, Pattinson azért van, hogy
meglepetést okozzon és ez sikerül is neki, okosan kimutatott
érzelmein keresztül. Pattinson ezen felül olyan szerepet kapott,
ami szinte egy megveszed-vagy-eltöröd karakter – valóban egy
kötéltánc – de győztesként jön ki belőle.
A mellékszereplők
közül Gillian Jonesnak van a legrövidebb és leghatásosabb
szerepe az összes közül. A szerep akit játszik, vagy illik, vagy
nem illik a történetbe, de mint egyike azoknak a random embereknek,
akikkel Pearce találkozik, mindenképp egy olyan emlékezetes
jelenete van, ami hosszú ideig megmarad az emberben. Scoot McNairy
(12 év rabszolgaság) energikus és hathatós. David Field, mint a
nyugodt-de-gunyoros tagja a bűnöző csoportnak, szintén élvezetes
nézni. Susan Prior is hatásos orvosnőként. A többiek is
hatásosak.
Megéri?
Nos, ez attól függ,
milyen filmeket szeretsz*.
Ha valamilyen vad okból egy
fegyveser-lángoló-tűzharcos-és-autós-üldözős, Mad Max-szerű
filmre számítasz, akkor csalódni fogsz. A film gyönyörűen
működik egy lassan kibontakozó drámaként; egy karakter tanulmány
két hibás és kiszámíthatatlan emberről, akik minden
valószínűség ellenére egy közös úton találják magukat.
Michod írta és rendezte precizitással és meggyőződéssel, a
film célja nem örömöt okozzon, hanem hogy olyan történetet
meséljen el, amit a rendező akar. A film sok kérdést fog
felvetni; érzelmi, politikai, de még narráció értelemben is; de
a válaszokat jobb ha mi, mint közönség keressük meg. A közönség
egy része meg fogja kérdőjelezni a film végének hitelessége,
vagy Hilson Pretty Girl Rock számának használata, ami épp pár
lépésre távolítja el a filmet attól, hogy abszolút klasszikus
legyen. Ezt félre téve a film mindenképpen szolid a rendkívüli
módon megírt története és rendezése, a mindenkinek örmöt
okozás ellenállása és a mesteri előadások miatt.
Jó ítélőképességű,
kíváncsi közönségnek ajánlott. Legalább egy próbát
megérdemel.
Csillagos Értékelés:
4/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése