Költözés

A blogger új irányelvei miatt, ha netán bezárják a blogot - ami elképzelhető egyik-másik videó, ileltve kép miatt, a blogot átköltöztettem a wordpressre
https://twmmyforditasai.wordpress.com/
címre.

2012. június 5., kedd

Nem csak Cosmopolis kritika





Cosmopolis 



Előre bocsátom, nem vagyok kritikus. Egyszerű mozilátogató vagyok, vagy ha még pontosabb akarok lenni, az sem nagyon. Sőt. Őszintén megmondom, az életben nem lennék kritikus. Soha nem jutnék el odáig, hogy szakmai véleményt merjek mondani bármelyik filmről is. Ugyanis eltelne az időm azzal, hogy előre készülnék a kritizálandó műből, rendezőből, színészből. Elolvasnám az alapműként szolgáló könyvet, megnézném a rendező és a főbb színészek minden hozzáférhető munkáját. Ha alapműként nem lenne könyv, akkor a témához hasonló történeteket keresném elő. És még akkor sem biztos,  hogy tudnék olyan öntelt lenni, hogy a véleményemet minden vélemény felettiként fogalmaznám meg. Sőt. Az általam megfogalmazott vélemény csak egy, szerény, nem teljes körű és nem mindenható vélemény.

Ennek a szösszenetnek a megírására az késztetett, hogy volt szerencsém kivételezett helyzetben levő, az egyik nagy telefontársaság által üzemeltetett híroldal kritikusának fogalmazványát olvasni egy filmről, amely a 2012. évi Cannes-i Filmfesztiválon részt vett, és amely az MTV Brawl szavazáson a  nézők által leginkább várt filmek között az első helyre került.

David Cronenberg Cosmopolisáról,

... és a véleménye felháborított, voltam képes hozzászólást is írni, majd ezen hozzászólás alapján rendreutasított egy másik hozzászóló, hogy ne személyeskedjek. Csak azért, mert úgy gondoltam, hogy a kritikusok dolga mindazon tevékenységek elvégzése, amit az első bekezdésben felsoroltam, s elvártam. A kritikától.
Aztán nem azt kaptam. [Miért is vártál többet? - a korr.]
Ezek után úgy érzem, meg kell fogalmaznom, hogy nekem mi a véleményem, én hogyan láttam, és úgy egyáltalán, közel két éves várakozás után hogyan is hatott rám a film.

A történet ráadásul nem is két, hanem három évvel ezelőtt kezdődött, amikor kolléganőm a kezembe nyomott egy dvd-t, jelesül a Twilight-ot. Azzal, hogy nézzem meg, aranyos szerelmes történet, a két főszereplő meg fiatalka. Addigra már hallottam a filmről, bár jót nem. A férfi főszereplőről már több jót is sőt az ízlésemhez képest túl sok jót. Hogy szép, hogy aranyos, hogy húúúú. Megnéztem a filmet, a vámpíros történet nem vámpíros volt, nekem két film keveredett hatására emlékeimben, a Rómeó és Júlia, és valamiért a Love Story. A főszereplő meg érdekes, érdekes, de mi ez a fene nagy rajongás érte? És nekiláttam a netes adatbázisok felkutatásának, amelyekben Colin Firth kapcsán már egész jól eligazodtam, bár azelőtt fél évvel azt kérdeztem, hogy mi a bánatot lehet annyit lógni a neten. Lehet. [Ugye, hogy ugye? - a korr.]
Kerestem a főszereplő régebbi filmjeit – ez nem volt egyszerű munka, a hozzáférhetőségüket tekintve. [Még jó, hogy már nem vagyunk COCOM-listán. - a korr.] Megnéztem a filmeket. Elolvastam a kritikákat. Megnéztem – és most már nevezzük nevén a fiatalembert – Robert Pattinsonnal egy csomó interjút. [A sikítósok nem érnek, de szerencsére van nem-sikítós is. - a korr.] És meggyőzött a fiatal színész arról, hogy:
-         jóképű
-         szerény
-         esze is van
-         van egyfajta fanyar humora
és nem utolsó sorban nem érdektelen színész.

Nekem egyébként a filmek közül a How to be tetszett akkor a legjobban témája és  Robert alakítása miatt. Minél több filmjét láttam (Little Ashes, Haunted Airman, a Vanity Fair kivágott jelenete, és családom ellenkezése ellenére a Harry Potter is betette lábát  házunkba két rész erejéig), annál inkább úgy ítéltem meg, hogy van ebben a fiúban valami, ami különlegessé teszi. Akkoriban forgatták a Remember Me című filmjét, azt már direkt vártam. Majd jött a WFE, és legutoljára a most terítéken lévő Cosmopolis. Amelynek eredetileg nem ő lett volna a főszereplője.

Mivel alapból igényem volt az eddigiekben felsorolt filmekkel kapcsolatos könyvek elolvasására is, hát elkezdtem keresgélni Don DeLillo Cosmopolisát is. Először itthoni könyváruházakban. Majd antikváriumokban. Megkockáztattam a könyvtárat is, bár akkor már tudtam, magyarul nem fogok hozzájutni a könyvhöz. Angolul végül sikerült hozzájutnom. Elkezdtem olvasni. És feladtam. Az én angol tudásom nem tart ott, hogy minden részletében megértsem a könyvet. Megkértem a fiamat, fordítsa le. Neki sikerült egy év alatt a végére érnie a fordításnak. Mivel nem csak az angol tudása, hanem a magyar tudása és az üzleti-gazdasági tudása is kellően átlag feletti, nem tartom túlzásnak, hogy szerintem élvezhető, érthető fordítást hozott össze. És itt buktam majdnem meg megint. Mert még magyarul sem egyszerű olvasmány a könyv. Nem csoda, hogy amikor íródott, nem aratott átütő sikert. Kell hozzá politikai, gazdaságpolitikai és a fene megeszi, matematikai, számítástechnikai ismeret is. Valljuk be, nem sokan rendelkeznek szép világunkban ezzel a széleskörű tudással. Azok körében viszont, akik mindezzel rendelkeznek, siker volt a könyv.
A 2003-ban íródott regényben valahogy, valamiképpen meglátták azt, hogy az akkori, és láss csodát, a mai folyamatokat is gyönyörűen modellezi. Volt egy bátor portugál producer, aki fantáziát látott a megfilmesítésben. Megtalálta  a világon azt az egyetlen rendezőt szerintem, aki elég extravagáns ahhoz, hogy fantáziát lásson a megfilmesítésben. Sőt. Maga írta meg hozzá a forgatókönyvet. Bevallása szerint hat nap alatt. (Vajh ez a szám tudatos, vagy tudat alatti Cronenbergnél? Tényleg igaz, hogy 6 nap? Mit csinált a hetediken a filmek - mije is?)
Én ennek a rendezőnek ezelőtt egy hónappal mondhatjuk, hogy csak két filmjét ismertem, bár  atöbbiről hallottam. A Naked Lunch-ot és a Légy című alkotást láttam már. Egyik sem a rossz filmek közé tartozik, bár a Naked Lunchra nehéz megfelelő jelzőt találni, talán a fura megteszi. 

Visszatérve a Cosmopolisra.

Sokan támadták Cronenberget, amikor az eredetileg kiszemelt Colin Farrell helyett Robert Pattinsont kérte fel Eric Packer szerepére. Merthogy faarcú, fahangú, tehetségtelen a világ férfi kritikusai szerint és a női kritikusok egy része szerint. A világ másik fele szerint meg tehetséges, nem csupán jóképű, hanem kimondottan szép is, a hangja meg órákon keresztül hallgathatóan bársonyos.
Emiatt aztán az ítésztársadalom elkezdett arról elmélkedni, hogy akkor majd most kiderül, tud-e színészkedni a fiatalember. Mert ugye azt nem mondhatták, hogy Cronenberg esze elment, hogy ezt a gyereket választotta. És láss csodát, a pénzt is sikerült összeszedni a filmre, amit bizony Colin Farrel nem hozott meg. Akkor most hogy is állunk? Robert Pattinson nem jó színész, de pénzt adunk, hogy megint láthassuk, hogy mennyire nem jó. Kissé meghasonlott dolog ez. Én csak kérdezném, Robert nyomán szabadon: mégis mit gondolnak a tisztelt kritikusok, mi a bánatot csinált az agyon ócsárolt Twilight filmekben? Nemigen kenyérért ment le a boltba. Hanem eljátszotta annak az Edward Cullennek a szerepét, akit bizony minden férfi utálni fog a világ végéig, mert a nők ilyen férfit szeretnének magukénak tudni. Kedves, művelt, udvarias, szíve hölgyének mindent megad, és édes istenem, egy kicsit korlátozza az embert, de észérvekkel meg lehet győzni mindennek az ellenkezőjéről. Szóval szegény Robert Pattinson holmi férfisovinizmus miatt szenved. Ha meg a női földbedönglőkről is meg akarunk emlékezni, hát igen. Bevallom, nem vagyok egy nagy feminista. Akik ki nem állhatják Edwardot, azok szerintem lelkük mélyén vagy nyíltan azok. Nos, ne szeressék a karaktert, de mi lenne, ha elvonatkoztatnának a szereptől és meglátnák, hogy brilliánsan megformált karaktert kaptunk egy 21-22 éves fiatalembertől.

És már megint nem a Cosmopolisról beszéltem, térjünk vissza a filmre immár másodszor.

Szóval, felkészültem. Elolvastam a könyvet, megnéztem három hét alatt  Cronenbergtől egy csomó filmet (Ms Butterfly, Naked Lunch, eXistenZ, Videodrome, Scanners, Eastern Promises, History of Violence, Dangerous Method, Spider,  a Légyről azért nem szólok most, mert időtlen időkkel ezelőtt láttam). Majd beültem a filmre.
Azokkal a véleményekkel értek egyet, akik azt írják, mondják, hogy nagyot alkotott Cronenberg. És az egész szereplőgárda. Mert lehet, hogy Pattinson a főszereplő, de a többi szereplő is fontos. Nem egy főszereplős film, hanem sok.
Igen, nem a cselekményen van a hangsúly. Nem akciófilm. Gondolkodós film. Igaz, sokakat félrevezethetett a két hivatalos trailer. De könyörgöm, nem volt titok, milyen könyv szolgál a film alapjául. Lehetett utánanézni, olvasni, idő volt rá. A film mondanivalója bizony monológokon keresztül [Sőt, azon ritka példányok egyikével állunk szemközt, ahol az egyes szavaknak és jelentésüknek is van szerepe. A forgatókönyv szinte egy az egyben a könyvbéli párbeszédekből lett összevágva, így folyamatosan figyelni is kell rá. Megéri. - a korr.] és minimális cselekményen keresztül fogalmazódik meg. De ott van, keményen ott van a filmben. Aki nem találta meg, nem figyelt oda. Fáradt volt? Kötelességből nézte? Nem is érdekelte? A kőgazdag spekuláns tanácsadója fogalmazta meg... és Marx magából kiforgatott idézete. [Még szerencse, hogy nem a Tőkéből idéztek. :) - a korr.]
A filmről nem fogom leírni a nyilvánvaló dolgokat. Csak néhány meglátásomat.

Szenzációs volt, ahogy a film elején a mindent uralni látszó Eric Packer körül forog a világ, ahogy mindenki elé járul. Ekkor még úgy tűnik, minden rendben van. Eric ül a főnöki székben, az alattvalók elé járulnak, ő ítélkezik.
Egy apró villanás után a rendezett világ kezd szétesni. Szerintem fontos, de nem mindenkinek lesz nyilvánvaló egy nézés után, hogy a világ szétesése azután kezdődik, hogy Eric meglátja az autó ablakából Bennót egy bankautomatánál. Addig csak utalásokat hallunk a lehetséges kellemetlen eseményekről, ezután láthatjuk is azokat, de azok egyelőre kint maradnak, az autón kívül. Ekkor viszont Eric kikerül a főnöki székből, hol az egyik ülésen láthatjuk, hol a két hetes feleségével reggelizik, ebédel, vacsorázik, közben a művészeti tanácsadójával és egyik testőrével is szeretkezik(mielőtt bárki gondolata félre irányba menne, a testőr nőből van. De milyenből!). Egyik étkezése során közvetlen kapcsolatba is kerül az anarchistákkal, de még uralja a helyzetet. [Szerintem a helyzetet már nem ő uralja – a pozíciójából eredő lendület miatt viszont még védelmet élvez. Egy milliárdosról, ha rövid idő alatt sokat bukik, nehezebb elhinni, hogy bukott, ellenben velünk, átlagnéppel. - a korr.]  Majd megállapítják, hogy aszimmetrikus a prosztatája. Ezután a problémás tér bekerül az autó belsejébe is, amikor a rapper haláláról személyesen értesítik. Az életében még fix pontnak számító testőrét szinte gyermeki kíváncsiságtól vezérelve puff, torkon lövi, amivel végleg kiirtja a rendet maga mellől. [Miután tudatosan lerázta magáról a másik két testőrt is. Kár, hogy nem mutatják a kábítószer révületébe esett Dankót. - a korr.] Ezt követően aszimmetrikusra vágja a haját gyerekkori fodrásza, mert főhősünk ellenállhatatlan kényszert érez arra, hogy kiugorjon a fodrászszékből, mielőtt végezne az idős mester. [Szerintem a film egyik fordulópontja, amikor egymás mellett elbeszél a fodrász és a sofőr. - a korr.] Meglátjuk, hogy a sofőrjének a szeme is aszimmetrikus. Eric elszántan masírozik a végzete felé, miután a jüan elleni spekuláció során elveszíti vagyonát, módszeresen rombolja az őt körülvevő világot, úgy, hogy ötletszerűen cselekszik, mivel az eltervezett dolgokban csalódott.
És eljön az utolsó húsz perc, ami feszült, de mégis ritmusos, figyelni kell, illetve nem, nem kell, mert ott tartják az ember figyelmét a beszélgető partnerek, hogy mi is lesz a következő pillanatban. Ki lő le kit, mikor? És addig mit mond? Mivel magyarázza meg azt, amit tesz? Mert mindkét végső szereplő, áldozat és merénylő, próbálja megérteni a másikat és saját magát. Számomra nem volt unalmas a jelenet. A filmet kétszer néztem meg, és egyik alkalommal sem unatkoztam. Másodjára hiába tudtam, hogy mi fog történni, pontosan ugyanúgy izgultam, nem, nem  izgultam, pont olyan feszültem figyeltem, hogy mi fog történni vajon, mint előszörre. Másodszor is pont ugyanúgy megdöbbentem, mint először, amikor lelőtte a testőrét, és az feszített, vajon le fogja-e lőni a fodrászt vagy életben hagyja (nekem a fodrászüzlet jutott eszembe az Eastern Promises-ből). A folyamat, ahogy Eric élete szétesik, egyértelműen látszik Eric külsőjén is. A perfekt, nett, skatulyából kihúzott úriember a nap végére nadrágból kilógó, mocskos ingben masírozik be a lepusztult, elhagyott házba, ahol élete véget ér. Vagy nem? Mert a film nem mondja ki egyértelműen, ami a könyvből kiderül. Mivel is viccelt Cronenberg? Nem mondta meg nyíltan, mert „sorozatot akarok belőle készíteni” J.

A filmben szerintem mindenki nagyot alakított. Sokan mondták, hogy Pattinson azért jó a szerepre, mert kellően robotikus arcú. Frászt. Megfelelően hozza a közömbös, mindennel rendelkező, gazdag yuppie-t, akit a világ abszolút nem érdekel. És a film végére ez is megváltozik. Egyre inkább emberré válik a pénzmanipulátor, egyre inkább megérinti az, amivel egész életében játszott. Az emberi sors. És ezt színészetnek hívják. Nem csak Pattinson volt jó. Mindenki. Sarah Gadon fantasztikusan hozta a merev, hideg, gazdag örökösnőt, és mindenki más is a saját szerepét. [Én Gadon karakterében nem a hidegséget láttam, hanem inkább az elhanyagolt, unatkozó, művészet felé forduló, de méltó szellemi társra nem találó nőt láttam. Mert az ember pénzt keres, ő meg közben csinálhatna, amit akar. Ezért aztán jó dolgában nem csinál semmit. - a korr.] Nekem mondjuk a biztonsági főnök-prosztata vizsgálat jelenetből hiányzott a híres „meg akarlak baszni azzal az üveggel” [Napszemüvegben! :) - a korr.] mondat. Vajon miért hagyták ki? Ki volt szégyenlős?

Semmi más nem hiányzott. Természetes, hogy minden könyvfeldolgozás változtatás az eredeti történeten. Itt a hiányzó részek miatt nem sérült maga a történet, sem a mondanivaló.

Kísértet járja be a világot. A kapitalizmus kísértete.
A kapitalizmus lényege, hogy lerombolja a meglévő világot, aminek romjain felépti az újat.

Na. Hát ezt éljük most át.
A filmnek viszont 5/5-öt adok. És azzal a spanyol kritikussal értek egyet, aki szerint akár az Arany Pálmát is megérdemelte volna.

A korrektor Andris fiam volt,a kinek a könyv fordítását is köszönhetjük. Ígérte, hogy ő is ír egy szösszenetet a filmről. Kivárjuk.

12 megjegyzés:

  1. Köszi twmmy - jól szóltál, én legalábbis mélyen egyetértek!
    Külön köszönet a korrektori be- és hozzászólásokért Andris XDDD

    VálaszTörlés
  2. Twmmy tetszett ez az írás. A moziból én is szintén elégedetten jöttem ki az általad megfogalmazott dolgok fényében .Nekem nagyon átjött a film a könyv olvasása után .Én remélem ,hogy egyre többen fogják ezt így látni és a pocskondiázó ,felszínes kritikák elszürkülnek a színvonalas ,hozzáértő kritikák mellett. Zsorzsi

    VálaszTörlés
  3. A kritikusok is csak a saját véleményüket írják le, ha valaki ezt mindenki másé fölé helyezi, az valóban öntelt, de ehhez nem kell egy adott szakmához tartozónak lenni. Néhol kicsit az érződik ezen a bejegyzésen - amellett, hogy valóban látszik, hogy elmélyültél a témában - , hogy te sem erőlteted túl mások véleményének elfogadását, hiszen elég könnyen minősíted a filmet negatívan megítélőket felszínesnek.

    Amúgy szerintem sem rossz film a Cosmopolis, vannak nagyon jó pillanatai, viszont vontatott részei is. A Cronenberg munkásságát ismerők talán joggal várták el, hogy a mester kicsit ügyesebben fogja meg a témát. Szép dolog, ha egy film ennyire ragaszkodik a könyv eredeti szövegéhez, de igenis meglátszik, ha a színészek tulajdonképpen "felmondják" azt. Nem gond, ha sok az elmélkedős párbeszéd, azt is meg lehet oldani úgy, hogy ne legyen erőltetett. Véleményem szerint - ami csak egy a sok közül - ez nem sikerült maradéktalanul a rendező/forgatókönyvírónak.

    VálaszTörlés
  4. Boszorkány... tök jó neved van. Tudod, egy a bajom. A kritikus ne úgy írjon véleményt, hogy az a saját véleménye. Mert az ő szerepük ennél sokkal, de sokkal fontosabb. Vagy írja, mondja, mint magánember, vagy írjon úgy, hogy az tárgyilagos legyen. Merthogy elvileg az ő véleményüket olvasva dönt az emberek egy része még arról, hogy megnézzen, meghallgasson vagy elolvasson-e valamit. Amúgy pontosan az ő úgymond mindenható viselkedésük eredményezi azt, hogy ha a kritikus lehúz egy akármit, az csak jó lehet. Vajon hol fordult meg a világ kereke?
    A negatív ítészekrő, az itthoniakról, mindről kiderült eddig, hogy fogalmuk nincs az eredeti műről. Tehát felszínesek.

    VálaszTörlés
  5. Jah, én még nem láttam olyan Cronenbrerg filmet, ami csak pergő cselekményből állt volna. Hagy időt gondolkodni. Sajnos, ezt a robbantunk, menekülünk-üldözünk, lövünk, filmeken nőtt társadalom unja. Sajnos, rám is hat a dolog, annak idején a Kóma című filmen halálra izgultam magam. A múltkor megpróbáltam megnézni, és halálra untam magam. A 14 éves gyerekem meg valószínűleg az első 10 perc után otthagyná, hogy mi ez a marhaság. Pedig a történet is jó, a film is jó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze, nem állítom, hogy nincsenek felszínes kritikusok, mert nyilván vannak. Abban vitatkoznék veled, ne a saját véleményét írja, hiszen nincs olyan, hogy egyetemes vélemény, vagy igazság egy művészeti alkotással kapcsolatban sem. A kritika egyszerűen nem tud objektív lenni, mindenki a saját szempontjai, ismeretei szerint értékel, akkor is, ha nem magánemberként teszi. Az olvasónak nem kell követnie senkit, maga dönti el, hogy mennyire hagyja formálódni az álláspontját mások által. Nyilván van olyan film (ritkán), ami csak pozitív, vagy csak negatív kritikákat kap, és az jelent is valamit. Legtöbb esetben viszont ilyet is, meg olyat is.

      Igazad van abban, hogy nem árt ismerni az eredeti regényt, viszont nem véletlenül két különböző műfajról van szó. Ami működik itt, az nem biztos, hogy működik amott. Például a Galaxis útikalauz BBC változata azért fárasztó egy kicsit, mert a narrátor helyenként részleteket olvas fel a regényből, ami persze vicces, mivel a könyv is az, de egy idő után nyomottá tesz, hiszen egy filmtől (vagy akár tévéjátéktól) nem azt várjuk, hogy felolvassák nekünk az alapul szolgáló művet. Ellenpélda az Abigél tévéfilm változata. Ott például maga Szabó Magda is felismerte, hogy miben más a kétféle művészeti ág, és maga írt olyan párbeszédeket, amelyek eltértek a könyvtől, és az eredmény zseniális lett.

      A filmnek akkor is meg kell állnia a saját lábán, ha regényen alapul, és önmagában élvezhetőnek lennie. Cronenberg tényleg nem akciórendező, és nem is várta senki, hogy repüljenek az autók 3D-ben, viszont van egy sajátos stílusa, és látásmódja, ami csak néhol köszön vissza a filmben, a könyvhöz való túlzott ragaszkodás miatt.

      Úgy vélem, nincs ennek köze ahhoz, hogy ki mennyi idős. Én közted és a fiad között helyezkedem el korban, láttam sok lövöldözős-robbantós és lassú, elgondolkodtató filmet is életemben, és mindegyikből volt olyan, ami tetszett, és olyan is, ami nem. A Cosmpolist nem azért érzem vontatottnak, mert nincs benne elég akció, hiszen ott például a Dogville, a Straight Story, vagy A szarvasvadász, amelyek mind lassúak, mégsem untam őket. És ott volt a Holnap markában című Bond-film, amin majd elpusztultam az unalomtól.

      Törlés
  6. Miért ne változhatott volna Cronenberg az idők folyamán? Ha ő saját bevallása szerint nem látott semmi hozzátenni valót a könyvhöz, miért ne tehette volna meg? És miért is nem áll meg saját lábán a film? Nekem megállt.
    Szerintem Cronenberg rengeteget változott az első idők horror és elvont filmjei után. Én nem vártam, hogy visszaköszönjön a régebbi filmekből bármi is. Nekem a Ms Butterfly is teljesen más az előző filmjeihez képest, a Dangerous Method is más, és az Eastern Promises is. És igen, a könyv és a film két műfaj. Nem tagadom. És elfogadom, hogy neked vonatott volt a film bizonyos helyeken. Nekem meg nem. Különbözünk. Mint ahogy abban is, hogy mit várunk el egy kritikustól. Ne attól legyen már rossz a Cosmopolis, mert Robert Pattinson játszott a Twilightban. Pont. És ne nyilatkozzon meg egy több tízezres nézettséggel rendelkező önjelölt személy, hogy részegen nézze meg a filmet, aki arra szánja magát, hogy elmenjen megnézni.
    !Semmilyen filmhez ne mondja ezt!
    Amúgy egy kritikustól én azért várnék el minél objektívebb kritikát, mert ellentétben az én véleményemmel,amit max 50 ember olvas el, ő közönségízlést formáló jelenléttel bír.
    Van egy két kritikusnak mondható alak még a mai világban, Roger Ebertet annak tartom. Az origón, a youtube-on, ezen azon megnyilatkozók számomra még szórakozás szintjén is megszűnnek ezek után létezni, és ez volt az első és utolsó, hogy bármiről ilyen formában véleményt írtam. Mert úgy érzem, mivel én nem vonulok a főáramlattal, nekem esik mindenki. Ezt meg nem tartom szórakoztatónak. Sőt. Amit eddig élveztem, hogy én is elmondhatom a gondolataimat, pontosan amiatt, hogy mikor eltérő véleményt fogalmazok meg, akkor leugatnak, ez miatt befogom a számat és nem írok véleményt, hozzászólást innentől kezdve semmihez. A saját oldalamon is ez az utsó.

    VálaszTörlés
  7. Kedves twmmy, ugye a neked esésbe nem értesz bele? Nem az volt a célom, csak soknak éreztem egyes kijelentéseidet, és leírtam, hogy szerintem miért kapott ennyi negatív kritikát a film. Tiszteletben tartom a véleményedet, szerintem te is az enyémet, úgyhogy nincs gond.

    Sajnos a különféle fórumokon szinte lehetetlen elkerülni, hogy nekiessenek az embernek, velem is előfordult. Ez ne riasszon el attól, hogy véleményt mondj!

    VálaszTörlés
  8. Illik válaszolnom.
    Most visszaolvastam, amit írtam a filmmel kapcsolatban és a kritikusi társadalommal kapcsolatban. Valószínűleg nem ebben volt megejgyzés, amit soknak találtál.
    Gondolom Gergő kritikájánál olvastad a megjegyzésemet, neki írtam, hogy inkább hallgatott volna, és ezt találtad soknak.
    És azt miért nem, hogy egy nézett kritizáló olyant mond hogy menjek részegen megnézni a filmet? Én meg azt találtam minősíthetetlennek.
    Amúgy nem fogok visszanézni a youtube-ra, de gondolom onnan találtál ide. Mert a porton nem írtam megjegyzést, csak a linket tettem be, mert más is betette a sajátját. Gondoltam, legyen egy a filmet dicsérő is közöttük.
    És igen, egy kicsit a te megjegyzésed is lökött a döntésemen, de nem te vagy a fő kiváltja a visszakozásomnak.
    Nem riadok nagyon vissza, de azt hiszem az élőbeszédre tartogatom a véleményem megbeszélését. A félreértéseket is könnyebb tisztázni, meg részletesebben lehet beszélgetni, mint írásban.

    VálaszTörlés
  9. Dede, az itteni írásra reagáltam, főként az elejére, mert túlzottan általánosítónak tartottam a kritikusokkal szemben. Tulajdonképpen az ő védelmükre emeltem fel a szavam, nem a te támadásodra. Nem is szándékoztam támadó hangnemet megütni, ha úgy tűnt elnézést kérek. A Youtube-on nem tudom, mi van, a Porton láttam a linket. Ott Hoppancs vagyok egyébként, és én is betettem a saját írásomat. Melyik megjegyzésemre gondolsz, ami lökött a döntéseden??? Szerintem semmi olyat nem mondtam, ami azt sugallta volna, hogy nem tisztelem a véleményedet, vagy hülyeségnek tartanám...

    VálaszTörlés
  10. :) Megnehezíted az elhatározásomat, hogy ne írjak. Nem volt konkrét mondat részedről, inkább a fíling... de lehet, csak túlreagáltam a dolgokat... Most beszélgettem a lányommal kb egy fél órát,erről a kinek mi a véleménye és hogy látjuk egymást. Nem gondoltam volna, hogy pont ez a bejegyzés érint meg, ebben érzésem szerint abszolút általánosságot írtam. Szerinted egy kritikusnak mi a dolga? Mondjuk én etalonnak a régi kritikusokat tartom, Roger Ebert az egyik utolsó mohikán ebben a kategóriában.Egyébként az itteni írás eleje egyáltalán nem általánosít szerintem, csak nem akartam nevén evezni a hölgyet...és az, hogy mit várok el egy kritikustól... lehet, túl sokat. ami megint csak az én hibám a jelek szerint... vagy az, hogy nekem még vannak olyan igényeim, amiről a mai fiatalokat leszoktatják. A 14 éves gyerekemmel elég sokat küzdök, hogy megmagyarázzam naki, nem az Amerika kapitány a filmművészet netovábbja...

    VálaszTörlés
  11. Nem is értem miért kéne ilyesmit elhatározni.:) Nem volt célom ama bizonyos fíling létrehozása...

    Szerintem az a dolga, hogy kulturáltan, több szempontot megvizsgálva értékeljen, és a személyes szimpátiát, antipátiát tegye félre,például ne húzzon le egy filmet azért mert nem szereti a főszereplőt. És még természetesen egy csomó mindennek meg kell felelni, az objektivitás viszont nem tartozik ezek közé, hiszen eleve szubjektív műfajról van szó.

    A bejegyzés első bekezdése elhiszem, hogy nem szándékosan általánosít, de a kívülállónak úgy tűnik, a kritikusokról beszélsz, és nem egy konkrét személyről.

    VálaszTörlés