Költözés

A blogger új irányelvei miatt, ha netán bezárják a blogot - ami elképzelhető egyik-másik videó, ileltve kép miatt, a blogot átköltöztettem a wordpressre
https://twmmyforditasai.wordpress.com/
címre.

2012. május 28., hétfő

Gondolatok Cannesból : David Cronenberg Cosmopolisa




 Eredetiben itt

Catherine Bray, a Film4.com szerkesztője

A Cosmopolist előre egy 'hideg' filmnek írták le és ez igaz is. A melegség kisiklatná. Ahogy belemerülünk abba, hogy a 28 éves milliárdos főhős, Eric Packer (Robert Pattinson) pénzügyi öngyilkosságot hajt végre, miközben egy napig utazik limuzinjával egy hajvágásért, a David Cronenberg-féle Cosmopolis nem egy szociális realista társadalomkritikája, nem is egy egyenlőség-párti darab, amely kizsigereli a gonoszt. Nem kérdezi meg, hogy gondolunk-e néha a szupergazdagokra, mert néha nehéz gazdagnak is lenni. Amit felismer a film, az az aránytalan és sürgős kényszer arra, hogy megértsük a főhős gondolkodását, akinek aránytalan hatalom adatott.

És így Cronenberg kísértetiesen csúcsra járatott realizmussal vitte filmre Don DeLillo brilliáns regényét, amelyben mélyen beletekintünk Eric Packer sekély életébe, megengedi, hogy átérezzük, amit ő érez – vagy inkább, és itt jön képbe a hideg szó – ne érezzük, amit ő képtelen érezni, mert jeges életvitele során nem érez semmit a világ iránt. És hogy ne érezhetnénk? Ez a Cosmopolis sötét kérdése – látjuk, hogy ekkora vagyon káros lehet, látjuk a mérhetetlen elszigeteltséget, a biztonságot, az unalmat, a vágytalan távolságtartást, és mégis, ahogy Packer megfogalmazza a Paul Giamatti által megformált csavargónak, nem vagyunk képesek gyűlölni a gazdagokat, mert mindannyian karnyújtásnyira állunk attól, hogy mi is gazdaggá váljunk.

A film nem kérdezi meg, hogy lett ilyen a világ: elég tudni, hogy ilyen lett. Ahogy a Samantha Morton által kifinomult szívtelenséggel alakított Vija Kinsky, Packer elméleti csoportvezetője megfogalmazza, leegyszerűsítive a pénz szerepét arra, hogy „elvesztette értékmérő képességét, ahogy egykor a festmények is elvesztették. A pénz önmagáért beszél.” Belecsöppenünk a pénz szürreális, posztmodern, veszélyes, önmagára hivatkozó korszakába.

A film többször is megkérdezi, hogyan alakult ki ez a helyzet, hogyan marad fenn, vibrál és áramlik. A média egyértelműen hibás, ott bujkál végig a sarokban. Packer útja a hajvágásért egy olyan világot vetít elénk, ahol vagyonok múlhatnak a hírnéven vagy a megjelenésen. „Mindig a saját legendánkat hallom” mondja a főhős „Fiatalok vagyunk és a farkasok neveltek fel.” Az Emily Hampshire által játszott Jane Melman, Packer cégének a gazdasági vezetője szembeszáll a legendával, nem a tartalom, hanem a megjelenés szempontjából, amikor leírja Packer 22 éves technikai tanácsadóját a hajviselete és öltözködése miatt. „Ott az a csík a hajában. Ott a fülbevalója.” Packer tiltakozik: „Nincs ott a fülbevalója.” Mindketten tudják pontosan, miféle elméleti fülbevalóról beszélnek – ezért a határozott névelő – mindketten hiperérzékenyek majdnem észrevehetetlen megjelenésbeli sajátosságokra.

Ez persze még nem új, a Pensées-ben Pascal híres megjegyzése szerint „Ha Kleopátra orra rövidebb lett volna, az egész világ máshogy nézne most ki” - ami új, az az időlépték, amely szerint ítéletet mondanak a külső szerint: egy fülbevaló által kifejezett jelbeszéd, egy orr hossza. Ezek elterjednek a világban, döntéseket hoznak szerintük és tétet fejeznek ki. Az idő kulcsfontosságú a Cosmopolisban; Packer nanoszekundumokról, zepto-, sőt, joktoszekundumokról beszél, egységekről, amelyek a piaci erők változását kifejezik, ahogy összeomlanak vagy felemelkednek egy beszédben tartott pillanatnyi szünet alatt. Egy gazdasági minisztert többször is említenek, aki épp készül lemondani, mert egy beszéde közepén tartott egy pillanatnyi szünetet. „Megpróbálják megalkotni a szünet jelentőségét” - magyarázza Melman. „Így az egész gazdaság megrázkódik, mert egy ember levegőt vett.”

Az idő, ami felett Packernek nincs uralma, az ő saját kora. A késő húszas éveiben járva senkinek nem lehet közömbös a tompa fájdalom ebben a mondatban: „Mindig fiatalabb voltam, mint az emberek körülöttem. Egy nap ez kezdett megváltozni” talán az idősebb embereket sem hagy hidegen, vagy még le is nyűgöz ez a gondolat. Packer megpróbálja megállítani a húsa romlását napi orvosi vizittel, amely a film egyik legsokkolóbb jelenetéhez vezet. Packert hosszú és láthatóan fájdalmas prosztatavizsgálatnak vetik alá, közvetlenül a pénzügyi főnök, Melman szeme láttára, aki a vizespalackját olyan módon fogja, amelyet Packer szexuálisan izgatónak talál: „lenyeled.”

A testiség és a szex a Cosmopolisban általában perverz, üzleties, vagy mindkettő. Packer megkéri a testőrét, hogy kábítsa el a bénítófegyverével egy szexuális együttlét során, közben a házasságon belüli szex egy dinasztikus szempontból fontos tranzakció. „Az anyád melleit örökölted. [...] Csodás, felálló ciciket.” Packer ezt mondja a szintén milliárdos Elise Shifrinnek (Sarah Gaddon), gyönyörű, alig néhány hete elvett nejének. Ő cserébe megjegyzi „A szemeid kékek [...] Sosem mondtad, hogy kék szemű vagy.” Packer üldözi, hogy szexuálisan aktivizálja végre magát, amely a nő számára láthatóan nem érdekes dolog, más nő szagát érzi rajta, és ellentmondásos módon mégis érdekelni kezdi a férfi. Érzik, hogy ez nem normális és küzdeni kezdenek a normalitásért: „Ez már jó. Olyanok vagyunk, mint két beszélgető ember. Nem így beszélgetnek az emberek?”

Ezekben a pillanatokban villan meg a film fanyar humora és itt lehet azonosulni a szereplőkkel – ki ne került volna már kínos helyzetekbe? Különösen emlékeztet a Peep Show nevű sitcom nemrég boncolt kérdésére, ahol a szereplők önmagukat figyelik különböző helyzetekben („Egyértelműen látom, hogy elgondolkodtunk valamin.” „Ez olyan dolog, amit emberek akkor csinálnak, amikor jól érzik magukat.” és így tovább).

A Cosmopolis humora egyértelműen nem a legegyenesebb fajta, de végig jelen van, néha akasztófahumor-szerűen világít rá a világ abszurditására. A humor egy emberi módszer arra, hogy meg tudjunk birkózni az olyan statisztikákkal, mint amilyen 2006-ban látott napvilágot, és amely szerint a három leggazdagabb ember, beleértve Bill Gatest, több pénzzel rendelkezik, mint a 48 legszegényebb ország együttvéve. Nyilvánvaló, hogy a Cosmopolis egy disztópikus látomás, de a legszörnyűbb benne, hogy nem szükséges felnagyítania dolgokat: ez egy létező, disztópikus tény. Bátran újrafogalmazza a Kommunista Kiáltvány első sorát, amelyben felcseréli Európát a világgal és a kommunizmust a kapitalizmussal: „Kísértet járja be a világot, a kapitalizmus kísértete.” Ezt egy filmbe helyezett anarchista tüntetés keretében jeleníti meg, amely elég extrém és bemutatja, hogy az őrültség lehet az egyetlen józan válasz egy őrült rendszerre.

Éppen ezért válik a főszerepre választott Robert Pattinson választása is őrülten zseniális húzássá. Amellett, hogy nagyon kifinomult alakítást nyújt, ő vitathatatlanul az a filmsztár, aki a mai kultúrában a legkevésbé józan reakciókat váltja ki. Amikor a film csúcspontján szembekerül egy őrülttel, aki ezt mondja neki: „Tudok mindent, amit valaha kimondtak vagy leírtak rólad. Tudom, mit látok az arcodon, sok éves tanulmányozás után”, akkor nem nehéz meglátni, milyen brilliáns – és talán katartikus – szerep lehet ez számára. Ez a szerep jelképesen megkérdőjelezi az eddig összegyűjtött hírnévbeli tőkéjét, és Pattinsont is érdekli Packer, mint a lehetőség, hogy új emberként jelenjen meg. Az ő kiválasztása már-már warholi szintű, felhasználja az ikonon szereplő alakot, hogy bemutassa a hírnevet, de Pattinson alakítása túl aktív, hogy egy ilyen egyszerű bókkal elég legyen illetni.

Csak elképzelni tudom, hogy miként fognak visszanézni erre a filmre húsz év múlva: számomra ez a film a forrás, a rendező és a főszereplő olyan együttállása, amely ritkán fordul elő a moziban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése