Egyszerűen muszáj volt ezt idetennem, mert a cikk ugye csak cikk, de az Öreg hangja is fontos.
Nem beszélve Rob kacajáról.
David Cronenberg: „A
képzeletem nem horror”
A nagyszerű kanadai rendező
a test-horror klasszikusaival, mint a Dead Ringers és A Légy, legutóbb pedig a
gonoszul vicces MTTS filmmel tette emlékezetessé a nevét. Az alábbi cikkben az
Observer olvasóinak és a kulturális élet olyan ismert alakjainak a kérdéseire
válaszol, mint Margaret Atwood és Viggo Mortensen.
Amikor a nagyszerű kanadai
filmkészítő, David Cronenberg 70 éves lett tavaly, egy szóval kifejezve öregnek
érezte magát. A Franz Kafka rajongójának számító rendező azt mondta, Gregor
Samsához kezdte hasonlítani magát, az Átváltozás főhőséhez, aki egy reggel arra
ébred, hogy – és ez nagyon Cronenbergre vallana – óriási bogár lett belőle.
„Egy új lény leszel,”
magyarázza Cronenberg. „Kérdezz bárkit, aki még nem előrehaladott korban él,
hogy mit gondolnak a hetven felettiekről – ha gondolnak bármit is – és a válasz
az Alzheimeres, szenilis öregember lesz, járókerettel. Meg az, hogy ’micsoda
teher ez az egészségügyi rendszernek’. Három tucat és még tíz, ennyinek kéne
lennie, ez a bibliai kor. Szóval vannak előzményei annak, hogy a hetven nagy
esemény az életben."
Amikor sikerült túllépnie a
sokkon, Cronenberg újult erővel tért vissza a munkájához. Megcsinálta a filmet
a Maps to the Stars forgatókönyvéből, ami egyfajta gonoszkodó, vicces
leszámolás napjaink Hollywoodjával, és amelyen már egy évtizede dolgozott az
író Bruce Wagnerrel. Befejezte továbbá első regényét, amelynek a Consumed címet
adta, és ami talán már 50 éve készül. Mindkettő a következő hetekben kerül
napvilágra.
„Óriási hatalmad és
befolyásod van ebben a korban,” folytatja Cronenberg. „Itt van a kor
mitológiája, a szakállas vén, a bölcs öregember. Néhány kultúrában az idős kor
nagyra becsült: a kínaiaknál Konfuciusz tanaiban, és így tovább: ekkorra már
kell, hogy bölcsességed és tapasztalatod legyen, ezért elég értékes tagja vagy
a társadalomnak, olyasvalaki, akit tisztelni kell és meghallgatni.
Pillanatnyilag nyugaton ez egyáltalán nincs meg.”
Cronenbergnek még
egyértelműen nincs szüksége járókeretre. Már hetvenegy éves, de alkata továbbra
is vékony, sportos, és gyakran beveszi magát a Torontó melletti hegyekbe a
biciklijén. Lebegő haja fémesen ragyog, és olyan sűrű, mint egy csincsilla
szőre. Kegyetlenül intelligens és gyors észjárású, de, egy hosszú Skype
beszélgetés után sem megfélemlítő. A filmes körökben úgy jellemzik mint
illedelmes, sőt, erkölcsös személyt; ezeket a tulajdonságokat nem könnyű
megtartani abban az iparban.
Az is világossá vált, hogy
Cronenberg ambíciói töretlenek. „Elmondhatom” - folytatja - „hogy a regényt,
amelyet most írtam, tényleg 21 évesen készültem megírni és nem 71 évesen, de
akkor nem lett volna ugyanaz. És kétlem, hogy ilyen jó lett volna. Tényleg nem
hiszem.”
A Térkép a csillagokhoz is
biztosan egy olyan pályafutás egyik legjobb filmjeként fog szerepelni, ami
folyamatosan meglepő, ugyanakkor könyörtelenül Cronenbergi: a korai kaotikus
testi horroroktól kezdve (Paraziták, Agyfürkészők, A Légy, Két test egy lélek)
a mostani kifinomultabb, intenzívebb pszichotikus élményt nyújtó filmekig (ide
sorolható eddigi leginkább mainstreambe illő filmje, az Erőszakos múlt, a
Gyilkos ígéretek, és a Veszélyes vágy). A Térkép főhősnője, Havana Segard
(Julianne Moore) egy kétségbeesett, idősödő színésznő, aki nem akar Hollywood
szemétdombjára kerülni. Van egy jámbor személyi asszisztense, vagy
„munkakurvája”, Agatha (Mia Wasikowska) és egy szenvedélyes terapeutája,
Stafford Weiss (John Cusack). A burjánzó, rémálomszerű mesében szerepel még
Weiss Bieber-szerű fia, Benjie (Evan Bird), és egy limuzinsofőr, Jerome Fontana
(Robert Pattinson), aki igazából persze maga is színész és forgatókönyvíró.
„A film nyilvánvalóan
fikció, nem pedig dokumentumfilm arról, hogyan is működik Hollywood; használtam
benne tömörítést, túlzást, és az összes ilyesféle eszközt” - mondta Cronenberg.
„Sem Bruce, sem én nem nevezném azonban szatírának. Jonathan Swift Szerény
javaslata, az szatíra, de ez a film túlságosan valószerű ahhoz, hogy szatíra
legyen. Sőt, Bruce azt mondta, hogy minden egyes mondatot, ami elhangzik a
filmben, hallotta már valódi személy szájából. Ő talán el tudná mondani, hogy
kiéből.”
Kívülállóként Cronenberg
több szempontból is tökéletes helyzetben van ahhoz, hogy Hollywood különcségeit
vegye célkeresztbe. Torontóban – a város sok filmjének háttere – élt egész
életében, és a Maps to the Stars volt az első alkalom, hogy Los Angelesben
forgatott; öt napot töltött el főleg azzal, hogy pálmafákat filmezzen –
jegyezte meg szárazon. Cronenberg viszont nem teljesen kívülálló. Hosszú
évekkel korábban szóba jött, hogy esetleg ő forgassa a Jedi visszatér című
filmet, és az évek során sok körülményes és eleve kudarcra ítélt tárgyalást
folytatott sok nagyobb stúdióval filmes ötletekről, amelyek közül a
legmeglepőbb egy kémfilm lett volna az MGM gondozásában, Denzel Washington és
Tom Cruise főszereplésével.
„2,500 mérföldre vagyok
Hollywoodtól és úgy átvitt, mint szó szerinti értelemben is úgy tekintek
magamra, mintha félúton lennék Hollywood és Európa között, mozis érzékenység
tekintetében” - mondja Cronenberg. „És mivel kanadai vagyok, a mainstream
Amerikán kívül állok – ahogy Marshall McLuhan szokta mondani –, ami azt
jelenti, hogy olyan észrevételeim vannak, amik máshogy nem lehetnének. Ahogy
mondják: ’A hal nem tudja, milyen vízben van.’ A vízen kívül kell lenned ahhoz,
hogy tudjad mi az a víz.”
A Consumed [D.C. könyvének
a címe – a ford.], eközben annyira egyedülálló és annyi egyedi sajátossággal
rendelkezik, mint Cronenberg akármelyik filmje. Bármilyen összefoglaló
szánalmasan alkalmatlannak bizonyul, de a könyv központjában egy világjáró
újságíró pár van, akiket a munkájuk szörnyű gyilkosságba, szervkereskedelembe,
és némi perverz szexbe sodorja őket.
Cronenberg nem viccel,
amikor azt mondja, hogy a Consumed készítése fél évszázadba telt. Édesapja egy
torontói könyvesbolt tulajdonosa volt, mellette cikkeket és igaz történetek
alapján krimiket írt. „Akkoriban arra aludtam el, ahogy az IBM Selectric-én gépelt,
azelőtt pedig arra, ahogy az Underwood írógépen” - idézi fel Cronenberg,
otthoni irodájában ülve, mögötte a könyvespolc tele van, többek között az
apjától örökölt kötetekkel. A Torontói Egyetemen természettudományos szakon
tanult, arról álmodva, hogy egy nap olyan lesz mint Isaac Asimov, a tudós és
sci-fi író. Egy évvel később Cronenberg angol irodalomra váltott és ott barátkozott
össze olyan emberekkel, akik saját filmjeiket forgatták.
„Emlékszem, hogy úgy
éreztem, az írásom Nabokov és William Burroughs utánzata, vagy a kettő
kombinációja” - mondta. „Persze ők ketten nagyon különböző írók, így ez is új
dolgott alkotott. De a filmkészítéssel kapcsolatban azt éreztem, hogy nincs rá
hatásom. Nem akarok arrogánsnak hangzani, de úgy éreztem, hogy a semmiből tudom
megalkotni magam, mint filmkészítő. Láttam Bergmant, de nem éreztem úgy, hogy
Bergman-filmet csinálok. Imádtam Fellinit, de mivel nem vagyok olasz katolikus,
esélytelen volt, hogy Fellini-filmet csináljak. Kanadában senki nem csinált
zsánerfilmeket, szóval kanadai horrorfilmet csinálni, az egész új dolognak
számított.”
És mi lenne, ha a regényét,
a Consumed-ot rendezné meg? „Amint befejeztem, úgy gondoltam, ez az, amit
igazán csinálni szeretnék” - mondja Cronenberg. „Öt producer is olvasta a
könyvet és azt mondták, hogy szeretnék filmként is viszontlátni. De én nem
akarom leforgatni. Már megcsináltam. Furcsa lenne remake-et készíteni a saját művemből.”
Ezzel Cronenberg leguggol
és felkészül a hét évtizednyi életéről szóló inkvizícióra régi barátaitól és az
Observer olvasóitól.
Ha be lehetne lépni
bármelyik film idejébe/helyszínébe/stilisztikájába stb., az ön filmjei közül
melyikbe időzne el és miért? - Nick Newman, London
Nagyon boldog vagyok azzal,
hogy nem vagyok benne egyik filmemben sem. A filmkészítésben megvan az az
érzés, hogy olyasvalamit tapasztalsz meg, amit te magad nem élsz meg. Szóval ez
átok lenne számomra, nem szeretnék egyik filmemben sem élni. Sőt, számomra a
filmkészítés egyik oka az, hogy olyat tapasztaljak meg, ami érdekel, talán
zavar is, amivel meg kell küzdenem, megtapasztalnom valamilyen szinten, de távol
is kell, hogy tartsam magamtól. Biztonságos tokban kell maradni, olyanban,
amilyet az osztriga von a homokszem köré, és végül gyöngy lesz belőle. Ez egy
irritáció. Reméled, hogy olyan filmeket készítettél, amik olyanok, mint az igazgyöngy,
de nem szeretnél bennük lenni, mert ott
van bennük az a homokszem, vagy valami rosszabb.
Miért vágtad meg a
szoptatós jelenetet a Crash-ben? - Rosanna Arquette, színésznő
Haha! Rosanna szoptatta a
gyermekét amikor a Crash-t forgattuk és az egyik jelenetben, ahol James
Spaderrel szeretkezik egy autóban, hirtelen egy nagy adagnyi tej spriccel át a
képernyőn. Igen érzéki volt, mind nagyon izgatottak voltunk, hogy megtörtént,
de az a helyzet, hogy a filmben a karakter nem terhes és nem is szoptat, szóval
dramaturgiailag nem volt értelme. És bár a Crash egy lázas álom-rémálom, azért
meg van a maga logikája.
Szóval nem a cenzúra vagy ilyen miatt vágtam meg – igazán nagyszerű pillanatnak találtam, imádtam, és ennek köszönhetően Rosanna mellei nagyon teltek voltak, ami szintén szép dolog. Neki tényleg nincs szüksége implantátumra!
Hogyan éli túl a saját
képzeletének a horrorjait? Mi(k) a kedvenc a) alkoholos itala(i) b) egyéb
drog(ok)? -
Matthew Hill, Lyon
Matthew Hill, Lyon
A képzeletem egyáltalán
nincs tele horrorral. Ez egy félreértelmezése annak, hogy mik a filmjeim.
Először is, úgy hiszem, hogy a filmjeim viccesek. Nem minden vicces bennük, de
tele vannak humorral. Másodszor pedig, nem igazán az én képzeletem. Bárki, aki
az interneten vagy az újságokban olvassa a híreket, ott a mindennapi horror –
azzal összehasonlítva az én képzeletem egy mesés játszótér! Szóval egyáltalán
nem érzem úgy, hogy a képzeletem horror lenne.
A második részt illetően, igazából egyáltalán nem iszom. Legmesszebb addig megyek, hogy megiszok egy kevés vörösbort az ételhez. Magamra vagyok hagyatva, nem megyek el olyanokkal, akik bort rendelnek, soha nem is gondolnék arra, hogy alkoholos italt rendeljek. Ez nem vallásos dolog, vagy moralitás vagy erkölcs kérdése, csupán a testem, amint arra korán rájöttem, nem reagál jól az alkoholra. A nyálkahártyáim nem szeretik. Szó szerint olyan három alkalommal voltam részeg egész életemben. Hetvenegy évesen pontosan meg tudom számolni ezeket az alkalmakat és nem voltam oda az élményért.
Ez van más drogokkal is. Igen, az 1960-as években próbáltam ki különböző drogokat mint mindenki más, de nem igazán találtam benne semmit, ami megfelelt volna. Egy LSD utazásom volt, nagy hatást gyakorolt rám, de voltak olyan zavaró aspektusai, melyeket nem élveztem. Mint művész, a tisztaság (értelmi) az egyik legértékesebb dolog, amit becsülni tudok. Állandóan vágyódsz a lenyűgöző világosságra, amit lehet, hogy soha nem érsz el, de úgy találtam, hogy a drogok és az alkohol ezt megzavarják. Tehát unalmas vagyok, mit is mondhatnék?
Bár sokkal fiatalabb vagy nálam, mindketten a
Torontói Egyetemre jártunk az 1960-as években, és mindkettőnknek ugyanaz a
háttere a biológia, mint tudomány kapcsán. Volt valami különös az egyetemen,
ami talán elindított benned valamit a horrorfilmek kapcsán? Láttál valamit a
vén, gótikus épületben őrzött kivett szemgolyókban, a preparált magzatokban és
mérgeskígyókban? Rám ezek nagyon nagy befolyással voltak. - Margaret Atwood, író
Igen, én is túlestem néhány disznómagzat boncolásán,
meg egyéb apróságokon, mert szerves kémiát hallgattam. Azt hiszem, talán
sejtbiológussá válhattam volna. És tényleg nagyon gótikus volt az épület –
viszont az, ahogy a tudományt oktatták, teljesen elfordított magától a
tudománytól. Úgy éreztem, hogy a többi diák körülöttem nagyon másképp látta a
dolgokat, és azon kaptam magam, hogy nyelvi és filozófia-szakosokkal lógok
együtt.
Tehát nem mondhatom, hogy a Torontói Egyetem vezetett
a horrorhoz, ellenben a mozihoz mégis onnan kerültem, bár soha nem hallgattam
ilyesmit. Járt oda egy David Secter nevű diák, aki éppen a Winter Kept Us Warm
című filmet forgatta, és néhány barátom kapta a főszerepeket. Soha nem fordult
meg bennem addig, hogy akár filmet is lehetne készíteni. Ez nem olyan hely
volt, mint Los Angeles, ahol mindenkinek a szülei, rokonai benne vannak a
filmiparban valahogy. Torontóban senkinek nem voltak családi kapcsolatai a
filmes világgal, mert Torontóban nem volt filmes világ.
Ez sokkal jobban befolyásolt abban, hogy a biológiai
témájú horror felé forduljak. Mellesleg, sosem gondoltam úgy a biológiával
kapcsolatos részére, hogy az horrorisztikus lenne. Azt gondoltam mindig, hogy
az egész fantasztikusan izgalmas, még a disznómagzat boncolása is, amit ha
filmben mutatna be valaki, az eléggé lenyűgözné a közönséget. Az érzés, amikor az
ember úgy sejti, rájött egy életforma kialakulására, arra, hogyan jön a
világra, hogyan létezik, az nagyon érdekes. Nem horror, hanem valóságos
extázis, legalábbis számomra.
Megvan az a szokása, hogy sok filmen keresztül
szinte ugyanazokkal a színészekkel forgat. Kik lennének álmai szereposztásában?
- John Somersby, Miami, Florida
Őszintén mondhatom, hogy rengeteg színésszel
dolgoztam együtt, akiket nagyon szeretek, de egy színésznek nem jelent valami
nagy megtiszteltetést, ha rossz szerepre válogatják be. Nincs álom szereposztás
forgatókönyv, és az abban létrehozott szereplők nélkül, akikre embert
kereshetek. Más szavakkal, itt nem lehet elvonatkoztatni. Például, felötlött
bennem, hogy jó lenne forgatni egy filmet, amiben együtt szerepelhetne Viggo
Mortensen és Rob Pattinson. Szerintem nagyon érdekesen működnének együtt, de
nincs előttem a film, sem a szerepek, amiket eljátszhatnának.
Ha nagyon visszamegyünk, imádtam Christopher
Walkennel dolgozni [a Holtsávban], és arra gondoltam, vele jó lenne folytatni,
de sosem jött olyan jó szerep ehhez. Ugyanez volt Jimmy Woodsszal is
[Videodrome], vagy [James] Spaderrel [Crash]. Mindegyik főszereplővel elég jól
kijöttem, és el tudok képzelni egy olyan filmet, ahol mindannyian szerepelnek.
Ahogy Fellini táncolt minden színészével.
Mit gondolsz a táguló világegyetemről? Hiszel a
multiverzumok létezésében? És ha hiszel, akkor honnan a fenéből lett az
ősrobbanás? - Viggo Mortensen, színész
Ez egy jó nagy kérdés. Hogy kicsit közelebb hozzuk,
ötletem sincs, honnan lehetett az ősrobbanás, mert el sem tudom képzelni, ami
történt valójában. Azt viszont vallom, hogy a Föld különleges a rajta lévő
életformák és kialakulásuk szempontjából. Ez az egyetlen bolygó, ahol az élet
ennyire kifejlett állapotban megtalálható, ez az ösztönös érzésem. Még ha van
is élet más bolygókon, szerintem azokra soha nem jutunk el, túl messze vannak.
Létezésünkben és a gyakorlatban tehát egyedül vagyunk, ha elméletileg nem is.
Valójában mégis magányosak vagyunk ezzel a bolygóval, és már csak emiatt is
jobban kellene vigyáznunk rá.
Nem tudom, hogy jól válaszoltam-e meg a kérdését, de
mindent megtettem. Néha elég mély dolgokba belemegyünk Viggóval, de sokat
viccelődünk is, hogy kiegyenlítsük a dolgot.
Nagyon tetszett a játéka Don McKellar Az utolsó éjszaka
c. filmjében. Szeret színészként is dolgozni, és szeretné többet csinálni, ha
jó szerepeket kapna? - David Jackson, Washington,
DC
Nagyon szeretek színészkedni és nagyon szeretem, ha
dicsérnek érte, és ezt köszönöm is. Nem történik azonban gyakran ilyesmi. A
színészet érdekes, de nem tudom, hogy fel vagyok-e készülve arra, hogy ekkor és
akkor elrepüljek Wight szigetére, és eltöltsek ott három-négy hónapot. Vagy
ugyanezt Ausztráliában. Ha a szerep azonban kellően érdekes és megalapozott,
akkor talán ezt is megtenném.
Élveztem a forgatást, teljesen más világ a
rendezéshez képest; sokkal többet megtanulhattam arról, hogy min megy keresztül
egy színész azáltal, hogy én magam is megpróbáltam. Az ember nagyon
sérülékennyé válik, és rájön, miért foglalkozik olyan megszállottan sokat egy
színész a testével, a hangjával és a ruházatával, mert ezek az ő hangszerei.
Egy rendező esetében senkit nem érdekel, hogy néz ki, mit visel, vagy éppen
beteg-e, amíg el tudja kiáltani magát, hogy “Felvétel!”, meg hogy “Állj!”
Nagyon meglepő élmény, és csak személyesen kipróbálva érezheti át bárki.
A fillmjei gyakran tartalmaznak hurkokat: élet és
halál, test és lélek, tudat és tudattalan. Mi az igazi feladat abban, hogy az
örök visszatérést kiváltsuk egy olyan közegben, amelyről kísérleti úton tudjuk,
hogy véges? - Candice Breitz, művész
Nem vagyok biztos abban, hogy értem a kérdést.
Számomra a filmkészítés olyan, mint egy gyémánt, abban az értelemben, hogy
számos csiszolt oldalról belenézhetünk, de mégis ugyanannak a gyémántnak a
belsejét látjuk. Ez a gyémánt igazából az én életem összes tapasztalata,
ennyivel rendelkezem, és elkerülhetetlen, hogy visszatérjek ugyanazokhoz a
sémákhoz és nézőpontokhoz, ha kissé más szögből vizsgálódva is.
Legyőzné David Lynchet szkanderben? - Jack Cody, Kilkenny, Írország
Ez érdekes. Éppen Bobnál ettünk Big Boy burgereket
David Lynch-csel, akkoriban, amikor ő a Dűnét, én pedig A holtsávot forgattam,
és mindketten Dino De Laurentiisnek [olasz filmproducer] dolgoztunk. Akkor
ismertük meg egymás egy kicsit. Azt hiszem, legyőzném. Különösen, ha éppen
akkor próbálnám, amikor meditál.
Melyik öt film a kedvenced, és miért? - John Landis, filmrendező
Nem lenne nehéz, de nincs listám. Végtelen számú film
volt rám hatással. A legnagyobbal nyilván a Winter Kept Us Warm volt, a maga
furcsa módján. Nem horrorfilmnek forgatták – egy dráma volt arról, hogy
boldogulnak az életben a Torontói Egyetem diákjai – és nem is volt szó nagy
művészieskedésről. Nehéz újra átélni azt a sokkot, ami akkor fogott el, amikor
láttam a csoporttársaimat egy igazi moziban az igazi vásznon, ahogy éppen
szerepelnek. Olyan volt, mint a varázslat: nézed a tévét, és hirtelen benne
vagy egy sorozatban. Ilyesmi volt ez a sokk.
Szóba került, hogy esetleg Peter Jackson forgatna
egy részt a Dr. Who-ból. Van olyan tévésorozat, amiből megfontolná egy rész
rendezését? - yesfuture, online kérdező
Már ajánlottak néhány sorozatból részeket, de el kell
mondanom, hogy ezek a legkevésbé sem érdekelnek. Minden, ami érdekessé teszi a
rendezést – a főszereplők kiválasztása, a helyszínek megkeresése, a munka a
forgatókönyvvel, a párbeszéd kidolgozása, a stáb keresése és a közös munka –
hiányzik egy sorozatnál, mert már minden ott van készen. Az ember itt sokkal
inkább egy közlekedési rendőr feladatát látja el.
Veszett el valami a filmekből azzal, hogy a
makettezést felváltotta a CGI? - Archaen, online
kérdező
A CGI-t túlzásba lehet vinni, és már túlzásba is
vitték. Erre rengeteg példa van a szuperhősös filmekben, egyszerűen röhejes, mi
megy ott. Technikailag persze lenyűgöző, de elvesztette a fizikai jelenlétét.
Ez nem azt jelenti azonban, hogy akkor több valós effekttel kellene dolgozni.
Számomra ez nem annyira a technológia kérdése, sokkal inkább a művészeté:
mennyire érti a rendező a saját nézőit? Én is sok CGI-t használok a
filmjeimben, csak nem tolakodó módon. Az apróságokhoz veszem igénybe, hogy
kiemeljek vele néhány apró mozzanatot, szinte láthatatlanul. Egyszerűen ez egy
nagyon hasznos eszköz, nem különbözik a világítástechnikától, a díszletektől
vagy éppen a vágástól. Itt hatékonyan lehet használni.
Mi a kedvenc sütije? -
Misterlks, online kérdező
A shortbread [kb. ua., mint a háztartási keksz
itthon]. Ha lenne előttem egy tállal, valószínűleg mindet megenném.
A száguldó autóktól majd' leragadt a szemem.
Elmondaná, mit talál bennük olyan érdekesnek? -
Steven Hughes, Bristol
Melyik filozófusokról mondaná, hogy a legnagyobb
hatással voltak a munkájára? - Howard Shore,
zeneszerző
Fiatal egzisztencialistaként tekintek magamra. Amikor
elkezdtem Sartre-t olvasni, és amikor rátértem Heideggerre, arra gondoltam, “Ó,
wow, én is éppen így vélem”. Sartre-nak van egy nagyon jó előadása, amelynek
azt a címet adta, hogy “Az egzisztencializmus is humanizmus”. Leegyszerűsítve
azt mondta, “Nézzétek, nekünk, embereknek csak ennyi adatott, felejtsük el a
túlvilágot, mert nem létezik. Felejtsük el Istent, nincs Isten. Ezt el kell
fogadnunk, és ha megtennénk, és rájönnénk, hogy az együttérzés és a humanista
empátia értéket jelent – nem csupán fontosat, hanem alapvetőt – akkor az egész
világ jobb hely lenne.” Nagyjából ez az én hozzáállásom is az élethez.
Az autók majdnem a repülést jelképezték, olyan,
mintha az ember tudna velük repülni. És a szabadságot, a szexuális szabadságot
is a régebbi időkben. Nagyon függ a válasz attól, hogy mennyi idős a kérdező,
mert ez nem annyira a sebességről, sokkal inkább az autóságról szól, ez van a
középpontban. Most éppen egy Teslám van, ami egy elektromos autó, és
lenyűgözően érdekesnek tartom, aminek semmi köze a sebességéhez – bár valóban
nagyon gyors jármű. Másfelől, ha látok egy Lamborghinit, vagy egy Ferrarit,
amint teljes sebességgel száguld, az szerintem eléggé meggyőző, olyan, mint egy
nemes vad, van benne valami szép. Még folytathatnám a mostanra divatjamúlt
belsőégésű motoros autók szépségének ecsetelését, de tényleg volt bennük valami
ősi, valami csodálatra méltó. Ha valaki erre nem tud reagálni, azzal nincs
semmi bajom, de tudnom kell, hogy a kérdezőnek milyen tapasztalata volt az
úgynevezett gyors autókkal. Ha valaki az erkélyről nézi őket az autópályán,
akkor tényleg unalmasak.
A zsidó származásának volt hatása a filmjeire? - Nathan Abrams professzor, Y Felinheli, Wales
Természetesen volt, mert ez alakította ki az
érzékenységemet és az életemet. A szüleim nem voltak hívők, még zsinagógában
sem voltam, és sosem volt bár micvóm. Az anyám beszélt velem egy kicsit
jiddisül, de ez nem vallási, hanem kulturális téma, és még mindig vonzódom
ehhez a beszédhez. Könnyű lenne azt mondani, hogy a zsidóság mindenhol
kívülállónak érzi magát a diaszpóra-jelleg miatt, és még sok filozófiai és
érdekes kulturális dolgot lehetne sorolni, de nem tudom, hogy ezek közül az én
esetemben mennyi lenne igaz. Mindig is kanadainak éreztem magam, és Kanadához
ragaszkodom, tehát keverem a zsidóságot a kanadaisággal. Nem hiszem, hogy
ezeket a részleteket el lehetne különíteni az élet során.
Melyik a valaha készült legfélelmetesebb film? - Toby Sculthorp, London
Ez teljesen szubjektív, mert lehet, hogy valami
egyeseket halálra ijeszt, míg ugyanez másoknak csak egy jó vicc. Erre a
kérdésre mindenki más választ adhatna. A Bambi rettenetes egy gyerek számára,
mert Bambi anyját megölik benne. Gyerekkorban ez természetesen sokkoló. És ez
már minősít? Volt egy film, a Kék lagúna, amit gyerekként nagyon ijesztőnek
tartottam. Gyerekek hajókáznak, a hajó elsüllyed, a szüleik megfulladnak, a
gyerekek egyedül maradnak a szigeten egy részeg tengerésszel. Van egy jelenet
egy kígyóval és egy csontvázzal, meg minden ilyesmivel, és ettől már elég
ijesztőnek számított gyerekként. Egy felnőtt számára ez persze már nem annyira
izgalmas.
Később, már felnőttként a Ne nézz vissza! volt
félelmetes, Nic Roeg filmje Julie Christie-vel és Donald Sutherlanddel. Nagyon
megérintett, nagyon hatásos produkció volt, szinte tapintható halálvággyal.
Ugyanakkor, ha a kérdező megnézné ezt a filmet, lehet, hogy semmilyen hatást
nem váltana ki belőle. Nincs abszolút, egyetemes film ezen a téren.
Optimistának tartja magát? - Tomas René, London
Kanadai vagyok, mit mondhatnék? Hát persze! Igen,
általában nagyon jókedvű, vidám figura vagyok, és a filmek után ez általában
meglepi az embereket. Aggódom a környezet, a bolygónk jövője miatt,
egzisztencialista vagyok, és majd amikor meghalok, az a véget jelenti, a
feledést. Mások talán azt gondolnák, “Istenem, szörnyű lehet így élni”. De nem,
én általában optimista és boldog vagyok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése